پروش عقرب در استان بوشهر؛

ایجاد شغل پایدار با پرورش عقرب در دشتستان / حمایت استاندار بوشهر از تجارت سمی

در بازدید استاندار بوشهر از کارگاه پرورش عقرب در بخش بوشکان دشتستان، دستورات لازم‌برای رفع مشکلات این کارگاه صادر شد.

سم عقرب در سالهای اخیر استفاده های بسیاری پیدا کرده که همین مسئله باعث افزایش قیمت زهر عقرب شود که استان بوشهر نیز از سود این تجارت بی بهره نمانده و در چندین شهرستان از جمله دشتستان ، تنگستان و دشتی عده ای در این زیمنه سرمایه گذاری کرده اند.

عقرب و یا دراز دم نام یکی از گونه‌های بندپایان رده عنکبوتیان است که دارای ۸ پا و نیشی با زهر کشنده است، نیش عقرب در نوک دم آن قرار دارد. عقرب‌ها شب‌ها به آرامی به فعالیت‌های زیستی خود می‌پردازند و بیشتر در آب و هوایی گرم فعال هستند.

از حدود ۲۰۰ گونه متفاوت عقرب که در سراسر دنیا پراکنده‌اند فقط حدود ۲۰ گونه آنها سمی هستند و در میان آنها نوعی عقرب قرمز هندی کشنده‌ ترین گونه است.

هر چند که نیش عقرب بسیار مرگبار است اما همین زهر از جمله با ارزش‌ترین مایعات جهان به شمار می‌رود. گفته می‌شود هر گرم آن ۱۰ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

 

پرورش عقرب در استان بوشهر

بعضی از فعالان این حوزه در استان بوشهر در زمینه ی پرورش عقرب در حال فعالیت هستند که یکی از آنها در دشتستان است و در شهرستان های تنگستان و دشتی نیز عده ای به این کسب و کار مشغول هستند.

در این بازدید که مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز استاندار بوشهر را همراهی می‌کردند، محمدی‌زاده استاندار به مدیران جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست دستور داد نسبت به رفع مشکل کاربری محل و سایر مشکلات اقدام شود.

همچنین مقرر شد مشکلات تامبن‌اعتبار پروژه برطرف و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز همکاری لازم برای رونق کارگاه داشته باشند تا ایجاد اشتغال پایدار با شتاب بیشتری محقق شود.

استاندار بوشهر در این بازدید یادآور شد: برای ایجاد اشتغال در نقاط مختلف استان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و از تمام ظرفیت موجود بهره می‌بریم.

احمد محمدی‌زاده تصریح کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نامگذاری شده و برای تحقق شعار سال باید به صورت عملیاتی کار کنیم و از شعارزدگی پرهیز شود.