هواشناسی

بوشهری‌ها آخر هفته‌ای گرم همراه با گردوخاک دارند

هواشناسی بوشهر پیش‌بینی کرد که دمای هوا در آخر هفته به آستانه ۵۰ درجه برسد و باد و گردوخاک هم مهمان بوشهری‌ها شود.

اداره کل هواشناسی استان بوشهر اعلام کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده افزایش قابل ملاحظه دمای هوا در روز‌های پنجشنبه و جمعه (۱۹ و ۲۰ خرداد) در استان است.

بنا به این گزارش، پیش بینی می‌شود دمای هوا در برخی نقاط از شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیلم و دیر به آستانه ۵۰ درجه سلسیوس و در سایر نقاط استان به حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه سلسیوس برسد.

هواشناسی اعلام کرد: با توجه به گرمای هوا در این روزها مصرف حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت و احتمال گرمازدگی هم وجود دارد.

در اطلاعیه هواشناسی آمده است باید تمهیدات لازم برای مصرف بهینه آب و برق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف در نظر گرفته شود و ضمن خودداری از تردد‌های غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب برای جلوگیری از گرمازدگی، مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب آبیاری شوند.

هواشناسی همچنین پیش‌بینی کرده است که از پنجشنبه تا یکشنبه، در برخی ساعات با وزش باد متوسط تا نسبتاً شدید شمال غربی، در نقاط مستعد گردوخاک برمی‌خیزد و احتمال نفوذ گردوغبار فرامنطقه‌ای وجود دارد.

تاکید شده است که در این مدت همه افراد به‌ویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران از تردد غیر ضروری خودداری کنند و از تردد‌های دریایی پرهیز شود.

هواشناسی اعلام کرده است: در این مدت، احتمال شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت و تابلو‌های تبلیغاتی و تأسیسات برقی و مخابراتی، احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی به طور موقت و افزایش ارتفاع موج دریا وجود دارد.

هواشناسی تاکید کرده است که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات شهری و ساحلی، حفاظت از سازه‌های موقت و مراقبت از محصولات کشاورزی آسیب پذیر از وزش باد و گرد و خاک، در نظر گرفته شود.

زمان شروع:  پنج شنبه  (۱۴۰۱/۰۳/۱۹)

 زمان پایان:  جمعه (۱۴۰۱/۰۳/۲۰)

نوع مخاطره:  وقوع دماهای ۴۹ و ۵۰ درجه سلسیوس و بالاتر

منطقه اثر : برخی نقاط از شهرستان های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیلم و دیر

اثر مخاطره:  گرمازدگی،  افزایش مصرف حاملهای انرژی

  توصیه:  ۱- تمهیدات لازم جهت صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق  بویژه در ساعات اوج مصرف

              ۲- اجتناب از ترددهای غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی

              ۳- آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب