سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

شهرستان های استان بوشهر دوباره قرمز پوش شد

دکتر حسن ملکی‌زاده گفت: خیز هفتم کرونا روند افزایشی پرشتابی را در استان بوشهر می‌پیماید و آن‌گونه که دیده می‌شود سویه امیکرون و زیرسویه BA5 قدرت واگیری بیشتری دارد.

به گزارش جنوب استان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: روز چهارشنبه ۶۰ بیمار کرونایی و جمعه ۷۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری بودند که نشان‌دهنده شیب افزایشی ابتلا به کرونا در استان است.

دکتر حسن ملکی‌زاده افزود: در آخرین رنگ‌بندی هفتگی نیز شهرستان تنگستان قرمز، شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی، عسلویه و جم زرد و شهرستان‌های بوشهر، کنگان و دیر آبی هستند که قرمز و زرد شدن شهرستان‌ها نشان از آمار بالای ابتلا به کرونا است.

او با اشاره به این‌که خیز هفتم کرونا در حال پیشروی در استان بوشهر است، افزود: سویه غالب، سویه امیکرون و زیرسویه BA5 است که قدرت واگیری بیشتری دارد و اگر کسی مبتلا شود افراد بسیار دیگری را دچار می‌کند.

دکتر ملکی‌زاده گفت: در یک خیز در آغاز، بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کنند، سپس بستری‌ها و سپس شمار جان‌باختگان بیشتر می‌شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: متأسفانه جامعه دچار ساده‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها و سستی در دریافت واکسن شده است که این دو موضوع جان همگان را به خطر انداخته است.

او اضافه کرد: در ماه تیر ۶ نفر از هم‌استانی‌ها به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باختند که با رعایت شیوه‌نامه‌ها و انجام واکسیناسیون این آمار کمتر می‌بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: حضور در کلاس‌های تابستانه، حضور در آیین‌های ماه محرم و صفر، مسافرت و دورهمی‌ها از نگرانی‌های کارشناسان بهداشتی برای افزایش همه‌گیری کرونا است که مردم باید رعایت بیشتری کنند.

دکتر ملکی‌زاده گفت: آمار تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان بوشهر تنها ۳۷ درصد است که هر چند در این روز‌ها افزایش داشته، اما در مجموع آمار پایینی است.

او اضافه کرد: در دز دوم میان ۵ تا ۱۲ ساله‌ها در استان نیز تنها ۲.۷ درصد کودکان و نوجوانان واکسن زده‌اند که آمار بسیار پایینی است؛ چون فرزندان در دورهمی‌ها بیشتر شرکت می‌کنند و خودمراقبتی کمتری دارند که باید واکسینه شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیشترین فوتی‌های کرونایی برای بیماران با سن بالا، افراد با بیماری زمینه‌ای و افراد بدون واکسن یا کمتر واکسن‌زده است.

دکتر ملکی‌زاده گفت: اعمال محدودیت‌های کرونایی در دست بررسی در ستاد ملی است و هم‌اکنون مصوباتی وجود دارد که اگر نیاز شد ابلاغ خواهند شد. یعنی اگر آمار افزایشی ادامه داشته باشد محدودیت‌ها برمی‌گردد. ما از مردم می‌خواهیم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند تا این محدودیت‌ها برنگردد.

دکتر قاسم برجویی افزود: براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با افزایش روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹، رنگ کرونایی شهرستان تنگستان که از ۱۸ تیرماه از آبی کم خطر به زرد با خطر متوسط و از ۲۵ تیر در وضعیت نارنجی پرخطر قرار گرفت در رنگ بندی جدید از امروز اول مرداد ماه به وضعیت قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد.

به گفته برجویی فرد در زمان حاضر ۱۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر قرمز، ۶۰ درصد زرد و  ۳۰ درصد نیز در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر گفت: بر اساس آمار اعلام‌شده در روز نخستین روز از مردادماه سال جاری، ۷۹ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.
دکتر حسن ملکی‌زاده به خبرنگار وبدا در بوشهر گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌شده‌اند که از این تعداد یک نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره نتایج موارد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر نیز گفت: خوشبختانه در روز اول مردادماه مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر به ثبت نرسید، اما متأسفانه در روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه یک آقای ۸۶ ساله و یک بانوی ۸۵ ساله جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست دادند.
وی ادامه داد: در استان بوشهر از آغاز شیوع کرونا تاکنون، متأسفانه ۲۱۷۲ هم استانی جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا ازدست‌داده‌اند.
دکتر ملکی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۳۹ بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.
دکتر ملکی‌زاده افزود: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰۵۶۶۵ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: تزریق دوز یادآور واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این برهه از زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.