عضو کمیسیون امنیت ملی:

یک پتروشیمی هزاران میلیارد از بیت‌المال را به بیگانگان بخشید

نماینده مردم دشتستان گفت: از ابتدای هفته درگیر پرونده تخلف و فساد یکی از پتروشیمی‌ها بودم. از حقوق‌های چند صد میلیونی گرفته تا بذل و بخشش چند هزار میلیاردی به بیگانگان در پرونده موجود بود.

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در صفحه منصوب به خود در فضای مجازی به ارائه گزارشی از فعالیت یک هفته اخیر خود پرداخت و نوشت: از ابتدای هفته درگیر پرونده تخلف و فساد یکی از پتروشیمی‌ها بودم، حیرت کردم از اینکه نسبت به بیت‌المال و اموال ملت ایران اینقدر کوتاهی صورت گرفته است.

بذل و بخشش چند هزار میلیاردی به بیگانگان از جیب بیت المال

از حقوق‌های چند صد میلیونی گرفته تا بذل و بخشش چند هزار میلیاردی به بیگانگان در پرونده موجود بود. به دوستانی که پیگیر بودند قول دادم که از همه ظرفیت‌های موجود برای مقابله با عاملان فساد و بازگرداندن وجوه از دست رفته به بیت‌المال استفاده کنم. تماس‌هایی از نقاط مختلف دشتستان در ارتباط با مشکل آب داشتم، به همه قول دادم در دیدار آینده با وزیر نیرو پیگیری کنم.

روز یکشنبه هماهنگی‌هایی با وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت و راه که راه حل غالب مشکلات دشتستان و استان در این دستگاه‌هاست داشتم، از معاون فراجا در مورد برگزاری آزمون رانندگی در مراکز بخش‌ها پیگیری کردم، قبلاً با سردار اشتری در این باره صحبت کرده بودم، لغو برگزاری آزمون در بخش‌ها مشکلاتی را به وجود آورده که امیدواریم اصلاح شود، با تعدادی از دهیاران در ارتباط با مشکلات روستاها تماس داشتم.

در صحن مجلس طرح اصلاح قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری بررسی و مصوب شد که حکم دیوان عدالت در مورد دانشگاه آزاد هم جاری باشد.

فشار زیادی برای‌ عدم تصویب این بند آمد اما مجلس تسلیم نشد، استدلال هم این بود که چون دانشگاه آزاد با هزینه و اموال مردم و دولت ساخته شده و شخصی هم نیست لذا باید تحت حکمیت دیوان قرار گیرد.

سئوال از وزیر نفت

سئوال از وزیر نفت در مورد اجرای ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه و بکارگیری نیروهای بومی استان در صنایع نفت و گاز را به امضای بیش از ۳۰ نماینده مجلس تقدیم هیات رییسه مجلس کردم. فرایند استخدام‌های اخیر بر خلاف قانون و به ضرر نیروهای بومی است، از معاون وزیر اقتصاد در مورد مالیات گزاف از اصناف سئوال کردم و گفتم که اصناف شاکی‌اند و توان پرداخت چنین مالیات‌های نجومی را ندارند، پاسخی نداشت!

ظهر تعدادی از کنکوری‌ها آمدند و درخواست احقاق حقوق‌شان را داشتند، از کمیسیون آموزش و رییس آن پیگیری کردم، گفتند دارد حل می‌شود، در تماس با سازمان انتقال خون خواستار کمک به مرکز دشتستان و تجهیز آن شدم، کمبودهای بسیاری دارد، قول مساعد دادند که امسال کمک کنند؛ همچنین در گفتگو با رییس سازمان نوسازی مدارس پیگیر عملی شدن قول کمک پارسال این سازمان به مدارس دشتستان شدم.

پیگیری وضعیت کارگران دچار سوختگی حادثه شرکت سیمان دشتستان 

در کمیسیون امنیت ملی لایحه اصلاح حمل و بکارگیری سلاح مطرح بود و در کمیسیون اصل نود گزارش کمیسیون در مورد تعاون روستایی بررسی شد. بعد از ظهر مطلع شدم که در حادثه کارخانه سیمان دشتستان تعدادی از کارگران دچار سوختگی شدند، در تماس با رییس دانشگاه علوم پزشکی آخرین وضعیت ایشان را جویا شدم، گفتند که به شیراز اعزام شده‌اند.

عصر به همراه مجمع نمایندگان استان با آیت‌الله صفایی در تهران جلسه داشتیم. مسائل استان بررسی و تاکید شد که از فرصت کنونی برای توسعه استان حداکثر استفاده شود، ایشان پیگیری‌های جامعی در پایتخت در مورد توسعه استان داشتند. دقایقی هم با حاج‌آقا حاج‌علی‌اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ملاقات کردیم.

پیگیری اهم مطالبات دشتستان

شب جلسه‌ای با یکی از فعالان حوزه دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها داشتم، کارهای ارزشمندی انجام داده بودند، مسائل مختلف را بررسی کردیم. روز دوشنبه به همراه فرماندار دشتستان ابتدا در جلسه با قائم مقام بنیاد مسکن اهم مطالبات دشتستان از جمله بازنگری در طرح هادی، قیر رایگان برای روستاها، تعهدات بنیاد در روستاهای قراول‌خانه، بویری، تنگ زرد، خون و راهدار و نیز شهر وحدتیه را پیگیری کردیم. مبتنی بر آمار خود بنیاد تاکید کردم که دشتستان نیازمند توجه ویژه است.

در جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه، بودجه پروژه‌های نیمه‌تمام دشتستان از جمله بیمارستان، سد و راه و کشاورزی را بررسی و پیگیری کردیم، سپس به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه رفتیم و با فرمانده آن و مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه مسائل و مشکلات سد دالکی را بررسی کردیم، علیرغم مطالبات هنگفت قرارگاه از دولت، همچنان با همه توان پای کار است. طبق گزارش مدیرعامل هلدینگ نیرو هم‌اکنون حدود ۴۰۰ نیرو و ۱۴۰ ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در پروژه فعال است، خواسته ما هم ادامه کار با همان سرعت و کیفیت قبل بود که فرمانده قرارگاه قول مساعد داد.

عصر در جلسه با وزیر بهداشت مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان دشتستان از جمله تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور و کلینیک تخصصی برازجان، پروژه‌های کلمه و آبپخش، تجهیز مرکز سعدآباد و ارم، مجوز بیمارستان شبانکاره، مشکلات بیمارستان شهید گنجی، حقوق معوقه کارکنان و… را پیگیری کردیم، وزیر بهداشت دستوراتی دادند، بلافاصله به دفتر معاون توسعه وزیر بهداشت رفتیم و مشکلات مالی پروژه‌ها را برشمردیم. قول‌های خوبی دادند.

 احتمال سفر مجدد رییس‌جمهور به استان بوشهر

شب با معاون اجرایی رئیس‌جمهور جلسه پیگیری مصوبات سفر استانی دولت را داشتیم. چهار خواسته اصلی ما بیمارستان، سد دالکی و دهرود و راه نمازگاه- ارم- بوشکان بود. از احتمال سفر مجدد رییس‌جمهور و دولت به استان تا آخر امسال خبر دادند.

روز سه‌شنبه لابی‌های زیادی برای انتخابات هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی شکل گرفته بود و بخش زیادی از وقتم صرف پاسخ به کاندیداهای محترم شد.

در صحن مجلس سئوال دو تن از نمایندگان از وزیر بهداشت درباره برنامه وزارتخانه درمورد توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع و اجرایی نشدن مصوبه تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۰ در موضوع یارانه درمان ناباروری مطرح شد که هر دو مورد به رضایت نمایندگان سئوال‌کننده منتهی شد. همچنین گزارش کمیسیون بهداشت در مورد عملکرد دستگاه‌ها در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج قرائت شد.

اگرچه پوشش بیمه همگانی در این سال‌ها نسبتاً موفق بوده اما سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی وضعیت مناسبی نداشته است. طبق قانون برنامه ششم قرار بوده سهم مردم در خدمات بیمه ۲۵ درصد و سهم دولت و بیمه‌ها ۷۵ درصد برسد اما طبق آخرین آمارها سهم مردم ۶۰ درصد و سهم دولت و بیمه‌ها حدود ۴۰ درصد است.

نظام سلامت کشور در تخصیص اعتبارات ناکارآمد بوده

نظام سلامت کشور در سال‌های اخیر در تخصیص و هزینه اعتبارات برای حوزه سلامت ناکارآمد بوده و این بدان معناست که همان مقدار منابعی که دولت به حوزه سلامت اختصاص داده، منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نشده است. ضمن اینکه یک درصد مالیات ارزش افزوده متعلق به حوزه درمان است اما سازمان برنامه سهم درمان را پرداخت نمی‌کند.

در حاشیه جلسه مجلس از معاون وزیر نفت بخاطر کوتاهی شرکت مناطق نفت‌خیز در حق مردم وحدتیه و محیط پیرامون نفت نرگسی گلایه کردم، قرار شد که از آن‌ها پیگیری کند.

بررسی مشکلات دشتستان در دیدار با وزیر نیرو

عصر به همراه فرماندار دشتستان به وزارت نیرو رفتیم و در جلسه با وزیر نیرو مسائل و مشکلات متعدد دشتستان در حوزه آب و برق را تشریح و مطالبات را مطرح کردیم. سدهای دالکی و دهرود و عنبری و تنگ خون، نوسازی شبکه، خط انتقال آب ارغون و ارم، آب بها، مخزن دالکی و برازجان، تکمیل پروژه‌های آبرسانی و آب‌شیرین کن، آب و برق گیسکان، استقلال برق استان و… در جلسه مطرح شد و آقای محرابیان دستورات خوبی دادند که در صورت اجرا، تحول بزرگی در مسئله آب دشتستان به وجود خواهد آورد.

روز چهارشنبه در صحن علنی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و نیز طرح بکارگیری و ساماندهی کارکنان دستگاه‌های اجرایی بررسی شد و کلیت اولی و اولویت دومی تصویب شد. مسئله افزایش اجاره بها، مستاجران را رنج می‌دهد به طوری که اکثر حقوق آن‌ها صرف اجاره می‌شود. نیروهای قراردادی و پیمانکاری دولت هم سال‌هاست که منتظر اقدام و حل مشکل‌شان هستند و علیرغم اینکه بعضاً بیشتر از رسمی‌ها کار می‌کنند اما دریافتی کمتری دارند و از امنیت شغلی هم برخوردار نیستند. مجلس اراده کرده که مشکل ایشان را حل کند، ان‌شاءالله که دولت هم همراهی کند.

موضوع نوسازی شبکه آب شبانکاره و مسائل حوزه درمان دشتستان و برخی موارد دیگر را دنبال کردم.