معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

لنج‌سازی سنتی بوشهر به رشته‌های مصوب صنایع‌دستی کشور اضافه شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: رشته لنج ساز سنتی که در این استان فعال است، به جمع رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور افزوده شد.

لیلا رحیمی (معاون صنایع‌دستی استان بوشهر) گفت: «با پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت صنایع‌دستی استان و تنظیم پرونده اختصاصی لنج‌سازی، رشته جدید لنج‌سازی سنتی به رشته‌های مصوب صنایع‌دستی کشور اضافه شد.»

وی افزود:  از این پس هنرمندان فعال در این رشته با عنوان مشخص لنج ساز سنتی فعالیت می‌کنند و فعالان این رشته از خدمات معاونت صنایع‌دستی استان بوشهر به دیگر رشته‌های بومی بهره‌مند می‌شوند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب این رشته ماکت انواع لنج‌های مورد استفاده ساخته و با همان نام‌های محلی عرضه می‌شوند.

رحیمی در معرفی انواع ماکت ساخته شده لنج سازی سنتی، عنوان کرد: لنج “سماچ” (مخصوص صیادی و با شاخصه ته صاف)، لنج “بوم” (با ۲ سوی زاویه‌دار ویژه و تیز و ویژه باربری) ، ” ناکو” ( با انتهای تخم مرغی شکل و کاربرد ۲ منظوره)، ” ماشوره” (قایق کوچکی که برای تعمیرات جهاز در دریا استفاده می‌شود) و “حوری” (نوعی قایق آفریقایی که بصورت یک تکه از تنه درخت ساخته می شود) از دست ساخته‌های این رشته صنایع دستی است.

وی افزود: صنعتگران این صنعت دستی بومی بیشتر در شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دیر، گناوه و دیلم فعالیت می‌کنند.