معاون شرکت آبفا:

۱۶۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای استان بوشهر اختصاص یافت

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در راستای اجرای طرح جهاد آبرسانی براساس قرار منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی ۴۳ روستای استان بوشهر هزینه می‌شود.

مسعود خشایی روز چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: تلاش می‌شود وضعیت آبرسانی به روستاهای این استان نسبت به گذشته بهبود یابد و روستاهای بیشتری زیرپوشش قرار گیرد.

وی بیان کرد: امروز در بخش آب شیرین‌کن‌ها اتفاق‌های خوبی در استان بوشهر رخ داده و شرایط این استان نسبت به گذشته بهتر شده است.

خشایی ادامه داد: در زمان حاضر ۳۷ هزار مترمکعب آب در استان بوشهر از طریق شیرین سازی از دریا تولید می‌شود که انتظار می رود تا پایان سال جاری ۴۰ هزار مترمکعب دیگر به این میزان افزوده شود و در یک برنامه زمان بندی شده این میزان باید به ۱۶۰ هزار مترمکعب برسد.

وی درباره وضعیت طرح فاضلاب در بوشهر گفت: طبق آخرین آمار شمار مشترکان فاضلاب در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم ۱۰۰ هزار مشترک است که باید این ضریب افزایش یابد.

خشایی در مورد ضرورت استفاده از پساب با توجه به خشکسالی‌های شدید هر سال افزود: تلاش می شود در استان‌هایی مانند بوشهر پساب جایگزین مصرف آب در جاهای خاص از جمله صنایع شود و برای آبیاری فضای سبز شهرداری ها نیز از پساب استفاده شود.

وی ادامه داد: مهمترین پروژه‌های آبرسانی استان بوشهر خطوط انتقال آب سیراف – جم، سد تنگ ارم و مناطق شمال شهر بوشهر است که براساس برنامه ریزی انجام شده باید روند اجرای آنها سرعت گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: اکنون با وجود چهار میلیون مترمکعب آب در سد تنگ ارم، به علت نبود خط انتقال آب این سد به شهر و روستاهای بخش ارم نمی ‎رسد که برنامه‎‌هایی برای حل این مشکل در دست اجرا است.

محمد هادی رستمیان افزود: مجموعه وزارت نیرو در مناطق مختلف استان بوشهر مشغول کار هستند که برنامه‌ریزی شده تا در بخش ارم نیز در حوزه آبرسانی اقدام های موردنیاز عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: استان‌های جنوبی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان بلوچستان در زمینه کمبود آب با مسائل خاصی روبرو هستند که باید دیده شوند.

رستمیان با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت استان بوشهر روستایی و ۷۵ درصد شهری هستند اضافه کرد: استان بوشهر ۴۰ شهر و ۶۲۲ روستا دارد که از این تعداد ۳۶۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ هزار مترمکعب آب مورد نیاز استان بوشهر است که از این میزان ۴۰ هزار مترمکعب به وسیله چاه‌ها، ۳۷ هزار مترمکعب آب شیرین کن‌ها، ۲۱۵ هزار مترمکعب از خط آبرسانی کوثر و ۱۰۵ مترمکعب از خط آبرسانی کازرون تامین می شود.

رستمیان ادامه داد: استان بوشهر در زمینه اجرای پروژه فاضلاب عقب ماندگی هایی دارد که باید جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۶۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در این استان در دست ساخت است.

ابوالحسن عالی افزود: از این میزان در زمان حاضر حدود ۳۷ هزار مترمکعب مربوط به آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر، شیف، گلستان و کنگان در مدار تولید شده و ۱۲۰ هزار مترمکعب مابقی نیز در سه سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: با این برنامه‌ریزی انجام شده میزان تامین آب استان بوشهر از طریق آب شیرین‌کن‌ها به ۴۰ تا ۴۵ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در زمان حاضر بیش از یکهزار و ۲۰۰ تا یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش تاسیس آب شیرین کن‌ها از سوی بخش خصوصی در این استان در حال سرمایه گذاری است و افزون براین قرار است دولت نیز برای خرید این آب به صورت تضمینی سرمایه گذاری عظیمی داشته باشد بنابراین آب تولیدی حاصل از شیرین سازی بسیار گران است.

وی اظهار کرد: اگر نرخ هر متر مکعب آب سد و یا چاه ۲ تا سه هزار تومان باشد آب به دست آمده از آب شیرین کن‌ها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است اما با این وجود دولت این همت را دارد که برای برطرف کردن مشکل و تامین نیاز اساسی مردم به آب آشامیدنی این هزینه را انجام دهد.

عالی یادآور شد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال بخشی از ظرفیت آب شیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر، آب شیرین کن ۱۷ هزارمترمکعبی برازجان، آب شیرین ۶هزار و ۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه به صورت کامل تا اوایل تابستان و یک سوم ظرفیت آب شیرین کن سیراف نیز وارد مدار بهره برداری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی آب‌شیرین کن پنج هزار مترمکعبی عسلویه و سه هزار مترمکعبی دیر نیز بزودی آغاز و به ظرفیت آب تولیدی این استان اضافه خواهد شد.

در این آیین  از زحمات عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تقدیر و ابوالحسن عالی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.