طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

طرح ساماندهی امید و انگیزه را به نیروی کار برمی‌گرداند

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران باعث برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا می‌شود و این انگیزه‌ی کارگران را برای کار افزایش می‌دهد.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که از شهریورماه سال گذشته وارد مجلس شده بود، بالاخره بعد از فراز و نشیب‌ها و مخالفت‌های بسیار در مجلس به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس روز یکشنبه، ۵ تیرماه، به کلیات طرح ساماندهی رأی مثبت دادند. این طرح البته مجددا دو شوری اعلام و قرار بر این شد که جزئیات این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و بار دیگر به صحن علنی مجلس بازگردد تا تکلیف طرح ساماندهی به طور کامل مشخص شود.

حذف شرکت‌های پیمانکاری و بستنِ قراداد مستقیم با نیروهای پیمانکار از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

هدفی که باعث می‌شود بسیاری از نیروها، از نیروهای پیمانکاری شرکت‌های بزرگی چون نفت و گاز و پتروشیمی گرفته تا شهرداری‌ها و… از آن منتفع شوند.

حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) ضمن ابراز خرسندی از تصویب کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به گفت: انتظار داشتیم بعد از ماه‌ها انتظار، طرح به صورت کامل تصویب شود و دوشوری نشود. ما نگران این هستیم که در این مدتِ رفتنِ طرح به کمیسیون اجتماعی برای بررسیِ جزئیات و بازگشتش به صحن علنیِ مجلس، پیمانکاران دست به کار شوند و بخواهند طرح را از مسیر خود خارج کنند.

سلیمانی گفت: نیروهای پیمانکاری صنعت نفت و گاز که همه از نیروهای متخصص هستند و در بدترین شرایط آب و هوایی کار می‌کنند انتظار دارند که جزئیات این طرح هر چه سریع‌تر به تصویب برسد. البته با توجه به اینکه نمایندگان تا به اینجای کار جلو آمده‌اند و با کلیات این طرح موافقت کردند ما خوشبین هستیم که جزئیات آن نیز به تصویب برسد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی همچنین با اشاره به موضع سازمان امور استخدامی کشور گفت: قبلا این سازمان نیروهای پیمانکاری را غیرمتخصص خوانده بود در حالیکه خیلی از این نیروها تخصص بالایی دارند. نیروهایی که در عسلویه کار می‌کنند هم تخصص دارند و هم تحصیل.

سلیمانی می‌گوید: وقتی رئیس‌جمهور دستور می‌دهند که باید عدالت برقرار می‌شود، کل مجموعه‌ی دولت باید در مسیر عدالت قدم بگذارند. طرح ساماندهی در مسیر اجرای عدالت است. متاسفانه به نظر می‌رسد نگاه سازمان امور استخدامی کشور در این زمینه همسو با رئیس‌جمهور نیست و ما از آقای رئیسی انتظار داریم که این سازمان را توجیه کنند.

سلیمانی افزود: نیروهای پیمانکاری امنیت شغلی ندارند. با حذف پیمانکاران بخشی از مشکلات کارگران از بین می‌رود. کارگری که با خیال راحت و بدونِ دغدغه‌ی شغلی و مشکلاتِ خانوادگی کار می‌کند انگیزه و امید بیشتری خواهد داشت. بنابراین تصویب این طرح از جوانب مختلف تاثیر بسزایی بر نیروی کار خواهد گذاشت.

وی به تفاوت بین نیروهای پیمانکاری و قراداد مستقیم اشاره کرد و گفت: پیمانکار به نیروی کار به عنوان ابزاری برای کسب سود نگاه می‌کند و به دغدغه و نیازهای او را توجه نمی‌کند. وقتی با نیرویی که در شرایط سخت با تخصص بالا کار می‌کند به مثابه ماشین نگاه می‌شود، آن نیرو نسبت به کار و آینده و زندگی شخصی خود ناامیدی می‌شود. این ناامیدی باعث مهاجرت تعداد بسیاری از این نیروها به کشورهای منطقه می‌شود.

به گفته‌ی سلیمانی؛ حقوق و مزایایی که به کارگر قراداد موقت داده می‌شود با آنچه به کارگر پیمانکاری داده می‌شود فرق دارد. پیمانکار کاملا سلیقه‌ای با نیروی خود رفتار می‌کند و ممکن است بخشی از مزایا را به نیروی خود بدهد و بخشی را ندهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی افزود: به نیروهای قرارداد مستقیم هزینه‌ی بلیت هواپیما پرداخت می‌شود اما این هزینه را به نیروهای پیمانکاری نمی‌دهند. نیروی شرکتی مجبور است با اتوبوس به مرخصی برود و همین باعث می‌شود بخشی از زمان استراحتِ او صرف راه و خستگیِ راه شود. نیرو تا به خودش بیاید، مرخصی‌اش به پایان می‌رسد و مجبور است با خستگی به کار برگردد.

سلیمانی می‌گوید: حذف پیمانکاران باعث برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا می‌شود و این انگیزه‌ی کارگران را برای کار افزایش می‌دهد.