سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

میزان باروری در استان بوشهر به کمتر از ۱.۴ رسید

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهرمیزان باروری در استان کمتر از ۱.۴ دانست و گفت: این میزان که قبلا بالاتر از ۵ بود نگران کننده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ باروری در بسیاری از نقاط جهان رو به کاهش بوده و همه‌گیری بیماری کرونا این روند را تقویت کرده است.

کاهش تمایل به فرزندآوری و به دنبال آن میزان کاهش باروری می‌تواند پیامدهایی جدی در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها داشته باشد.

کارشناسان امور جمعیتی معتقد هستند که کم‌زایی موالید پیامدهایی برای پویایی جمعیت در سال‌های آینده به همراه دارد به این ترتیب کاهش تعداد موالید می‌تواند سبب کاهش جمعیت در سن اشتغال در دهه‌های آینده شود از سوی دیگر نیروی کار امروز به بازنشستگی می‌رسد که آثار زیان‌بار به همراه دارد.

نرخ باروری در این استان ۱٫۴ است

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، نرخ باروری در این استان ۱٫۴ است که نسبت به میانگین کشوری با میزان ۲٫۱ کاهش دارد.

اسکندر پاسالار  با بیان اینکه بوشهر جز ۵ استان برتر جوان کشور است اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت استان بوشهر در پنجره طلایی جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارد ولی شیب جمعیتی آن نزولی و زنگ خطری برای استان است.

تمایل به فرزندآوری کاهش یافته است

وی با بیان اینکه تمایل به فرزندآوری کاهش یافته است تصریح کرد: باید آموزش‌ها و مشوق‌هایی برای ترغیب افراد به فرزندآوری ارائه شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر استاندارد تعیین شده برای سطح جایگزینی جمعیت برای هر خانواده را ۲٫۱ فرزند دانست و خاطر نشان کرد: نرخ موالید برای هر خانواده در استان بوشهر به میزان ۱٫۴ دغدغه و نگرانی‌های زیادی را برای حفظ جوانی جمعیت این استان ایجاد کرده است.

پاسالار با اشاره به آمار ثبت طلاق در استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر با میزان عمومی ۱٫۹ در طلاق شرایط مناسبی دارد و در کشور جایگاه ۲۳ و از نظر وفات نیز جایگاه مطلوبی دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌‌های مختلف برای ترغیب ازدواج جوانان از تشکیل کارگروه‌های تخصصی ازدواج آسان، فرهنگی، اشتغال، تحقیق و پژوهش و سلامت و بانوان شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر خبر داد.

میانگین سن جمعیت جامعه رو به افزایش است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم با گرامیداشت هفته ملی جمعیت این هفته را فرصتی برای اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت جایگاه جمعیت و فرزندآوری دانست و اظهار داشت: برای هفته جمعیت امسال شعار «ایران، جوان بمان» انتخاب شده و اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت فرزندآوری و برنامه‌های آموزشی پیش بینی شده است.

قاسم برجویی‌فرد به وضعیت باروری در کشور پرداخت و با بیان اینکه ایران در رتبه‌های آخر رشد جمعیت و باروری جهان قرار دارد خاطر نشان کرد: اکنون میانگین سن جمعیت در ایران ۳۲ است که این میزان در چند سال گذشته ۲۶ سال بود.

وی با اشاره به روند افزایش سن جمعیت در ایران خاطر نشان کرد: میانگین سن جمعیت در ایران رو به افزایش است و تا چند سال دیگر به ۴۷ سال می‌رسد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۱۰۰ میلادی یکی از کشورهای سالمند جهان، ایران است که پیامدهای اجتماعی بسیاری دارد.

برجویی‌فرد، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه خانواده و جمعیت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: توجه به جمعیت در کشور اکنون یک موضوع حیاتی است چراکه کشور به سمت سالمندی است و در شرایط خاصی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکنون جمعیت کشور ۸۴ میلیون نفر است که با روند کاهش باروری، سن افراد سالمند افزایش می‌یابد و تعداد جوانان کاهشی می‌شود و مشکلاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ایجاد می‌کند.

میزان باروری در استان بوشهر از بیش از ۵ به کمتر از ۱٫۴ رسید

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه میزان باروری در استان بوشهر به کمتر از ۱٫۴ رسیده است افزود: تعداد فرزندان خانواده‌ها در استان بوشهر در ۲۱ سال گذشته بالاتر از ۵ نفر بود که اکنون به کمتر از ۱٫۴ رسیده که بسیار نگران کننده است.

برجویی‌فرد توجه به بسته حمایتی جوانی جمعیتی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: یکی از مواردی که به آن پرداخته شده ناباروری است و بیمه سلامت به عنوان متصدی ناباروری معرفی شده و همه بیمه‌های درمانی موضوع ناباوری را پوشش می‌دهند.