استاندار بوشهر

خام فروشی در صادرات صنعتی و کشاورزی بسیار خطرناک است

استاندار بوشهر گفت: عمده محصولات پتروشیمی به صورت خام‌فروشی صادر می‌شود که اگر به صورت کالا‌های تولیدی صادر شوند قطعا ارزآوری بیشتری دارند.

به گزارش جنوب استان،احمد محمدی زاده خواستار پرهیز از خام‌فروشی محصولات شد و افزود: همین محصولات خام پتروشیمی به خارج از کشور صادر و تبدیل به کالا می‌شود و با چند برابر قیمت وارد ایران می‌شود.

وی اظهار داشت: محصولات خام پتروشیمی هر تن با قیمت ۲۵۰ دلار صادر و وقتی تبدیل به کالا می‌شود با ۵ برابر قیمت و هر تن ۱۲۵۰ دلار وارد ایران می‌شود که نشان می‌دهد خام‌فروشی موجب زیان به اقتصاد کشور است.

استاندار بوشهر گفت: اگر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی راه‌اندازی شود در حوزه اشتغال تحولی ایجاد می‌شود و رسانه‌ها باید در این مسیر فرهنگ‌سازی کنند تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

محمدی زاده اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا صنایع جانبی و پایین‌دستی پتروشیمی در استان فعال شوند تا شاهد بهبود وضعیت اشتغال و نهایتا بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم.

استاندار بوشهر گفت: در چند سال گذشته از حوزه تولید غفلت شده بود و خیلی از واحدها، نیمه فعال و تعطیل بودند و در سال ۱۴۰۱ برای رونق تولید در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.

محمدی زاده یادآورشد: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به خوبی در جنوب استان شکل گرفته و ظرفیت مناسبی را برای شرکت‌های دانش بنیان و تولید کالا‌ها و ابزار مصرفی فراهم کرده است.

وی گفت: این صنایع به کالا‌هایی نیاز دارند که آن‌ها را سرپا نگه دارند و شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در این مسیر دارند.

محمدی زاده افزود: شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ کمی و کیفی در استان توسعه می‌یابند و به سمت صنعت نفت و گاز و پتروشیمی سوق داده می‌شوند.

استاندار بوشهر اضافه کرد: توسعه مراکز پرورش میگو و راه‌اندازی صنایع فرآوری خرما نیز در دستور کار است که بدون تردید گامی در راستای بهبود وضعیت اشتغال است.