معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

مسیر تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: وجود ذخایر و منابع نفتی و گازی فراوان در کشور باید پشتوانه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی باشد و مسیر تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است.

به گزارش جنوب استان، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (دوشنبه ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱) در ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان وزارت نفت”یادواره شهدای شرکت ملی صنایع پتروشیمی” ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و دهه مبارک ولایت و امامت و نیز گرامی داشت نام و یاد شهدای میهن اسلامی ، شهدای صنعت نفت و به ویژه صنعت پتروشیمی و شهدای هسته ای، گفت: بهترین راه اثبات امامت و ولایت امیر المومنین (ع) تمسک به قرآن کریم است و آیات فراوانی همچون آیه تبلیغ، آیه ولایت، آیه اولی الامر وجود دارد که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت حضرت علی (ع) را اثبات می نمایند.

وی با تاکید بر برگزاری محافل انس با قرآن کریم در لایه های صنعت پتروشیمی ، با هدف ترویج فرهنگ والای اسلامی و قرآنی، افزود: در محافل دینی و قرآنی باید موضوع کاهش خام فروشی و صرفه جویی در فرآورده های نفتی تبلیغ و بسط داده شود تا این فرآورده های و منابع انرژی در کشور به کالاها و اقلام با ارزش در راستای رفاه زندگی بشر و جامعه تبدیل گردد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطر نشان کرد: در ده سال آینده، ظرفیت صنعت پترشیمی به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش پیدا می کند، بنابراین راهبرد و هدف عالی صنعت پتروشیمی در دهه پیش رو تولید محصولات در زنجیره ارزش متنوع جهت حضور و تسخیر بازارهای صادراتی جهان است .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه عسلویه و بازدید از تاسیسات گازی و پتروشیمی این منطقه در فروردین ۱۳۹۰، و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در خطاب به کارکنان صنعت نفت که فرمودند” این کارى که در این منطقه‌ى صنعتى و اقتصادىِ عظیم دارد انجام می گیرد، یک جهاد است. نیت اگر نیت خدائى باشد، می شود جهاد فى‌سبیل‌اللَّه”، افزود: به دلیل جایگاه صنعت نفت و به ویژه صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی کشور ، دشمن در اولین گام های خود این صنعت را در بخش های مختلف نظیر انتقال فناوری، واردات و سرمایه گذاری در شرایط سخت تحریم قرار داد .

شاهمیرزایی ادامه داد: در این مسیر صنعت پتروشیمی نیازمند مجاهدت و پژوهش های علمی بسیاری از سوی پژوهشگران و دانشمندان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نیز شرکت های دانش بنیان و فناور است.

مرتضی شاهمیرزایی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) در خصوص جلوگیری از خام فروشی، اظهار کرد: وجود ذخایر و منابع نفتی و گازی فراوان در کشور باید پشتوانه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی باشد و تنها مسیر تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه باید فرورده آوری نفتی و پالایشگاهی در راستای جلوگیری از خام فروشی، به محصولات با ارزش پتروشیمی تبدیل شود، گفت: امروزه می توان از طریق تبدیل یک بشکه نفت خام به محصولات پتروشیمی، ضمن کسب ارزش افزوده فراوان، ارزآوری ۷ تا ۸ هزار دلاری نیز برای کشور کسب کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: به زودی تقاضای بازار ها برای فرآورده های نفتی به دلیل تولید محصولات جدید و تجدیدپذیر و نیز مسائل زیست محیطی کم خواهد شد، بنابراین می توان با توسعه صنعت پتروشیمی از طریق تکمیل زنجیره ارزش صاحب بازارهای جهان شویم.

شاهمیرزایی با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی به عنوان پشتوانه بسیاری از صنایع از جمله صنایع کشاورزی، افزود: در حال حاضر با اجرای پروژه های بهینه سازی در پالایشگاههای کشور که دردولت سیزدهم در حال انجام است، بخشی از خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی در جهت تکمیل زنجیره ارزش تامین خواهد شد.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خاتمه، از تمامی افراد، شرکت‌ها و نهادهایی که صمیمانه در برگزاری این دوره از مسابقات حضور و همکاری داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

به اساس این گزارش، ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان وزارت نفت”یادواره شهدای شرکت ملی صنایع پتروشیمی” از ۲۵ تا ۲۷ تیرماه امسال ، به میزبانی شرکت پتروشیمی تبریز با حضور ارزنده ۸۴ شرکت‌کننده برترخواهر و برادر در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوتترتیل، حفظ جزءهای ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم و همچنین مفاهیم قرآن کریم از چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت وستاد وزارت نفت برگزار شد.