شکست رکورد

رکورد تولید اتیلن در بزرگترین اتیلن‌ساز جهان شکسته شد

برای نخستین بار با ثبت یک رکورد جدید امکان تولید با ۸۵ درصد ظرفیت اسمی در پتروشیمی کاویان به عنوان غول اتیلن‌ساز ایران و جهان فراهم شد.

برای نخستین بار با ثبت یک رکورد جدید امکان تولید با ۸۵ درصد ظرفیت اسمی در پتروشیمی کاویان به عنوان غول اتیلن‌ساز ایران و جهان فراهم شد.

همزمان با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول پنج سال گذشته تاکنون و آغاز دوره فراوانی تولید و عرضه اتان، رکورد تولید اتیلن در غول اتیلن‌ساز ایران و جهان شهریورماه امسال شکسته شد.

بر این اساس در آخرین ماه فصل تابستان نسبت تولید به ظرفیت نصب شده در مجتمع پتروشیمی کاویان به رقم بی‌سابقه ۸۵ درصد رسید و عملا امکان تولید حدود ۱۷۵ هزار تن اتیلن به‌عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن غرب فراهم شد.

به عبارت دیگر با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی پالایشگاه های پارس جنوبی و افزایش تولید اتان، عملا خوراک بیشتری شهریور ماه امسال نسبت به مرداد به پتروشیمی کاویان عرضه شده به طوری که مقایسه تولید این غول اتیلن ساز در ماه های مرداد و شهریور از افزایشی حدود ۱۲ هزار تنی حکایت دارد.

در این بین در نیمه نخست امسال در مجموع حدود ۸۷۵ هزار تن اتیلن در پتروشیمی کاویان تولید شده و نسبت تولید به ظرفیت نصب شده این مجتمع پتروشیمی برای ۶ ماهه نخست امسال به حدود ۷۳ درصد رسیده که ۱۲ درصد بالاتر از کل نسبت تولید پتروشیمی کاویان در سال ۹۶ است.

با توجه به ورود به نیمه دوم سال و بالا رفتن ظرفیت تولید پالایشگاه های گاز پارس جنوبی پیش بینی می شود عملا خوراک اتان بیشتری به پتروشیمی کاویان عرضه شده که در این صورت تولید یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن اتیلن در این مجتمع پتروشیمی دور از دسترس نخواهد بود.
افزایش تولید پتروشیمی کاویان بهترین خبر برای مجتمع های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون پتروشیمی کردستان، مهاباد، لرستان و پلیمر کرمانشاه و به زودی پتروشیمی میاندوآب خواهد بود که می توانند خوراک اتیلن بیشتری دریافت کنند.

گفتنی است، پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و ۱۷۸ هزار تن بزرگترین مجتمع تولید اتیلن منطقه خاورمیانه و جهان بوده که برای تولید با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی به سالانه حدود دو میلیون و ۶۳۰ هزار تن خوراک اتان نیاز دارد.

در همین حال وزارت نفت شهریور ماه امسال اعلام کرده بود: مقدار اتان مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دنبال راه‌ اندازی فازهای جدید میدان گازی پارس ‌جنوبی روند افزایشی داشته، به‌طوری که از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن درسال ۹۶ افزایش یافته است.