سفر رئیس جمهور به عسلویه

جناب آقای رئیس جمهور؛ عسلویه را به خاطر بسپار

گرد و خاک و هوای ابری با هم عجین شده و حالتی مه آلود بر فضای فرودگاه حاکم است. ساعت 9:30 با گروه خبرنگاران نفت و انرژی وارد فرودگاه امام خمینی (ره) عسلویه و خبرنگاران به سمت اتوبوسی که از پیش برای نقل مکان حرکت کردند.

هدف از این سفر دو روزه بازدید اصحاب رسانه از طرح های آماده افتتاح رسمی پتروشیمی (فاز دو کاویان، MEG مروارید، تخت جمشید پارس و انتخاب) و فازهای پارس جنوبی ( ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱) بود.
خبرنگاران یک به یک وارد اتوبوس می شوند و به سوی فاز دو کاویان حرکت می کنند. در مسیر هاله ای از مشعل های گازی به چشم می خورد و هرچه به آن نزدیک تر می شویم، تصویر واضح تری از خود نمایان می کند؛ شعله هایی که از اقتدار و غرور ملی کشور نشان دارد.
وارد مجتمع پتروشیمی کاویان می شویم که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۷ بر اساس مجوز شورای عالی مناطق آزاد و تحت نظارت شرکت ملی نفت ایران تاسیس شده است و با مساحتی حدود ۳۰ هزار هکتار در شرق استان بوشهر و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد.
این منطقه با توجه به قرار گرفتن در ساحل خلیج فارس و دسترسی به منابع غنی هیدروکربنی با ظرفیت حدود ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز و ۱۸ میلیون بشکه میعانات گازی، موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم آورده است. بنابراین با توجه به وجود خوراک در منطقه، مجتمع های پتروشیمی مانند کاویان در آن ساخته شده است.
در همین هنگام که این اطلاعات از ذهنم عبور می کرد «حسین تاجیک» جانشین مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی کاویان، وارد اتوبوس می شود و می گوید: در سمت چپ واحدهای الفین ۱ و ۲ قرار دارد، این دو واحد کاملا مجزا و شبیه به هم هستند که از دو بخش تشکیل شده اند، بخش گرم، شامل ۹ کوره کراکینگ و بخش بازیابی بخار رقیق کننده. همچنین در بخش سرد، گاز خروجی از قسمت فشرده سازی پس از خشک شدن وارد ناحیه سرد می شود. در این ناحیه به کمک کمپرسورهای تبرید پروپیلن و اتیلن و همچنین استفاده از برج های تقطیر محصولات نهایی تفکیک و تولید می شود. اتیلن تولیدی به خط اتیلن غرب تزریق یا در مخازن ذخیره شده و محصول C3+ نیز به پتروشیمی جم و سایر مجتمع های مصرف کننده ارسال می شود.
اتوبوس به سوی راست دور می زند و تاجیک در مورد واحد آبگیر، آب شیرین کن و کلرزنی می گوید: در بخش آبگیر، آب دریا توسط ۹ دستگاه پمپ به ظرفیت مجموع ۹۰ هزار متر مکعب در ساعت برای مصارف خنک کاری واحدهای الفین و همچنین برای تولید آب DS به واحد آب شیرین کن هدایت می شود. بخش آب شیرین کن، شامل سه دستگاه آب شیرین کن، هر کدام دارای ظرفیت نامی ۴ هزار متر مکعب در روز است که آب دریا را به آب بدون نمک تبدیل کرده و بخش اعظم آن برای تولید آب DM و مابقی برای مصارف بهداشتی و فضای سبز مجتمع استفاده می شود. در بخش هیپوکلرید برای گندزدایی و جلوگیری از ورود جانوران دریایی به بخش آبگیر، آب ژاول تولید و به دریا تزریق می شود.
در سالن کنفرانس مجتمع پتروشیمی کاویان «رمضان اولادی» مدیرعامل این مجتمع می گوید: فاز ۲ این مجتمع برای افتتاح اصلی، کامل است و پتروشیمی کاویان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب قرار دارند، احداث شده است.
پتروشیمی کاویان اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی در حال فعالیت است و هر ۲ فاز این پتروشیمی به صورت مشابه، ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن اتیلن را دارند.
هر فاز این مجتمع برای تولید اتیلن، سالیانه به ۱۲۵۸ تن اتان نیاز دارد که این میزان را از فازهای ۴ و ۵، ۹ و ۱۰، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی دریافت می کند. همچنین بخش عمده یوتیلیتی خود را تامین و تنها برق و ازت را دریافت می کند.
وی ادامه می دهد: طرح پتروشیمی کاویان سال ۱۳۸۵ آغاز شد، فاز یک این مجتمع در سال ۱۳۹۱ راه اندازی و افتتاح و فاز ۲ نیز ۶ ماه است به تولید رسیده است و به زودی افتتاح رسمی می شود. همه مراحل ساخت این مجتمع از مهندسی، تدارکات، نصب و راه اندازی از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.
بخش عمده تامین مالی پتروشیمی کاویان در حدود ۴۰۰ میلیون یورو از سوی بانک صنعت و معدن صورت گرفته و این شرکت ۱۷۵ ال.سی را نیز به صورت مستقیم از سازندگان داخلی و خارجی باز کرده است. همچنین از آغاز بهمن ۱۳۹۴ تا پایان دی ماه ۱۳۹۵ به تولید ۸۱۷ هزار تن دست پیدا کرده که از این میزان، ۷۷۰ هزار تن به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده و حدود ۴۰ هزار تن انباشتگی در خط بوده است.
*استفاده از توان داخلی
برای بازدید از شرکت پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه حرکت می کنیم که قطب پلی استایرن ها به شمار می رود. خلیج فارس در سمت راست اتوبوس قرار دارد که به دلیل ابری بودن هوا دریا مقداری ناآرام است و مرغان دریایی با فراغ بال بر فراز دریا در حال پروازند.
«محمدرضا اخوان» مدیرعامل شرکت تخت جمشید پارس عسلویه می گوید: ساخت این مجتمع با هدف تولید انواع محصولات پلی استایرن در مدت ۱۸ ماه از اواخر زمستان ۱۳۹۳ آغاز شد و حدود ۶ ماه پیش به بهره برداری و اکنون به تولید رسیده است. محصول تولیدی پتروشیمی پارس در ایران با بهترین کیفیت و محصول این واحد به ترکیه، چین، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، یونان و هند صادر می شود.
او ادامه می دهد: میزان سرمایه گذاری در پتروشیمی تخت جمشید پارس معادل ۶۰ میلیون دلار با ظرفیت تولید ۶۵ هزار تن پلی استایرن در سال است. این پتروشیمی تاکنون۱۰ هزار و ۷۰۰ تن فروش داشته که از این میزان حدود ۳۸۰۰ تن صادرات و ۶۸۰۰ تن فروش داخلی بوده است.
۶۴ درصد تولیدات پتروشیمی تخت جمشید به فروش داخلی و ۳۶ درصد نیز صادر شده است.
در فرآیند ساخت و راه اندازی واحد پلی استایرن این مجتمع، توان و ساخت داخل بیشترین سهم را داشته است. این مجتمع اکنون با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در سرویس است و در سال ۱۳۹۶ به تولید ۱۰۰ درصدی ظرفیت اسمی می رسد.
*تامین ۷۰ هزار تن پلی استایرن
مجتمع پتروشیمی انتخاب پلی استایرن انبساطی تولید می کند.
«مهران تربیت» مدیرعامل پتروشیمی انتخاب، می گوید: هدفگذاری این شرکت برای تامین ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی پلی استایرن در سال ۱۳۹۶ است. مجموع سرمایه گذاری ارزی و ریالی پتروشیمی انتخاب حدود هقت هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال و ارزش کنونی این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال است.
او ادامه می دهد: پتروشیمی انتخاب لایسنس این پتروشیمی را از شرکت دانش بنیان نروژی – آلمانی خریداری کرده است و در حال مطالعه ایجاد پلنتی دیگر در نروژ یا مکان‎های دیگر هستیم. به چین، روسیه، کوزوو، آلبانی، امارات، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و… صادرات داشته ایم. این مجتمع ۶ هزار تن محصول پتروشیمی صادر کرده و همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ تن در بازار داخلی فروش داشته است.
به گفته وی، ظرفیت بازار داخل حدود ۱۰۰ هزار تن است و تامین ۷۰ هزار تن نیاز بازار داخلی و صادرات مابقی تولید تا ۲۵۰ هزار تن برای سال ۱۳۹۶ هدفگذاری شده است.
تربیت یادآوری کرد تولید آزمایشی محصول پتروشیمی انتخاب از دهم مهر ۱۳۹۵ آغاز شد و اکنون با حدود ۴۰ درصد ظرفیت در مدار است که امیدواریم تا خرداد سال ۱۳۹۶ به تولید ۱۰۰ درصدی برسد.
*۷۵۰۰ نفر ساعت کار بدون حادثه
به سمت مجتمع پتروشیمی مروارید می رویم، در میانه راه سمت راست اتوبوس، دود غلیظی در مجتمع پازارگاد به چشم می خورد که مدیر روابط عمومی این مجتمع که همراه خبرنگاران است، می گوید: این دود ناشی از مانورهای دوره ای اچ.اس.یی (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) است که برای کارکنان گذاشته می شود تا در زمان وقوع بحران آمادگی مهار آتش و مقابله با حوادث را داشته باشند.
بوی خاک باران خورده به مشام می رسد. از کنار خلیج فارس که عبور می کنیم کشتی های نفت کشی به چشم می خورد که در حال فعالیت روزانه خود هستند. در سمت راست نیز فلرهایی دیده می شود که برخی حاوی مشعل بخار و برخی دیگر گاز است.
پس از طی مسافتی حدود۵۰۰ – ۴۰۰متر وارد مجتمع پتروشیمی مروارید می شویم. «حمیدرضا فخار» رئیس مجتمع پتروشیمی مروارید وارد جمع می شود و می گوید: طرح MEG این مجتمع برای افتتاح آماده است.
این مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه ۵۰۰ هزار تن در دی ماه سال ۱۳۹۴ به پایان رسید و راه اندازی شد.
هزینه سرمایه گذاری طرح MEG پتروشیمی مروارید ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و ۱۷۲ میلیون یورو فاینانس و حدود پنج هزار میلیارد ریال هزینه های ریالی دارد.
به گفته وی، این طرح در زمینی به مساحت ۵٫۴ هکتار انجام شده و ۷۵۰۰ نفرساعت کار بدون حادثه در این آن صورت گرفته است. با اجرای این طرح به افتخار تولید بیش از ۴۵۰ هزارتن محصول در پتروشیمی مروارید، دست یافته ایم و حدود ۴۳۰ هزار تن محصول به چین و هند صادر کرده ایم و ۲۰ هزار تن در داخل مصرف شده است.
فخار می گوید: واحد MEG پتروشیمی مروارید، بزرگ ترین واحد در کشور به شمار می رود و ۹۰ درصد از تجهیزات ثابت این طرح در داخل ساخته شده است. این مجتمع تحت لیسانس شل هلند و رشد مصرف جهانی این محصول ۶ تا ۷ درصد پیش بینی شده است که با افزایش ظرفیت، این واحد آینده خوبی خواهد داشت.
* مکانی فارغ از سازه های فلزی
عسلویه افزون بر قطب انرژی و پویایی صنعت نفت و گاز کشور، دیدنی های منحصر به فردی دارد. یکی از آنها دهکده گردشگری آبی پازارگاد است،. این دهکده تفریحی- ساحلی، جلوه ای از خوشفکری جوانان متخصص ایرانی است که جاذبه های گردشگرپسند مدرنی را در این منطقه خلق کرده است.
با این امکانات عسلویه به مکانی فوق العاده برای تفریح خانواده ها تبدیل شده است.
«محمد صفائیان» مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، می گوید: دهکده گردشگری عسلویه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار فعالیت های نوینی در امر گردشگری پدید آورده و مواردی مانند ساخت ویلاهای شناور، ویلاهای سه نفره در کنار ساحل با استفاده از لوله های گازی به نام ویولا، از اقدام های مهم مجموعه پازارگاد بوده است.
او ادامه می دهد: یکی از دلایل راه اندازی دهکده گردشگری این بود که چون ۲۰ درصد تولیدات کشور از منطقه عسلویه تامین می شود بتوانیم با ایجاد امکانات تفریحی و فرهنگی و با هدف تامین آسایش و آرامش برای کارکنان شرکت های نفتی، فضایی دلگرم کننده برای کار و فعالیت خانواده بزرگ صنعت نفت فراهم آوریم.
صفائیان در مورد امکانات آماده شده برای خدماترسانی به کارکنان در نوروز ۹۶ می گوید: ۱۶ ویلا در نوروز آماده خدمات رسانی بود و از ۲۵ اسفند در اختیار خانواده ها قرار گرفت. تاکنون پنج ویلای شناور در آب نیز آماده شده است و این امکان را داریم که تا ۱۰۰ ویلای شناور در منطقه گردشگری عسلویه بسازیم.
به گفته وی، پارسال ظرفیت خدمات رسانی مسافران نوروزی در منطقه گردشگری عسلویه ۶۳ هزار نفر بود و پیش بینی کردیم در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمات ارایه کنیم.
*ایمنی در مرحله ساخت، نصب و راه اندازی
برنامه بازدید روز دوم خبرنگاران از فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی است.
ابتدا وارد تاسیسات خشکی فاز ۱۹ پارس جنوبی شدیم که در حاشیه خلیج فارس، در منطقه تنبک با مساحتی در حدود ۵/۲۱۸ هکتار بین پالایشگاه های فازهای ۱۱ و ۱۲ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲ واقع شده است. چاهها و سکوهای فراساحلی این طرح در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری از سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس قرار دارد.
در این پالایشگاه گاز ترش، پس از شیرین سازی در چهار ردیف فرآورش گازی جهت استفاده داخلی به خط ششم لوله سراسری تزریق می شود. میعانات گازی جدا شده در پالایشگاه نیز توسط خط لوله زیر دریایی و SPM صادر و LPG تولیدی نیز برای صادرات یا استفاده در پتروشیمیهای داخل کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.
به دلیل پیشرفتهای چشمگیر طرح توسعه فاز ۱۹ میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۳، این طرح برای راه اندازی در اولویت قرار گرفت و مراحل اولیه راهاندازی این فاز در ۱۳۹۴ محقق شد.
«علیرضا مسعودی» مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، می گوید: این طرح توسعه ای با هدف استخراج و برداشت روزانه ۶/۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است.
تولید روزانه ۲۸۰۰ تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و ۲۵۵۰ تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نیز از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.
اکنون روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود و انتظار می رود تا پایان سال این میزان به ۳۷ میلیون مترمکعب گاز در روز افزایش پیدا کند.
تاکنون حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به صورت تجمعی از فاز ۱۹ به شبکه ششم سراسری تزریق شده است، همچنین حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته او، «با نصب عرشه سکوی B19 روی جکت خود در موقعیت فراساحل، فاز ۱۹ تا اردیبهشت امسال به بهره برداری می رسد.»
با آغاز تولید ال.پی.جی، بوتان و پروپان از فاز ۱۹ پارس جنوبی، روزانه حدود ۷۰۰ تن ال.پی.جی در این فاز تولید می شود.
مسعودی ادامه می دهد: در طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی ۵/۱۴ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری (نزدیک به یک سوم عملیات خاکبرداری سدکرخه) و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اینچ بر قطر عملیات جوشکاری انجام و ۵۵ هزارتن سازه فلزی نصب شده است.
از دیگر اقدامات شاخص این فاز نصب ۴۹ هزار تن تجهیزات ثابت و ۷۵۰۰ کیلومتر کابل کشی است. در مجموع ۶۱ درصد از کل فعالیت های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه اندازی و بهره برداری از سوی پیمانکاران و مشاوران ایرانی انجام شده و ۵۵/۵۰ درصد کالاهای مورد نیاز طرح توسعه فاز ۱۹ برای حمایت از سازندگان ایرانی از داخل تهیه شده است.
مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی می گوید: حفر ۲۱ حلقه چاه در فاز ۱۹ پارس جنوبی سبب دستیابی به میزان گازی معادل ۲ فاز استاندارد پارس جنوبی شده است؛ در حالی که در دیگر فازها برای دستیابی به این میزان گاز باید بیش از ۲۴ حلقه چاه حفر می شد.
همچنین راه اندازی واحد ۱۰۸ تولید گوگرد پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی را در دستور کار داریم که به زودی وارد مدار می شود و واحد ذخیره سازی ال.پی.جی نیز آماده شده است.
اکنون خط لوله های انتقال گاز فاز ۱۹ نیز به طور کامل در سرویس قرار گرفته اند و با اجرای ۲۳۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ و خط لوله ۵/۴ اینچ سوار بر خط لوله ۳۲ اینچ پرونده خطوط لوله این فاز پایان یافته است.
مسعودی می گوید: اکنون چهار سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ در موقعیت خود قرار دارند و برای توسعه بخش فراساحل این فاز از زمان ساخت سکوها و جکت‎ها، ۳۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و ایمن انجام شده است.
دستورالعمل های ایمنی (PSSER) ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت برای نخستین بار در فاز ۱۹ بکارگیری و پیاده سازی شده است.
*افزایش تولید فازهای ۲۰ و ۲۱
یکی از اهداف مهم طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ بکارگیری پیمانکاران و سازندگان داخلی به صورت EPC است.
محل اجرای این فاز در خلیج فارس و سایت شماره۱ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندرعسلویه قرار دارد. از جمله فعالیت های در نظر گرفته شده برای این طرح ساخت و نصب ۲ سکوی سرچاهی مجهز به تسهیلات جداسازی آب، سرویس های جانبی، پل ارتباطی و سکوی مشعل حفر ۲۲ حلقه چاه تولیدی، نصب ۲ رشته لوله دریایی ۳۲ اینچ و ۲ رشته لوله ۵/۴ اینچ انتقال گلایکول در مجموع به طول تقریبی ۲۱۲ کیلومتر و احداث پالایشگاه مستقل تصفیه گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس سایت۱ در حوالی بندرعسلویه واقع در استان بوشهر و تامین برق از نیروگاه مشترک طرح ها و تاسیسات زیربنایی موردنیاز است.
«علیرضا عبادی» مجری طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، در جمع اصحاب رسانه می گوید: اسفند ۱۳۹۵ عملیات برای آغاز برداشت گاز ترش غنی از سکوی فاز۲۰ آغاز و روزهای پایانی پارسال گاز وارد پالایشگاه شد.
آذر ۱۳۹۵ با راه اندازی سکوی فاز ۲۱، گاز به شبکه سراسری تزریق و سکوی فاز ۲۱ هم که در آذرماه نصب شده بود، ۲ هفته مانده به پایان سال ۹۵ پیش راه اندازی شد. ردیف دوم شیرین سازی این پالایشگاه نیز هفته پایانی سال ۹۵ به بهره برداری رسید. ردیف سوم شیرین سازی این فازها در پالایشگاه اکنون در حال فشارگیری با گاز شیرین است و با ورود گاز ترش غنی سکوی فاز ۲۰، عملیات فرآورش و تولید گاز شیرین آغاز می شود.
اکنون تیم راه اندازی در ردیف چهارم شیرین سازی فازهای۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی مستقر است تا کارهای عملیاتی اجرا و تکمیل شوند، این ردیف شیرین سازی در فروردین ماه ۱۳۹۶ با گاز سکوی فاز ۲۰ به بهره برداری می رسد.
به گفته وی،‌ روزانه ۵/۱۲ تا ۱۳ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود و تاکنون ۵/۱میلیارد متر مکعب گاز و ۵/۲ میلیون بشکه میعانات گازی به صورت تجمعی از مخزن فازهای ۲۰ و ۲۱ برداشت شده است. با بهره برداری از سکوی فاز۲۰، تولید گاز فازهای ۲۰ و۲۱ پارس جنوبی تکمیل و به ۲ میلیارد فوت مکعب معادل ۵۶ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
اکنون تنها بخشی از توان فرآورشی پالایشگاه این فازها در مدار تولید قرار دارد و با بهره برداری از سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز ۲۰ و همچنین راه اندازی ردیف‎های دوم تا چهارم شیرین سازی، میزان تولیدات فازهای ۲۰ و ۲۱ به طور خیره‎کننده ای افزایش یافته و ارزآوری قابل توجهی از محل صادرات محصولات دارای ارزش افزوده بالا از جمله میعانات گازی حاصل می شود.
*ساخت تاسیسات دریایی
تاسیسات فراساحلی فازهای ۱۷ و ۱۸ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ساحل عسلویه و در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۵ هکتار ساخته شده و شامل چهار واحد شیرین سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن، واحد شیرین سازی و نم زدایی گاز، تبرید گاز و جداسازی گاز اتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مرکپتان زدایی و تراکم گاز برای انتقال، واحد بازیافت و دانه بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول است.
«محمدرضا چلیپا» سرپرست طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، در جمع خبرنگاران می گوید: برای سکوهای فاز ۱۷ و ۱۸، ۴۴ حلقه چاه حفر شده و ۲ سکوی اصلی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ۲ سکوی اقماری از سوی شرکت ایزوایکو ساخته شده است و هر سکو ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب گاز برداشت می کند.
۴۷ درصد تجهیزات خود را از پیمانکاران داخلی تامین می کنیم و ۱۰۰ درصد کار اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی شامل نصب، راه اندازی و بهرهبرداری با استفاده از توان داخل انجام و ۱۰۰ هزار تن سازه طی این عملیات نصب شد.
همچنین در عملیات اجرای این فازها سه میلیون اینچ بر قطر کار جوشکاری انجام شده است.
به گفته وی، تولیدات تجمعی پالایشگاه فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی از دی‎ماه ۱۳۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شده و ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی و ۴۲۰ هزار تن اتان به صورت تجمعی برداشت شده است. اکنون از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به طور میانگین روزانه ۴۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.
چلیپا می گوید: از اوایل اسفند ۱۳۹۵ عملیات تولید گاز از سکوی اقماری ۱۷B که آخرین سکوی طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ با ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز است، آغاز شد تا هر چهار سکوی این فازها در مجموع حدود ۲ میلیارد فوت مکعب گاز تولید و از طریق خطوط لوله دریایی به پالایشگاه خشکی این طرح ارسال کنند.
کم کم به زمان بازگشت از این سفر دو روزه نزدیک می شویم، سفری که در آن خبرنگاران از طرح های آماده افتتاح رسمی پتروشیمی (فاز دو کاویان، MEG مروارید، تخت جمشید پارس و انتخاب) و فازهای پارس جنوبی (۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱) بازدید کردند و از نزدیک با چگونگی فرآیند کار آنها آشنا شدند.
می توان منطقه عسلویه را با آن سازه های عظیم فلزی نمادی از فعالیت غیورمردان ایران زمین دانست که همه وقت خود را صرف استفاده از تولیدات داخلی و پیشرفت در تولید محصولات پتروشیمی با کیفیت بالا کرده اند.
امید است روز به روز شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت عظیم در کشور باشیم.