مسئولین استان بوشهر بیدار شوید

باز هم کلاه گشاد بر سر استان بوشهری ها

شهرهای بومی استان بوشهر جهت آزمون های پتروشیمی های مستقر در عسلویه برخی از شهر های هرمزگان ، برخی از شهرهای فارس اگر چیزی اضاف ماند شهرهای استان بوشهر.

نبود تعریف دقیق از نیروی بومی و یا برداشت‌های متفاوت از این مفهوم باعث شده تا گاها حق نیروهای بومی در استخدام‌های پارس جنوبی نادیده گرفته شود.

استان بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است ولی مردمی که سال‌ها میزبان این صنایع هستند، آنگونه که باید و شاید نصیبی از مواهب آن نداشته‌اند.

در حالی که نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان از قانون استخدام حداکثری نیروهای بومی در پارس جنوبی طفره می روند و متاسفانه در آزمون استخدامی برخی از شرکت های فعال در منطقه بر این قانون اهتمامی ندارند

بارها و بارها شاهد بوده ایم که در استان های دیگر به جز بومی هیچ نیروی دیگری جذب نمیکنند.

اما نه مسئولان استان توجیه می شوند و نه شرکت ها زیر بار این موضوع می روند .

تنها گروهی که در این بین متضرر شده و آسیب می بینند نیروهای بومی محصلی هستند که هیچ حمایتی نمی شوند و وقتی آب از سر گذشت، مشکلاتی مانند درگیری در اداره اشتغال پارس جنوبی رخ می دهد.

جوانان بومی این تبعیض ها و بی توجهی ها را می بینند و نهایتا اتفاق های غیر منتظره ای رخ می دهد که هفته های گذشته شاهد آن بودیم.

حالا شرکت نفت پالایش آفتاب بندرعباس آگهی استخدام و جذب صد در صد بومی زده است و استان بوشهر هیچ سهمی در این آزمون ندارد.

این در حالی است که برخی شهرهای استان هرمزگان در آزمون های استخدامی پارس جنوبی سهمیه بومی دارند و می توانند از این امتیاز استفاده کنند و این دم خروسی است که هیچگاه مسئولان به آن توجهی نمی کنند و به راحتی امتیاز داده و امتیازی نمی گیرند.

یکی از مهمترین مطالبات مردم از پارس جنوبی به موضوع اشتغال مربوط می‌شود؛ هرچند آمارهای مختلف و متفاوتی از آمار اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی مطرح می‌شود ولی تفاوتی بین ۲۰ یا ۳۰ درصدی که عنوان می‌شود نیست و هر یک از این اعداد که واقعیت داشته باشند، عادلانه نیست.

هرچند که تغییری در وضعیت گذشته نیروهای بومی در پارس جنوبی نمی‌توان ایجاد کرد ولی انتظار مردم این است که در استخدام‌های جدید، بومی‌های استان بوشهر سهم بهتر و بیشتری داشته باشند.

در استخدام‌های اخیر نیز شاهد بکارگیری و استخدام نیروهایی از استان‌های هم‌جوار به جای نیروهای بومی استان بوشهر هستیم که نوعی اجحاف در حق میزبان این صنایع محسوب می‌شود.

داستان به سال‌های نه چندان دور برمی گردد. زمانی که نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس با تلاش برای غیر مجاز دانستن اشتغال جوانان استان به‌جز چهار شهرستان جنوبی در پارس جنوبی، انشقاق و افتراقی را مسبب شد و این چهار شهرستان را در حق خواهی‌هایش یکه و تنها کرد؛ دریغ از اینکه به عاقبت تلاشش بیاندیشد.

تناقض گویی جایی آشکار می‌شود که مناطقی با فاصله بعضاً ۸۰ کیلومتری مانند لامرد مجاز ولی مناطقی با فاصله ۷۶ کیلومتری چون کنگان غیر مجاز لحاظ می‌شوند یا در آزمون استخدامی پتروپالایش، شهرستان‌های مهر، لامرد و پارسیان نیز مجاز ولی در آزمون سیکل ترکیبی عسلویه، ردی از کنگان و دیر به چشم نمی‌آید.