خورموجی ها به صف شدند؛ سونوگرافی فقط یک روز در هفته

ساعت چهار صبح، هوا تاریک، برخی مسئولان در خواب ناز اما خورموجی‌ها درب درمانگاه کوثر خورموج مرکز شهرستان دشتی به صف شده‌اند به امید آن که بتوانند نوبت سونوگرافی بگیرند. گفته می‌شود درمانگاه کوثر بسیجیان شهرستان دشتی، در کل شهرستان با ۸۵ هزار نفر جمعیت، تنها مرکزی‌ست که تنها یک روز در هفته پزشک و دستگاه سونوگرافی دارد. از همین […]

ساعت چهار صبح، هوا تاریک، برخی مسئولان در خواب ناز اما خورموجی‌ها درب درمانگاه کوثر خورموج مرکز شهرستان دشتی به صف شده‌اند به امید آن که بتوانند نوبت سونوگرافی بگیرند.

گفته می‌شود درمانگاه کوثر بسیجیان شهرستان دشتی، در کل شهرستان با ۸۵ هزار نفر جمعیت، تنها مرکزی‌ست که تنها یک روز در هفته پزشک و دستگاه سونوگرافی دارد. از همین رو خورموجی‌ها از ساعت ۴ صبح درب درمانگاه کوثر خورموج به صف می‌شوند به امید آن‌که موفق به گرفتن نوبت شوند.

به گزارش ایسنا، اگر چه بیمارستان زینبیه خورموج هم دستگاه سونوگرافی دارد، اما طبق اعلام روابط عمومی شبکه بهداشت این شهرستان، این خدمات با حضور دو پزشک متخصص این رشته در حال انجام بود که دوره‌ی تعهد یکی از این پزشکان به پایان رسید و چند روز بعد هم پزشک دیگر به دلیل ابتلا به بیماری به مرخصی استعلاجی رفت. قرار بر این بوده که این پزشک حداکثر تا ۲۶ مرداد بر سر کار حضور یابد، اما همچنان به محل کار برنگشته و همه‌ی بارها بر دوش درمانگاه کوثر افتاده است.

مدیر درمانگاه کوثر شهرستان دشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دسترسی عادلانه به خدمات بهداشت و درمان، یکی از راهکارها جهت حفظ سلامت افراد است، اما متاسفانه بی‌توجهی به این مهم سبب شده است مردم این شهرستان برای دسترسی به خدمات سونوگرافی دچار مشکل شوند.

عباس روشن‌قیاس تصریح کرد: همه مراجعات سونوگرافی شهرستان دشتی و گاهی شهرستان‌های اطراف به سمت درمانگاه کوثر بسیجیان خورموج است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته دستگاه سونوگرافی جدید از سوی نماینده محترم برای بیمارستان زینبیه خورموج خریداری شده‌ بود، اما نبود پزشک متخصص سبب تعطیلی و نارضایتی مردم شده است.

وی یادآور شد: میزان مراجعات سونوگرافی در هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده و با توجه به ظرفیت محدود پذیرش این بخش، مردم ناچار هستند چند ساعتی قبل از شروع نوبت‌دهی پشت درهای درمانگاه حاضر شوند.

مدیر درمانگاه کوثر شهرستان دشتی خاطرنشان کرد: اگرچه برای مثال اعلام می‌کنیم؛ روزانه ۵۰ ویزیت سونوگرافی را پذیرش می‌کنیم،  اما ۴۰۰ نفر بیمار برای دریافت خدمات حضور پیدا می‌کنند.

روشن‌قیاس بیان کرد: با توجه به محدودیت حضور متخصص سونوگرافی در این درمانگاه، یک روز در هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر، نوبت سونوگرافی به تعداد زیادی از مردم نمی‌رسد، شرایط خاص باعث شده است تا در این مدت زمان، ۷۰ نفر ویزیت شوند در حالی که میزان استاندارد کمتر است.

وی عنوان کرد: در حالی که پیش‌تر سه روز در هفته پزشک متخصص در درمانگاه کوثر حضور داشت و هفته‌ای بیش از ۱۵۰ سونوگرافی انجام می‌شد. اکنون علاوه بر اینکه تعداد پزشک و روزهای حضور آنان کاهش یافته است، بیماران بیمارستان زینبیه خورموج هم روانه درمانگاه کوثر شده‌اند.

مدیر درمانگاه کوثر شهرستان دشتی اظهار کرد: با هزار زور و التماس یک پزشک برای یک روز در درمانگاه تامین کرده‌ایم، درحالی که نیاز بیماران اهرم و کل شهرستان دشتی را باید تامین کنیم.

مدیر درمانگاه کوثر شهرستان دشتی ادامه داد: مگر می‌شود بیمارستان نتواند پزشک تامین کنند؟!. اینطور که مشخص است منتظر پزشک طرحی هستند، اما در شرایط حساس امروز و با توجه به شرایط کرونایی، بیماران نمی‌توانند به مرکز استان بروند و نیاز به جذب نیروهای پزشکی متخصص‌ بسیار است.

روشن‌قیاس تصریح کرد: اینطور که به‌نظر می‌رسد علوم پزشکی بوشهر برای گرفتن پزشک طرحی درخواست و مطالبه‌ای نکرده است. نباید منتظر تهران نشست و دید که که آیا در تقسیمات پزشکان طرحی چیزی به بوشهر می‌رسد یا خیر؟. بلکه باید شرایط را بررسی کنند و مرتب پیگیری صورت گیرد.

وی بیان کرد: بیماران نیازمند به سونوگرافی در ۵۰ درصد از موارد اورژانسی هستند، در حالی که در شهرستان دشتی پزشک متخصصی برای ویزیت بیماران وجود ندارد و بیمار اورژانسی را پزشک کشیک اورژانس ویزیت می‌کند. نبود متخصص و ناتوانی در تشخیص به موقع برای سلامتی بیمار بسیار خطرآفرین است.

اگر چه جایگزین کردن پزشک جدید به جای نیرویی که دوره تعهدش به پایان رسیده نیازمند طی فرآیندی است که گاهی زمان زیادی نیاز دارد،  اما مسئولین علوم پزشکی بوشهر باید خوب بدانند هر گونه تاخیر در این امر مهم، بازی با جان مردم است. از همین رو در شرایط کنونی شاید جذب پزشک متخصص بهترین تصمیم باشد.