رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

آلودگی عسلویه باید اولویت نخست مجمع سلامت استان بوشهر باشد

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: اولین تهدیدکننده سلامت شهروندان عسلویه آلودگی است.

به گزارش پایگاه خبری جنوب استان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روزپنجشنبه به نقل از دکتر عیسی صفوی در مجمع سلامت شهرستان عسلویه با موضوع “عسلویه؛ آلایندگی، سلامت و محیط‌زیست” افزود: در مجمع سلامت استان بوشهر همه فرمانداران ۱۰ شهرستان در کنار استاندار به‌عنوان رئیس مجمع سلامت حضور دارند و مسائل مطرح‌شده در مجمع سلامت شهرستان‌ها عسلویه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی مدیریت جهادی (اضطراری و اقتضایی) را لازمه حل مشکل دانست و افزود: پنج سال پس از ضرورت داشتن پیوست سلامت حوزه صنعت، دبیرخانه تخصصی پایش آلاینده‌های عسلویه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در استان بوشهر تشکیل شد.

صفوی افزود: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سامانه “سیب” دانشگاه علوم پزشکی و دیتاسنترهای سازمان‌های مدل تأمین اجتماعی، هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آلودگی عسلویه پیامد معناداری (هر بیماری ازجمله سرطان تفاوت قابل توجه‌ای در سیر صعودی به نسبت جمعیت و شاخص بهداشت جهانی داشته باشد) در افزایش بیماری‌ها داشته باشد، مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: تهدیدکننده‌های سلامت ۷۲ مورد هستند که هشت تهدیدکننده در اولویت هستند و آلودگی اولین تهدیدکننده سلامت شهروندان عسلویه به شمار می‌رود.

صفوی بیان کرد: مجمع ملی سلامت سالانه تشکیل و به بررسی تهدیدکننده‌های سلامت می‌پردازد و در صورت نیاز این تهدیدکننده‌ها را در مجمع مطرح می‌کند و امید است آلودگی عسلویه در مجمع ملی سلامت مطرح شود.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی همه بخش‌های توسعه، از ضرورت‌های رسیدن به هدف‌های جامع و کامل سلامت است.

برای تحقق پایش سلامت در عسلویه، همه ارگان‌های مربوط باید پای‌کار باشند

فرماندار عسلویه گفت: برای تحقق پایش سلامت در عسلویه، همه ارگان‌های مسئول باید پای‌کار بیایند.

سید علی هاشمی افزود: مطالبات مردم باید ابتدا در مجمع سلامت شهرستان جمع‌بندی و به اطلاع و توجه همه مسئولان بویژه مسئولان مربوطه کشور برسد.

وی اظهار کرد: به‌منظور ایجاد راهکار مناسب حل مشکل با فراخوان مقالات متعدد در حوزه آلایندگی و از هفت وزارتخانه‌ای که ملزم به پایش سلامت یا رفع آلایندگی شده‌اند برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آید تا هرکدام به سهم خود پای صحبت محققان بنشینند و پس از تبادل‌نظر به راهکار خوبی برسند.

هاشمی یادآور شد: مدیران شهرستان عسلویه زبان گویای مردم هستند و باید مطالبات مردم را تا تحقق دنبال کنند.

وی افزود: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌عنوان نماینده عالی وزارت نفت در شهرستان و مسبب اصلی ایجاد این آلایندگی باید در مجمع سلامت حضور یابد.

فرماندار عسلویه اظهار کرد: عوارض آلایندگی پرداختی باید در راستای رفع آلایندگی شهرها و روستاها هزینه شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان عسلویه گفت: به‌ منظور تأکید بر مشارکت نظام‌مند و اجتماعی کردن سلامت مجمع سلامت این شهرستان با حضور حداکثری مسئولان و افراد مرتبط تشکیل شد.

جاسم زارعی افزود: میزان تعهد و مسئولیت اجتماعی سلامت بر اساس ابزار ویژه‌ای، سنجیده و نهادهای صنعتی و خدماتی رتبه‌بندی و در مجامع سلامت از آنها تقدیر می‌شود.

وی افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی اجتماعی، توانمندسازی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ، ارتقا، روان سازی و عدالت در سلامت را از هدف‌های تشکیل مجمع عنوان کرد.