سجاد بهزادی

سوالاتی که مدیرعامل منطقه ویژه پارس پاسخ نداد

اسدی گفت "در کنار توسعه فلرها و پالایشگاه ها، دغدغه زیست محیطی نیز دارد"، اما نگفت چرا علیرغم تفاهم نامه ای که از سالها پیش بین منطقه ویژه و سازمان منابع طبیعی وجود دارد، حتی یک هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های جنوبی استان جنگل کاری نشد.

سجاد بهزادی | روزنامه نگار

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس‌ در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر در هشتم فروردین ماه به مناسبت سالروز سفر رهبری به عسلویه، خبر تازه ای نداشت و البته خودش نیز اصرار داشت که می خواسته ملاقاتی صمیمانه با خبرنگاران داشته باشد و نه چیز دیگری.

مدیرعامل اما بدش نمی آمد از دستاوردهای سالیان گذشته حرفی گفته شود. او آمارهای قدیمی را بازگو کرد و پاسخگوی بسیاری از سوالات خبرنگاران هم نبود.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس گفت “تولید تجمعی مجموعه پارس جنوبی بیش از ۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز غنی به ارزش برآوردی ۳۶۰ میلیارد دلار تاکنون بوده است” ؛ اما از پاسخ دادن به این سوال که چقدر ما از توسعه پارس جنوبی عقب ماندیم و میزان خسارت های این عقب افتادگی در مخزن مشترک چگونه بوده پرهیز داشت.

مدیرعامل گفت “امروز میزان ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون مترمکعب است”، اما نگفت که قطری ها ۷ سال پیش این میزان برداشت را از پارس جنوبی داشته اند و ما به خاطر تحریم ها نتوانستیم سهم خود را بگیریم.

مدیرعامل گفت “تقریبا ۱۳ فاز از مجموعه فازهای پارس جنوبی که در سال های گذشته توسعه آن شروع شده بود، از سال ۹۰ به بعد به بهره برداری رسید” اما نگفت که چقدر توسعه فازهای پارس جنوبی از محل سرمایه گذاری های خارجی بوده است؟

مدیرعامل گفت “تا کنون ۸۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام شده است” اما نگفت که سهم سرمایه گذار خارجی در این منطقه چقدر بوده است و چرا طی یک دهه گذشته تاکنون حتی یک میلیارد دلار از این رقم نتوانستیم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت “در کنار توسعه فلرها و پالایشگاه ها، دغدغه زیست محیطی نیز دارد”، اما نگفت چرا علیرغم تفاهم نامه ای که از سالها پیش بین منطقه ویژه و نفت و سازمان منابع طبیعی وجود دارد، حتی یک هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های جنوبی استان جنگل کاری نشد. بر اساس این تفاهم نامه، منطقه ویژه به نمایندگی از وزارت نفت تعهد دارد که هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های جنوبی استان را درخت کاری کند.

برخی مدیران تلاش می کنند در نشست های خبری تنها برخی سوالات را بشنوند و در نهایت هم حرف های خودشان را می زنند.فکر می کنند این بهترین شیوه مدیریت نشست های خبری است؛ در حالی که عدم شفافیت در پاسخگویی به مسائل مختلف، نه تنها به سود سازمان نیست بلکه به اعتبار آن سازمان در پیشگاه افکار عمومی آسیب جدی وارد می شود.