یادداشت

دهن کجی مهمان به میزبان / انتصاب مدیران غیربومی افزایش یافت

استان بوشهر قطب اقتصادی و انرژی کشور میزبان صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است ولی سهمی در مدیریت این مناطق ندارد و انتصاب مدیران غیربومی در حال افزایش است.

از شمال تا جنوب استان بوشهر را صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی تسخیر کرده‌اند و روز به روز در حال افزایش تأسیسات و امکانات و تجهیزات خود هستند.

شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی در استان بوشهر در حال درآمدزایی برای خود هستند؛ هرچند که مردم استان میزبان کمترین سهم را در این درآمدها دارند و نصیب آنها آلودگی، بیکاری، بیماری، رنج و عذاب است.

حکایت انتصاب‌های اخیر مدیران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر حکایت دردناک و غریبی است و باعث آزردگی خاطر فراوان مطالبه گران استان شده است.

تاکید رئیس جمهور بر انتصاب مدیران بومی

با وجود تاکید چند باره رئیس جمهور از جمله در سفر مهرماه ۱۴۰۰ به استان بوشهر مبنی بر استفاده از مدیران توانمند این آب و خاک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر، اما همچنان وزیران و معاونین مربوطه از این دستور استنکاف کرده و اقدام به بکارگیری مدیران غیربومی و بعضاً پرحاشیه، ضعیف و ناکارآمد می‌کنند.

این در حالی است که نیروهای توانمند و متخصص بسیاری در استان بوشهر وجود دارد اما به علت نداشتن لابی قدرتمند قادر به رشد در این صنایع نیستند.

بی توجهی به دستور رئیس جمهور برای استفاده از مدیران و نیروهای توانمند استان بوشهر در پارس‌جنوبی و جزیره خارگ توجیهی ندارد.

متأسفانه وزارت نفت برای دستور رئیس جمهور، پیگیری کتبی و شفاهی مسئولان استان بوشهر و منابع انسانی توانمند میزبانان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ارزشی قائل نشده است.

انتصاب افراد غیر بومی

یکی از فعالان حوزه نفت و گاز : در سایه بی‌توجهی و دهن‌کجی مسئولان وزارت نفت، به دستور رئیس‌جمهور، برای استفاده از نیروهای بومی و انفعال برخی مسئولان استان بوشهر در این زمینه روزانه شاهد دهن کجی به نیروهای توانمند استان و انتصاب افراد غیر بومی و بعضاً پرحاشیه، فاقد تجربه مرتبط و ناکارآمد هستیم.

وی اضافه کرد: دلیل اجحاف وزیر نفت به استان بوشهری را نمی‌دانیم و به نظر می‌رسد اکنون برای نیروهای بوشهری شمشیر را از رو بسته است و انفعال مسئولان استان را بهترین فرصت برای تحمیل گزینه‌های ضعیف به شرکت‌های زیر مجموعه می‌داند.

وی خطاب به وزیر نفت بیان کرد: لازم است که در احترام به مطالبه جدی و به حق مردم استان بوشهر و حقوق میزبانان نجیب صنعت در اسرع وقت نسبت به اصلاح این روند اشتباه و بکارگیری نیروهای توانمند و شایسته بومی در مدیریت‌های صنایع مستقر در استان بوشهر به‌ویژه در حوزه پارس جنوبی و جزیره خارگ اقدام شود.