شهادت

علمای اهل سنت استان بوشهر حادثه حرم مطهر امام رضا (ع) را محکوم کردند

شماری از علما و امامان جمعه و جماعت اهل سنت استان بوشهر با صدور پیام های جداگانه حادثه حرم مطهر امام رضا (ع) که باعث تعرض و اسائه ادب به آن حضرت و شهادت یک روحانی و زخمی شدن ۲ روحانی جهادگر شد را محکوم کردند.

گزارش دریافتی : اهل سنت ارادت و احترام خاصی به امام رضا(ع) قائل بوده برهمین اساس هر گونه تعرض و اسائه ادب در حرم مطهر ایشان و مقام امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت قطعا محکوم است.

امام جمعه موقت اهل سنت شهر کنگان و عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در پیامی اعلام کرد: ریختن خون مسلمان از دیدگاه اسلام و مذاهب اسلامی حرام و خلاف شرع استدر همین راستا حادثه ای که در ماه مبارک رمضان باعث هتک حرمت حرم رضوی شد موجب غم و اندوه علمای اسلام به ویژه اهل سنت شده است.

خلیل افرا در این پیام یادآورشد: ما این اقدام و عمل ناشایست و هجوم و حمله افراد شرور و ضد انسانیت و تکفیری به این روحانیون که به شدت دل مسلمانان را آزرده خاطر می‌کند محکوم می نماییم و برای شهید این حادثه رحمت و مغفرت اللهی در ماه رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل و اجر عظیم مسئلت داریم .

وی نوشته است: شکی نیست که این جرایم و فجائع از نقشه ها و دسیسه های دشمنان اسلام است و از آنجایی که وحدت و اخوت در ایران اسلامی استوار و پابر جاست و روز به روز قوی تر می شود آنها می‌خواهند این اخوت و برادری را تضعیف کنند و این جرایم مسلمانان جهان به ویژه شیعه و اهل سنت در ایران اسلامی آگاه تر می گرداند و بدانیم که اتحاد و وحدت ضروری ترین نیاز امت اسلام و جامعه اسلامی است .

امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی در پیامی اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان و در حرم رضوی اتفاقی تلخ و ناگوار رخ داد حمله یک فرد جنایتکار به سه تن از روحانیون و شهید و زخمی کردن آنها قلب همه ما را بدرد آورد ضمن عرض تسلیت به خانواده شهید و آروزی صحت و سلامتی برای دیگر روحانی های حادثه دیده از همه مسؤلان نظامی و انتظامی و قوه قضائیه می خواهم با مسببین این جنایت به شدت برخورد شود تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد همچنین جنایت هولناکی انجام دهد.

شیخ حمزه کردی نوشته است: همه ملت ما باید هوشیار باشند و با حفظ وحدت و اتحاد مثل همیشه درکنار یکدیگر باشند تا هیچ یاوه گویی به خودش اجازه ندهد با این جنایت‌ها برطبل اختلاف و دو دستگی بکوبد.

امام جمعه اهل سنت سیراف نیز در پیامی با محکوم کردن حادثه حرم مطهر رضوی اعلام کرد: شهادت یکی از علمای معزز در حرم رضوی موجب غم و ناراحتی علما اهل سنت شد.

حسین افروز با عرض تسلیت به خانواده این شهید و ملت شریف ایران با محکوم کردن اقدامات وحشیانه افراد جنایتکار و اشرار که منجر به زخمی شدن دو روحانی و شهادت یکی از علما برجسته برادران اهل تشیع درحرم مطهر رضوی شد یادآورشد: درضمن اهداف پلید اشرار فقط و فقط ایجاد اختلاف بین مذاهب فریقین شیعه وسنی است و امروز بیش از همیشه نیاز به اتحاد و همدلی می باشد و این هتک حرمت ها و به شهادت رساندن روحانی معزز را به شدت محکوم می نمایم.

شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه اهل سنت عسلویه نیز در پیامی شهادت مظلومانه یکی از روحانیون در حرم مطهر امام رضا و آن هم در ماه مبارک رمضان ماه رحمت و نزول قرآن را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد این امر شنیع از اسلام و تعالیم آن به دور است و قطعا این اقدام از نقشه های دشمن برای تفرقه بین شیعه و سنی است درحالی که وحدت ما خیلی مستحکمتر از قبل باید باشد و از مسئولان می خواهیم که با چنین افرادی با قاطعیت برخورد کنند.

امام جمعه شهر نخل تقی و دبیر شورای روحانیت اهل سنت استان بوشهر نیز در پیامی نوشت: در این ایام بس بزرگ و ایمانی و در ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن از مصادر موثوق با خبر شدیم سه تن از همرزمان عزیز و روحانی معزز در شهر مقدس مشهد و در حریم رضوی مجروح و یا به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند که این امر به وسیله ایادی انسانهای بز دل و ترسو که نوکران استکبار و با هدف (فرق تسد) قصد دارند بین مسلمانان متحد تفرقه بیندازند لیک همه این حوادث نه فقط ما را ضعیف نمی نماید بلکه ما را متحد و یک دل خواهد کرد.
محمد انزاری یادآورشد: اینجانب از مسوولان ذی ربط خواهانم که مسببان را هرچه زودتر محاکمه کنند و به جزای اعمال خود برسانند.

امام جمعه روستای صفیه نیز در پیامی اعلام کرد: حادثه دلخراش زخمی و به شهادت مظلومانه روحانیون درحرم مطهر امام رضا وآن هم در ماه رحمت و نزول قرآن و تهاجم مسلحانه به سه نفر از علمای جهادگر و طلبه مجاهد، که قلب هر ولایت‌مدار انقلابی را جریحه دار می‌کند محکوم می نمایم.
جاسم جابری ضمن تسلیت این حادثه به خانواده آن شهید سعید برای این مرحوم، علو درجات و برای آن دو عزیز مجروح این حادثه، شفای عاجل از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌نمایم.

امام جمعه موقت مسجد خاتم الانبیاء جزیره شیف نیز در پیامی نوشت:با شنیدن خبر ناگوار و غم انگیز حمله جنایتکار به روحانیون معزز و وقوع این حادثه در حرم رضوی و در ماه اخوت و برادری دل همه مومنان و محبین اهل بیت را متالم و ناراحت کردند .

محمد بنی هلال یادآورشد: ما این جنایت را محکوم می کنیم و خواهانیم هر چه زودتر مجرمین را به سزای اعمالشان برسند .

امام جمعه مسجد جامع خاتم الا نبیاء جزیره شیف نیز در پیامی با تاثر و اندوه فراوان نسبت به هتک حرمت به ساحت مقدس رضوی نوشت: این جنایت در حریم رضوی که مورد احترام تمامی فرق و مذاهب اسلامی است و در ماه مبارک رمضان که ضیافت الهی است امری محکوم و جنایتی آشکار به حساب می آید و آحاد مردم شریف و متدین از این بی حرمتی و جنایت گذشت نخواهد کرد .

جاسم بن هاجر یادآورشد: اینجانب ضمن محکومیت این جنایت . در جوار مضجع رضوی شهادت طلبه جهادگر حجت الاسلام والمسلمین اصلانی را به خانواده محترمشان تسلیت عرض می نمایم و عافیت و سلامتی و شفا را برای مجروحان این حادثه از درگاه خدا وند متعال خواهانم .

وی تصریح کرده است: با درایت و هوشیاری عموم مسلمین نقشه های معاندان و جنایتکارانه استکبار و اندیشه های تکفیری در راستای ایجاد فتنه میان اجماع و وحدت مسلمین نقش بر آب خواهد شد.

امام جماعت مسجد علی ابن ابیطالب روستای بنود در پیامی نوشت: جنایت وحشیانه و هولناکی که در روز ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت، ماه عبادت و بخشش اتفاق افتاد واقعاً مایه شرم و تاسف است که در حرم حضرت امام رضا منجر به زخمی شدن دو روحانی و شهادت یک طلبه جهادگر را در پی داشت قلب هر انسان آزاده و با وجدانی را جریحه دار و آکنده از غم و اندوه می نماید.

اسماعیل خمیسی در این پیام یادآورشده است: لذا این فاجعه مظلومانه را تسلیت عرض می نمایم و از خداوند منان برای خانواده‌های این عزیزان داغدار صبر و شکیبایی خواستارم اینجانب این اقدام را محکوم می نمایم و از مسئولین مربوطه خواستار پیگیری و اقدام لازم در این خصوص را داشته باشند.

امام جمعه بندر پرک شهرستان کنگان نیز در پیامی نوشت: دین اسلام ، دین رحمت و رافت و مهربانی و پاکی است دین همان پیامبری صلی الله علیه و آله ، که رحمهً للعالمین است .

یاسین احمدی در این پیام تصریح کرده است: ترور و خشونت چه در صحن پیامبر صلی الله علیه و آله حوالی گنبد رضوی و چه در گنبد کاووس و هرکجا زیر این گنبد گیتی به شدت محکوم است و عملی ظالمانه و بی رحمانه و به دور از شان اسلامی است .
وی با تسلیت شهادت مظلومانه یکی از طلاب حوزه علمیه مشهد و آرزوی شفای عاجل مصدومان این حادثه اظهارامیدواری کرده است: این خون های پاک ریخته شده مایه اتحاد و همبستگی و تقویت برادری میان ملت ایران و حهان اسلام گردد و فتنه های دشمنان مشمول حال آنان شود.

امام جمعه جزیره شیف نیز با محکوم کردن حادثه حرم مطهر امام رضا (ع) گفت:ترور و نفاق همواره محکوم است.

سید حسن حسینی در پیامی نوشت: بدون شک، معاندان اسلام در تلاشند تا بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند و از همه مهمتر مایه بدبینی نسبت به روحانیون و مهاجرین مظلوم افغانستانی جنگ زده شوند.

وی با اشاره به اینکه رمز پیروزی انقلاب اسلامی وحدت آن در جامعه اسلامی است یادآورشد: ما ضمن همدردی با خانواده شهید روحانی، این حادثه اسفناک را به شدت محکوم کرده و خواستار محاکمه عاملان حادثه تروریستی در حرم رضوی هستیم .

امام جماعت بستانو نیز گفت: شهادت و مجروح کردن سه نفر از روحانیون و برادرانمان در حرم مطهر رضوی بشدت ما را غمگین ساخت.

خلیل احمدزاده با تسلیت به خانواده این طلبه شهید بزرگوار و شفای عاجل برای دو تن دیگر از روحانیون مصدومان این حادثه افزود: این واقعه را بشدت محکوم میکنیم امیدوارم نهادهای قضائی هر چه سریعتر این افراد را به اشد مجازات برسانند تا عبرتی برای کسانی که به فکر تفرقه انداختن بین سنی و شیعه به سر دارند شود.

امام جمعه سواحل وعضو شورای روحانیت استان بوشهر نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه ماست و براساس وظیفه شرعی و ایمانی خود باید از نظام حمایت کنیم.

مبارکی با اشاره به اینکه هر ملت یا قومی باید قدر علمای خودشان را بدانند افزود:شهادت و مجروح کردن سه نفر از روحانیون و علمای گرانقدر بشدت ما را غمگین ساخت.

وی ضمن محکوم کردن این واقعه یادآورشد: باعرض تسلیت به خانواده این طلبه شهید بزرگوار و برای دو تن طلبه مصدوم دیگر از خداوند منان شفای عاجل خواستارم.

هیات افتاء و شورای روحانیت اهل سنت استان بوشهر نیز در بیانیه ای اعلام کرد:حادثه تلخ و دلخراش حمله به روحانیون جهادگر و مردمی که منجر به شهادت یک تن و زخمی شدن دو طلبه شد باعث تاثر و تالم خاطر همه ملت ایران اسلامی به ویژه مردم اهل سنت این استان شد.

در این بیانیه آمده است:جای تاسف است که مزدوران در ماه مبارک رمضان در حرم امام رئوف روحانیون بی گناه را با زبان روزه به شهادت و مصدوم کنند یقینا چنین جنایاتی از سوی گروهک های تکفیری و عوامل خود فروخته استکبار جهانی یعنی دولت مستکبر آمریکا و صهیونیست خون آشام انجام میگیرد .

هیات افتا و شورای روحانیت اهل سنت استان بوشهر تصریح کرده است:ضمن ابراز همدردی و آرزوی سلامتی برای زخمی شدگان و عرض تسلیت به خانواده شهید والامقام حجت الاسلام والمسلمین اصلانی این اقدام جنایتکارانه گروههای تروریستی در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را بشدت محکوم می کنیم و از مسئولین ذی ربط خواهانیم که قاطعانه با عاملان این اتفاق ناگوار برخورد کنند .

در پایان این بیانیه آمده است :همچنین از همه مدافعان نظام و اسلام خواهانیم که برای محکومیت این اقدام لحظه ای ساکت ننشینند تا افکار تروریستی و اقدام پلید آنان برای دنیا روشن شود.

امام جمعه اهل سنت روستای بندو نیز در پیامی گفت: رخداد شهادت مظلومانه یکی از علما و زخمی شدن دو تن از علماء و روحانیون جهادی شیعه در صحن مطهر رضوی ( که مأمن گاه هر مسلمان و بلکه همه بشریت می باشد) آن هم در ماه مبارک رمضان روح و روان همه ما را آزرده نموده و آنرا محکوم می نمایم.

یوسف رباعی افزود: اینجانب خواهان محاکمه سریع عاملان این جنایت وحشتناک هستم تا درس عبرتی شود برای هر آنکه نفسش بخواهد او را به چنین کاری وادار نماید .

وی یادآورشد:این اتفاق رذالت و درماندگی دشمنان اسلام را بیشتر روشن می سازد و همبستگی و بصیرت ما مسلمانان ایران اسلامی را بیشتر می گرداند .

به گزارش ایرنا، یک فرد تکفیری روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن پیامبر اعظم حرم امام هشتم(ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرد.

هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالان و ساکنان حاشیه شهر مشهد منطقه قلعه ساختمان ( شهرک شهید رجایی) بوده اند.

ضارب با نام( ل . م) که از ساکنین همین منطقه است که به گفته اهالی منطقه دارای اختلالات روحی بوده و به ادعای خودش از مدتی قبل این افراد را با انگیزه شخصی که البته این ادعا در دست بررسی است نشان کرده و ظهر امروز در حرم مطهر رضوی مورد سوء قصد قرار می دهد.

حجت الاسلام پاکدامن، یکی از روحانیون مضروب در حادثه مشهد، پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده و حجت الاسلام دارایی دیگر روحانی مضروب نیز همچنان در اتاق عمل تحت عمل جراحی به سر می برد.

حجت‌الاسلام اصلانی یکی دیگر از روحانیون مضروب نیز پیش از این بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده بود.