سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر

۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آبرسانی سیراف جم استان بوشهر نیاز است

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تکمیل پروژه‌های آبرسانی را یکی از برنامه‌های مهم استان دانست و گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ طرح آبرسانی سیراف جم است که تکمیل آن نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

یکی از مطالبات دیرینه مردم استان ساحلی بوشهر آب آشامیدنی است که با توجه به کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی‌ها مشکلات تأمین آب افزایش یافته است.

بیش از ۸۰ درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که با خطوط طولانی انتقال آب وارد شبکه آبرسانی شهرها و روستاهای استان بوشهر می‌شود.

در راستای افزایش منابع تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است که اکنون به بهره‌برداری از ۴ پروژه آب‌شیرین‌کن در شبانه‌روز حدود ۴۰ هزار مترمکعب آب وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود.

طرح‌های آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۶۰ هزار مترمکعب در شهرها و روستاها اجرایی شد

در این استان به طرح‌های آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۶۰ هزار مترمکعب با همکاری بخش خصوصی در شهرها و روستاها اجرایی شده که ۴۰ هزار مترمکعب آب تاکنون وارد مدار بهره‌برداری شده است.

به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اکنون ۱۰ درصد آب آشامیدنی این استان از طریق طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی با بهره‌برداری از طرح‌‌های در دست اجرا به ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

ابوالحسن عالی با بیان اینکه پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در دست اجرا به ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب تا سه سال آینده وارد مدار تولید می‌شود اظهار داشت: با این برنامه‌ریزی انجام شده میزان تأمین آب استان بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن به ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی از سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در اجرا طرح‌های آب‌شیرین‌کن از سوی بخش خصوصی در این استان خبر داد و بیان کرد: افزون بر این قرار است دولت برای خرید این آب به‌صورت تضمینی سرمایه‌گذاری لازم داشته باشد که آب تولیدی طرح‌‌های شیرین‌سازی آب دریا بسیار گران قیمت است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه امسال بخشی از طرح‌های آب‌شیرین‌کن در شهرهای مختلف استان وارد بهره‌برداری می‌شود خاطر نشان کرد: پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر به ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب ، ۱۷ هزار مترمکعب برازجان و ۶۵۰۰ مترمکعب وحدتیه به صورت کامل تا اوایل تابستان وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

عالی یکی از پروژه‌های مهم آب‌شیرین‌کن را سیراف جم دانست و تصریح کرد: این پروژه به ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب تولید آب از طریق شیرین‌سازی است که یک سوم ظرفیت آن تا فصل گرما وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به تسریع در آب‌شیرین‌کن سیراف جم تصریح کرد: تکمیل آن نیازمند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و با تأمین اعتبارات لازم امیدواریم این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مشکل اصلی این پروژه را تکمیل خط انتقال برق آن دانست و بیان کرد: لازم است برای اجرا طرح‌های آبرسانی اعتبارات شهرستان جم ویژه دیده شود.

۵۰ هزار مترمکعب آب حاصل از تصفیه پساب فاضلاب بوشهر به طرح‌های صنعتی و معدنی اختصاص یافت

براساس صدور مجوز کل پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر باید به سرمایه‌گذار واگذار شود و سرمایه‌گذار موظف است با ارتقا تصفیه‌خانه در چارچوب استانداردهای زیست محیطی آب را در اختیار واحدهای صنعتی، تولیدی و بخش خصوصی قرار دهد.

در آستانه فصل گرما امام جمعه بوشهر بر تأمین آب شهرها و روستاها تأکید کرد و اظهار داشت: مشکل آب نقاط مختلف استان بوشهر از جمله روستاها برطرف شود که نیاز به تلاش جهادی دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری آب آشامیدنی را یکی از مطالبات دیرینه مردم این استان دانست و بیان کرد: بازسازی شبکه‌های فرسوده و مدیریت مصرف آب می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کند که برای تسریع در نوسازی شبکه آبرسانی نیاز به مشارکت همگانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با قدردانی از نیروی دریایی سپاه در اجرا طرح‌های آبرسانی در نقاط محروم استان تصریح کرد: برای جلوگیری از بحران کم آبی باید تسریع در تکمیل طرح‌ها در دستور کار قرار بگیرد.