فرهنگ و تمدن خلیج فارس

همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس در کنگان آغاز به کار کرد

همایش ۲ روزه فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان شناسی روز پنجشنبه با حضور باستان‌شناسان ملی و استانی در شهرستان کنگان با پیام تصویری علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز به کار کرد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیام تصویری خود گفت: خلیج‌فارس در بسط و قوام فرهنگی ایران ارزش و اهمیت بالایی دارد و تاثیر شگرفی در شکل‌گیری جوامع بومی در طول تاریخ داشته است.

علی دارابی افزود: ایران اسلامی از مواریث‌ فرهنگی ارزشمندی برخوردار است و امروز میراث‌ در جایگاه مهم‌ترین منبع فرهنگی کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه هفته میراث‌ فرهنگی فرصت مغتنمی برای اجرای برنامه های مختلف است اظهارداشت: امروز تلاش برای حفظ میراث‌ فرهنگی تاثیر مستقیمی بر شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران و رئیس هیات مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران نیز در این زمینه گفت: تلاش می شود آخرین دستاوردهای مطالعات باستان شناسی در حوزه خلیج فارس در قالب پنج نشست تخصصی از دوران پارینه سنگی تا دوران معاصر ارائه شود.

محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار با بیان اینکه ۱۹ سخنرانی تخصصی در این ۲ روز ارائه خواهد شد، افزود: استقرارهای سواحل جنوبی و بخش سواحل شمالی خلیج فارس در هزاره های ششم و پنجم پیش از تاریخ، فرهنگ عبید در هزاره‌های پنجم و ششم پیش از میلاد، خلیج فارس و دریای مکران، کریدورهای راهبردی در توسعه اقتصاد تجاری ایران، مروری بر کاوش‌های ناتمام گورستان شغاب، نقش پایگاه‌ها در مدیریت و توسعه میراث باستان‌شناختی خلیج فارس و باستان‌شناسی و سیاست، نام خلیج فارس و باستان شناسان غربی از جمله عنوان‌های سخنرانی محققان و پژوهشگران در همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی است.

وی بیان کرد: استقرارهای پارینه سنگی شمال خلیج فارس و دریای عمان، جایگاه و نقش بندر تاریخی نجیرم در خلیج فارس از منظر باستان‌شناسی و متون تاریخی، اهمیت محوطه هزاره پنجم تهماچی برای پژوهش‌های باستان‌شناسی پیش‌ از تاریخ در کرانه‌های خلیج فارس، صدور تولیدات فرهنگی و هنری ایران به بندر قلهات عمان بر اساس شواهد باستان‌شناختی، سواحل خلیج فارس و پس کرانه‌های بندر تاریخ تیس در ساحل مکران، پژوهش در خصوص کاخ‌های هخامنشی برازجان، کوشک‌های هخامنشی از فرات تا خلیج فارس و منازعات ایلام و بین النهرین از دیگر عنوانهای سخنرانان در همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی است.

اسمعیلی جلودار اضافه کرد: آخرین نشست تخصصی همایش فرهنگ و تمدن خلیج فارس به باستانشناسی سیراف اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: برهمین اساس در این نشست تخصصی آثار تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های بشری بر تخریب سایت‌های باستانی نواحی ساحلی خلیج‌فارس، یافته‌های نوین از شواهد گسل‌های لرزه‌خیز عامل افول سیراف و مطالعات باستان‌شناسی سیراف و جایگاه آن در مطالعات باستان‌شناسی خلیج‌فارس ارائه می‌شود.

اسمعیلی جلودار در خصوص هدف از برگزاری همایش فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان شناسی گفت: توسعه بدون پیوست فرهنگی در منطقه آسیب‌های فراوانی داشته و این مساله باعث شده تا بسیاری از آثار تاریخی در معرض آسیب قرار بگیرد بنابراین توجه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی به مساله پیوست فرهنگی این طرحها   ضروری است

وی اظهار کرد: میراث گذشتگان این سرزمین امانتی است که باید به دست نسل آینده سپرده شود و حفاظت از اینها برعهده همه گروه‌ها است.

رئیس هیات مدیره علمی انجمن باستان شناسان ایران گفت: دریانوردان بوشهری یا سیراف و یا پارسیان خلیج فارس ارتباطات گسترده ای با شرق آفریقا، هندوستان، چین و تا ژاپن داشتند و فعل و انفالاتی که امروزه به شکل فعالیت های نفتی دیده می شود پیش از اینکه نفتی وجود داشته باشد این کریدور این تجربه جهانی را داشته و همواره مورد توجه ایلامی‌ها و اشکانی ها در خلیج فارس بوده و  حضور آثار ایرانی در این پهنه در شمال و جنوب در دوره ساسانی ها و صدر اسلام ما را به این سمت هدایت می‌کند که به هر حال این بخش از باستان شناسی منطقه متعلق به فقط ساحل نشینان نیست بلکه نقطه حساس و مهمی برای تمام ایران دوستان است.

وی ادامه داد: با این هدف سعی شده با حضور نخبگان باستانشناسی زمینه ای فراهم شود تا آخرین یافته های تحقیقاتی در اختیار مردم و پژوهشگران قرار گیرد.

اسمعیلی جلودار گفت: براین اساس قرار است به زودی کاوش‌های باستان شناسی در بوشهر آغاز شود که این امر نوید بخش وقوع اتفاق‌های خوبی در زمینه معرفی، حفاظت و مطالعات سوابق فرهنگی در معرض خطر است و انتظار می رود و برنامه منظمی پی گیری در این خصوص پی گیری شود.

وی تاکید کرد: مساله فرهنگ تنها مربوط به یک دستگاه مشخص نیست بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید با هم و در یک بستر زمینه مطالعات را فراهم کنند تنها در این صورت است که ما درک درستی از اتفاق‌هایی که در گذشته افتاده و عبرت‌هایی که بایدگرفته شود و راهکارهایی که می تواند به صورت استراتژی از طریق مطالعات باستان شناسی در اختیار قرار بگیرد مفید واقع شود.

به گفته اسمعیلی جلودار همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج فارس با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، رئیس شورای عالی انجمن باستان شناسی، انجمن علمی باستانشناسی ایران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر به صورت حضوری و  با حضور باستان شناسان ملی و استان با هدف روایتگری یافته های باستان شناسی خلیج فارس به مدت ۲ روز در کنار سواحل خلیج فارس در حال برگزاری است.

همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی در کنگان آغاز شد