دور زدن قانون با امریه؛

یا دانشکده مهندسی نفت،گاز و پتروشیمی تعطیل کنید یا جلوی استخدام چراغ خاموش نور چشمی ها را بگیرید

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها خطاب به استاندار و نمایندگان مجلس: جذب امریه در مناطق عملیاتی نفت از جمله منطقه پارس جنوبی یک استخدام چراغ خاموش، بی دردسر و دور زدن نیروهای بومی در این صنعت و بی توجهی به قانون است.

پارس جنوبی به عنوان یکی از مهمترین مناطق صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی را در تأمین سبد انرژی کشور و همچنین درآمدزایی و ارزآوری دارد.

علی‌رغم خدماتی که پارس جنوبی به کشور ارائه می‌کند، مردم محیط پیرامونی این صنعت در استان بوشهر از برکات آن بی‌بهره و یا شاید بهتر بگوییم کم‌بهره بودند تا جایی که نیروهای خود را هم از خارج استان استخدام می‌کنند.

استفاده از نیروهای غیربومی تنها به متخصصین و مدیران و کارشناسان ختم نمی‌شود و بسیاری از نیروهای خدماتی، رانندگان، نیروهای حراست و آبدارچی و… نیز غیر بومی است و به صورت پروازی رفت و آمد می‌کنند.

هر چند اختلاف نظرهایی در مورد میزان و درصد نیروهای بومی فعال در پارس جنوبی وجود دارد ولی به گفته مدیرکل کار استان بوشهر، نیروی بومی شاغل در پارس جنوبی کمتر از ۱۵ درصد کل نیروها هستند. البته برخی مسئولان نفتی با اضافه کردن اهالی استان‌های هم‌جوار به درصد بومی‌ها را بیشتر عنوان می‌کنند.

انتظار مردم این است که برای جبران گذشته پراشتباه مسئولان در استخدام نیروها در پارس جنوبی، در استخدام‌های جدید نیروهای بومی استان بوشهر بهتر دیده شوند ولی باز هم شاهد راهکارهایی برای دور زدن قانون جذب ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی هستیم.

یکی از این اقدامات استفاده از امریه در صنعت نفت است که می‌تواند زمینه‌ساز کم‌توجهی به اشتغال ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی باشد.

لزوم اجرای مصوبه ۵۰ درصدی اشتغال نیروهای بومی

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رعایت و الزام اجرای مصوبه ۵۰ درصدی اشتغال نیروهای بومی سالهاست که در صدر اخبار رسانه‌های استان، مطالبه مردم، جوانان و مسئولان استان بوشهر قرار دارد.

حسن رمضانی افزود: مصوبه‌ای که با آمار واقعی میزان اشتغال نیروهای بومی فاصله داشته و نتوانسته است رضایتمندی لازم را در بین جوانان و مسئولان بوشهری کسب کند.

اولویت جذب امریه با چند دانشگاه در مرکز

وی با انتقاد از فعال شدن جذب نیروی امریه در وزارت نفت بیان داشت: جذب نیروی امریه در وزارت نفت که در سال‌های گذشته متوقف شده بود در اسفند ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه نفت به جریان افتاده و متأسفانه علی رغم هشدارها و نگرانی‌هایی که به مسئولان ارشد استان و نمایندگان انتقال داده شده است، شاهد اقدام و پیگیری این موضوع نیستیم.

رمضانی ادامه داد: وزارت نفت هدف از جذب امریه را تأمین بخشی از نیازهای نیروی انسانی شرکت‌های تابعه صنعت نفت در مناطق محروم عملیاتی و بد آب و هوا عنوان می‌کند و برای فارغ التحصیلان چند دانشگاه در مرکز کشور اولویت قائل شده است.

این در حالی است که دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بیش از دو دهه است که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و سایر رشته‌های مرتبط با این صنایع در حال تربیت دانشجویان است.

اشتغال در پارس جنوبی حق بومی‌ها است/استخدام چراغ خاموش نورچشمی‌ها

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها با اشاره به توانمندی و تخصص فارغ التحصیلان بومی استان بیان داشت: دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس دارای کادر هیئت علمی مجرب و پرتلاشی است و خروجی‌های این دانشکده نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح فراملی در حال تحصیلات عالیه و خدمت به جامعه بشری هستند.

استخدام چراغ خاموش و دور زدن نیروهای بومی

رمضانی جذب امریه در مناطق عملیاتی نفت را یک استخدام چراغ خاموش، بی دردسر و دور زدن نیروهای بومی در این صنعت دانست و اظهار داشت: همه به خوبی واقف هستیم که سختی استخدام و جذب در شرکت‌های نفتی ورود نیرو به این شرکت‌ها است و قطعاً نیرویی که بیش از یکسال در مجموعه‌ای آن‌هم وزارت نفت مشغول به کار شد، حتی به شکل کار آموزی، به راحتی می‌تواند شرایط تثبیت شغلی برای خود فراهم نماید.

رمضانی ادامه داد: بسیار ساده انگاری است که تصور کنیم افرادی با شرایط خاص و به صورت امریه، فرصت ورود به شرکت‌های نفت و گاز پیدا کنند و بعد از اتمام دوره خدمت، دل از این صنعت پردرآمد بکنند و این فرصت بی دردسر و طلایی را رها کرده و در بازار آشفته کار، خود را با ریسک شغلی با درآمد بسیار پایین‌تر روبرو سازند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها ادامه این روند را تبعیض و ستم آشکار در حق جوانانی دانست که مدت‌ها است در دوره‌های آموزشی توانمند سازی نیروهای بومی منطقه پارس جنوبی شرکت کرده‌اند و امروز چشم انتظار اشتغال به کار خود در این صنعت هستند.

رمضانی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی وزارت نفت در سال‌های گذشته برای برگزاری دوره‌های توانمند سازی نیروهای بومی منطقه پارس جنوبی، عدم بکارگیری این نیروها را علاوه بر بی توجهی به جوانان دانش آموخته، هدر رفت بیت المال عنوان نمود و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و مسئولان ارشد استان به این موضوع شد.