باز هم تنش کم آبی

روستایی تشنه در کنار چشمه/ ناخوش مثل «تنگ خوش»

ماهی‌ها و پرندگان در زیستگاه طبیعی خود در چشمه روستای «تنگ‌خوش» جا خوش کرده‌اند اما کسی از فردای خشکسالی آن‌ها خبر ندارد؛ وقتی با بی‌توجهی به ظرفیت‌ها، آب چشمه بر روی مردم روستا قطع می‌شود، رسیدن خشکسالی به طبیعت خرم این روستا هم دور از انتظار نیست.

فاطمه مظفری پور: از بزرگراه خورموج -کنگان که عبور می‌کنی، در نزدیکی جاده، درست در میان دو کوه، روستایی سراسر پوشیده از نخل را مشاهده می‌کنی که در لابه‌لای آن خانه‌هایی، گاه با طرح‌های قدیمی هم دیده می‌شود.

این روستای تاریخی و باستانی در زمان‌های بسیار دور دارای دو آسیاب آبی بوده که مردم روستا در دل یک‌کوه در کنار چشمه‌ای پر آب زندگی خود را از طریق کشاورزی و دامداری آغاز نمودند و حدود ۲۰۰ سال قبل از میانه کوه کوچ می‌کنند و محل سکونت خود را به دامنه کوه می‌آورند.

چشمه معدنی روستای «تنگ‌خوش» بدون امکانات، میزبان گردشگران

وجود چشمه پر آب در این روستا موجب خرمی وصف ناپذیر این روستا شده‌ است و به علت سرسبزی قابل توجه این روستا نسبت به سایر روستاهای اطراف، آن را «تنگ‌خوش» نامیده‌اند.

چشمه‌ای که در میان کوه نزدیک به این روستا وجود دارد علیرغم نداشتن هیچگونه امکانات تفریحی و ناهمواری مسیر، آخر هر هفته مملو از حضور گردشگران جوان می‌شود.

چشمه تنگ خوش علاوه بر ایجاد محیط گردشگری مناسب، موجب حضور انواع پرندگان و آبزیان نیز شده‌ است و از سوی دیگر تا پنج سال پیش حتی آب مورد نیاز مردم روستا نیز از طریق این چشمه تامین می‌شد.

احوال چشمه روستای تنگ خوش، خوش نیست

در سال‌ها پیش کانال انتقال آب به مسافت سه هزار و ۵۰۰ متر از چشمه تا دامنه کوه که مردم در آن قرار دارند ساخته شده‌ است، بافت سنگی این کانال، قدمت بالای این کانال آبی را تایید می‌کند اما اکنون، یک هزار متر از این کانال فرسوده شده است و تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی، دامداری و منازل مردم نیز که از این چشمه تامین می‌شده به‌طور کامل متوقف شده‌ است هرچند هرساله توسط دهیاری این روستا با توجه به بودجه ناچیزی که در دست دارند قسمت‌های مختلف این کانال ترمیم می‌شود.

اکنون مردم روستای تنگ خوش تنها یک ساعت در روز آب شرب از شهر «دوراهک» دریافت می‌کند و این درحالی است که فاصله تنگ خوش تا خط محرم تنها ۱۵۰ متر است.

درختان نخل سر به‌ فلک کشیده این روستا که تا پیش از فرسوده شدن کانال انتقال آب چشمه به روستا، آب آنها از چشمه تامین می‌شد اکنون رد پای خشکی بر پایه‌های آن‌ها نشسته است؛ چشمه معدنی تنگ‌خوش با داشتن جاذبه گردشگری و خواص درمانی خود، در صورت سرمایه‌گذاری ظرفیت ویژه‌ای برای منطقه به‌ وجود خواهد آورد و مشکل مردم روستا را نیز رفع می‌کند.

مشکلات، زندگی را بر مردم تنگ خوش، تنگ کرده‌ است

علاوه بر نبود آب کافی جهت امرار معاش در این روستا، وجود تعدادی معارض برای زمین‌های روستا نیز روی دیگر مشکلات این مردم است؛ مشکلی که موجب گشته تا هر ماه تعدادی از وارثان خان‌های قدیم مدعی زمین‌های کشاورزی شده و مصالح ساختمانی خود را در آن زمین‌ها آورند، این دعاوی همیشگی بر سر زمین‌ها موجب سلب آرامش از مردم روستا شده‌است.

وقتی پا در کوچه‌های این روستا می‌گذاری، حتی راه رفتن با پای پیاده نیز دشوار است که علت آن ساماندهی نشدن زیرساخت معابر این روستا می‌باشد.

وفور گردشگر در چشمه معدنی روستای تنگ خوش، زمینه حضور افراد سودجو و افزایش دزدی در این روستا را هم افزایش داده است چراکه جوانانی که با وسایل نقلیه خود بر سر این چشمه می‌آیند، مجبور می‌شوند در میانه راه وسایل نقلیه خود را در زیر پستویی در دامنه کوه پنهان کرده و پیاده به سمت چشمه بروند که نبود امکانات امنیتی در این منطقه موجب دزدیده شدن وسایل نقلیه گردشگران می‌شود.

امکانات اولیه رفاهی از مردم روستا سلب شده است

محمد پاریابی دهیار روستای تنگ‌خوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اجرا نشدن طرح‌های عمرانی در ۶ سال اخیر در این روستا خبر داد و نبود آنتن‌دهی مناسب، شبکه اینترنت و امکانات رفاهی اولیه مثل دکه را از مشکلات تنگ‌خوش عنوان کرد.

وی نبود امکانات مورد نیاز برای امرار معاش مردم روستا از جمله نبود اینترنت برای دانش‌آموزان را علت نقل مکان جوانان روستا پس از ازدواج به خارج از روستا دانست.

پاریابی از خریداری وسایل زمین بازی کودکان در سال‌های قبل خبرداد و گفت: این وسایل اکنون به دلیل نبود زمین برای نصب، بدون استفاده زیر آفتاب فرسوده شده و هیچگونه امکانات تفریحی دیگر هم برای کودکان وجود ندارد و تنها ابزار بازی آن‌ها در روستا سنگ و گل است.

وعده‌های برای رفع مشکل روستای تنگ‌خوش

یونس باربرز فرماندار دیر با بیان اینکه در بحث واگذاری زمین‌های روستا به مردم، پیگیری‌های لازم انجام شده و جوانان روستا جهت دریافت زمین در اطراف روستا می‌توانند به بنیاد مسکن مراجعه کنند، راه حل رفع مشکل معارض برای زمین‌های روستا را تحویل سند زمین‌های روستا توسط شورا به دادگستری دانست.

وی در گفت‌وگو با فارس تاکید داشت که مشکل آب این روستا بسیار جدی است و قول داد تا در تقسیم اعتبارات این هفته بر اساس تصمیم اداره آب و فاضلاب شهرستان دیر، روستای تنگ خوش را در اولویت تقسیم اعتبار در حوزه آب قرار دهد.

ابراهیم درویشی بخشدار آبدان نیز با اشاره به درک مشکلات روستای تنگ‌خوش از انجام بازدیدهای لازم از روستا گفت و تاکید داشت که در کمیته برنامه‌ریزی یا شورای راهبردی اعتبار لازم جهت رفع مشکلات این روستا اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، روستای تنگ‌خوش از جمله ظرفیت‌های استان بوشهر است که چشمه معدنی آن درصورت ساماندهی، به‌تنهایی می‌تواند شهرستان دیر را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل کند؛ امید است بازدیدهای صورت گرفته توسط مسؤولان، خروجی‌های مطلوبی برای روستای تنگ‌خوش داشته باشد و موجب رفع نیازهای اولیه مردم این روستا شود.