خاطرات قدیم محاله یادم بره

عبور از ۶۰ روز گرم تابستانی در بوشهر ، بدون خاموشی!

این هفته، روند دمای هوا افزایشی پیش‌بینی شده است و امروز و فردا با تداوم جریان گرما، رکورد مصرف برق نیز احتمالاً شکسته خواهد شد.

از پنجره جنوب استان: در تیرماه سال گذشته هم‌زمان با شدت گرفتن افزایش دمای استان بوشهر و حتی ثبت دمایی بالاتر از ۵۰ درجه در برخی مناطق، شاهد خاموشی‌هایی نامنظمی بود که طاقت مردم را بریده بودند.

خرابی و سوختن برخی وسایل همچون یخچال، تلویزیون، شدت گرمای هوا همراه شرجی و رطوبت بالا، طاقت مردم استان بوشهر را به سر آورده و مشکلات را دوچندان کرده بود.

سالی که گذشت معاون امور عمرانی استاندار بوشهر مهرداد ستوده دست کمک به سمت پتروشیمی های عسلویه دراز کرده بود.

 

اخیراً «ناسا» با انتشار نقشه‌ای از کره‌زمین، شهر اهواز را یکی از گرم‌ترین شهرهای جهان در روز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) معرفی کرد، با وجود این اما خاموشی‌های دو سال اخیر، امسال تکرار نشد و تأمین برق مشترکان به شکل پایدار است. این درحالی است که در ابتدای دولت سیزدهم تولید برق کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری داشت؛ کمبودی که ۳ برابر مصرف برق تهران برآورد می‌شود. به این ترتیب، ۶۰ روز گرم امسال بدون خاموشی و قطع برق سپری شده و آنطور که سخنگوی صنعت برق می‌گوید، امید است که با همراهی مردم این شرایط تا پایان فصل گرم تداوم داشته باشد.

«این هفته احتمالاً مصرف برق باز هم افزایش خواهد داشت و رکورد جدیدی برای مصرف به ثبت خواهد رسید. در گرم‌ترین هفته سال –از ابتدا تاکنون- بسر می‌بریم و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه امکان اینکه مصرف رکورد بزند، وجود دارد. پیش‌بینی ما این است که روز چهارشنبه نیاز مصرف برق کشور بیش از ۶۸ هزار و ۲۵۰ مگاوات باشد.»

مصرف ۳۰ هزار مگاواتی وسایل سرمایشی
بررسی تفاوت مصرف برق تابستان و زمستان نشان می‌دهد که اکنون حدود ۳۰ هزار مگاوات از مصرف برق کشور برای تأمین انرژی وسایل سرمایشی است. بار بخش سرمایشی درحالی حدود ۳۰ هزار مگاوات است که مجموع مصرف برق چند کشور همجوار ایران به این رقم می‌رسد.
کارشناسان معتقدند که راهکارهای ساده‌ای برای مدیریت این بار وجود دارد؛ بدون آنکه در رفاه مشترکان تغییری ایجاد شود. از جمله اینکه کمپرسور کولرهای گازی نباید مستقیماً زیر نور خورشید قرار بگیرد که همین اقدام، تا ۲۰ درصد می‌تواند بدون کاهش سرمای خروجی این کولرها، مصرف برق آنها را کاهش دهد. این صرفه‌جویی در بخش کولرهای گازی، در مقیاس کل کشور می‌تواند، حداقل حدود ۳ هزار مگاوات باشد که تقریباً، ۳ برابر تولید نیروگاه اتمی بوشهر محسوب می‌شود. در این روزهای گرم، نصب یک سایبان روی کولر آبی یا روی کمپرسور کولرهای گازی می‌تواند چندین هزار مگاوات صرفه‌جویی برق به همراه داشته باشد و به پایداری شبکه کمک کند.