مدیرکل آموزش و پرورش استان

جشنواره نوجوان سالم تلنگری برای شناخت و درک واقعیت‌های اجتماعی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: جشنواره نوجوان سالم تلنگری برای شناخت نیازهای واقعی جوانان و نوجوانان و درک واقعیت‌های اجتماعی است.

علی موحدی روز سه شنبه در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره نوجوان سالم استان بوشهر افزود: بنای آموزش و پرورش حرکت دادن دانش آموزان به سمت پرهیز از رفتارهای پرخطر و گرایش به برخی برنامه‌هایی است که تاثیر منفی روی آنها می‌گذارد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با سالم سازی محیط و با استفاده از تاثیر گروه همسالان، مربیان و معلمان بتوانیم دانش آموزان را به سمت مسیر خوب و صحیح زندگی هدایت و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را در جامه فراهم کنیم.

وی بیان کرد: برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تنها بخشی از کار است و آنچه در این بحث حائز اهمیت به شمار می رود انجام کارهای عمیق تربیتی به خصوص در این شرایط سخت پس از کرونا که بیشترین آسیب‌ها متوجه نوجوانان است.

موحدی افزود: با توجه به این که محور توسعه هر کشوری انسان سالم است، می‌طلبد با برگزاری این جشنواره‌ها نیازها و مشکلات اجتماعی مربوط به جوانان و نوجوانان را بشناسیم و برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

موحدی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان از همخوانی سرود سلام فرمانده ادامه داد: امروز فضای جامعه به فضای تربیتی تبدیل شده و همه به نحوی باید در این امر مشارکت داشته باشند اما وظیفه مسئولان تربیتی برای انجام یک کار فنی، حساب شده و دقیق و همراهی خانواده ها و مسئولان بسیار مهم و ضروری است.

وی اضافه کرد: باتوجه به آموزش‌های غیر رسمی اجرای این جشنواره گامی موثر در راستای زندگی سالم و پرهیز از رفتارهای پرخطر نوجوانان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با توجه به این که جوانان بیشترین تاثیر تغییر مدرنیته را می‌پذیرند به همین دلیل خانواده‌ها باید با آسیب‌های نوپدید آشنا شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: با همت سایر نیروهای مسئول میزان کشفیات مواد مخدر از ۷۰۰ کیلو در ۱۱ سال پیش به ۱۴۰ هزار تن افزایش یافته است.

ارسطو ترکمان منش با اشاره به انهدام ۸۰۰ باند کلان مواد مخدر در استان بوشهر افزود: با تلاش و تیزبینی نیروهای انتظامی، امنیتی، مرزبانی و سپاه اجازه نداده ایم قاچاقچیان مواد مخدر از این تجارت غیر قانونی و نامشروع بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مبارزه ها در مرزهای شرقی کشور و قبل از ورود به استانها اتفاق می افتد ادامه داد: از سال گذشته به دلیل کاهش ورود مواد مخدر از مرزهای استان میزان کشفیات نیز کاهش یافته است.

ترکمان منش اضافه کرد: با انجام اقدام‌های فرهنگی و پیشگیرانه توانسته ایم آمار ابتلای افراد کم سن و سال به مصرف مواد مخدر را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: استان بوشهر در زمینه آمار ابتلای افراد کم سن و سال به مصرف مواد مخدر وضعیت قابل قبولی دارد و در اجرای برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد جایگاه مناسبی دارد.

ترکمان منش اضافه کرد: برگزاری جشنواره های فرهنگی باعث می شود درک مناسب و صحیحی از استعدادهای نهفته دانش آموزان داشته باشیم و کمک کنیم زمینه شکوفایی این استعدادها فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت فراگیری مهارتهای زندگی ادامه داد: غفلت از آموزش مهارتهای زندگی و فراهم نکردن زمینه و شرایط گفت وگو برای جوانان و نوجوانان در خانواده باعث می‌شود جامعه هدف به راحتی در برخی دورهمی های دوستانه گرفتار آسیبهای اجتماعی و یا اعتیاد شود.

ترکمان منش گفت: در کنار فراگیری مهارتهای زندگی آموزش نه گفتن به نوجوانان و جوانان مهمترین مساله ای است که اگر به درستی آموزش داده شود می توان از آنان در مقابل آسیبهای اجتماعی محافظت کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال در یازدهمین جشنواره نوجوان سالم ۳۰۰ فرهنگی و دانش‌آموز از این استان در مرحله استانی انتخاب شدند.

محمود حقدوست اظهار کرد: یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم و نهمین جشنواره ابتکارات و خلاقیت ها با هدف ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیش‌گیری از گرایش به رفتارهای پر خطر، مصرف مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در سه محور فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار شده است.

وی افزود: محور دانش‌آموزی این جشنواره رشته‌های ایده پردازی، مقاله‌نویسی، نقاشی، گرافیک، عکس، فیلم کوتاه، نر م‌افزار و چند رسانه ای، خلق کاراکتر و موشن‌گرافی بوده است.

حقدوست گفت: منابع کمک آموزشی و فرهنگی در حوزه پیش‌گیری، پروژه‌های ابتکاری، طرح درس یا راهنمای تدریس، فیلم مستند تدریس پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، الگوها و فنون آموزش و تدریس در کلاس درس از جمله رشته‌های محور فرهنگیان در یازدهمین دوره جشنواره است.

وی اضافه کرد: بخش سوم ابتکارات جامعه محور در طرح یاری گران زندگی که شامل تدوین نیمرخ چالش‌ها و راهکارها، طراحی پروژه کوچک، حمایت جویی پروژه، اجرا و مستند سازی پروژه کوچک است.

حقدوست با اشاره به اینکه یک هزار و ۵۰۰ مدرسه زیر پوشش جشنواره نوجوان سالم قرار گرفتند اضافه کرد: پنج هزار و ۱۸۴ نفر در مرحله منطقه‌ای و ۳۰۰ نفر در مرحله استانی شرکت کرده اند.

وی یادآور شد: از این شمار ۳۵ اثر که با نظر هیات داوران ، به عنوان رتبه اول استانی در رشته‌های مختلف انتخاب شده‌اند، به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

حقدوست گفت: جشنواره نوجوان سالم علاوه بر آگاه‌سازی عمومی و ارتقا دانش و شناخت افراد در مورد رفتارهای پرخطر، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش در زمینه پیش‌گیری و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، زمینه جلب مشارکت دانش آموزان، اولیا و کارکنان برای ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیش‌گیری از گرایش به رفتارهای پرخطر، سوء مصرف مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.