«کنوکارپوس»؛ درختی برای نابودی تاسیسات و نازیبایی شهری!

گیاهان و درختان می‌توانند عامل موثری در زیبایی مبلمان و چهره شهر باشند و از سویی با توجه به صنعتی شدن جهان و افزایش وسایل حمل و نقل، درختان می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلایندگی هوا داشته باشند.

بوشهر، داوود بحرینی: گیاهان و درختان می‌توانند عامل موثری در زیبایی مبلمان و چهره شهر باشند و از سویی با توجه به صنعتی شدن جهان و افزایش وسایل حمل و نقل، درختان می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلایندگی هوا داشته باشند.

با توجه به وضعیت اقلیمی و گرمی و گرد و غبار در استان بوشهر، درختان و گیاهان از طریق ایجاد سایه و….نقش قابل توجهی در کاهش دما داشته باشند.

اما یکی از درختانی که به فراوانی در معابر شهری بوشهر مشاهده می‌شود درخت کنوکارپوس است که همواره سبز است و ریشه‌های مقاوم و رشد سریع آن، مشکلات فراوانی در معابر شهری، آسفالت و لوله‌های فاضلاب به وجود آورده است.

کنوکارپوس عامل شکستگی لوله های آب

این درخت به عنوان یکی از معضلات جدی این روزهای استان بوشهر تبدیل شده است به گونه‌ای که باعث ترکیدگی لوله‌های آب، و آسیب جدی به سنگ فرش پیاده رو‌ها شده است.

مجتبی خاطری یکی از پرسنل فنی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: این درخت در حوزه شبکه آبرسانی در سطح شهر و روستا فقط باعث مشکلات گردیده است و هیچ مزیت قابل توجهی نداشته است.

خاطری ادامه می‌دهد: در فصل زمستان بیشترین تعداد شکستگی لوله شبکه آبرسانی، به دلیل ریشه این درخت است، و در فصل تابستان نیز عامل گرفتگی شبکه در بعضی موارد می‌باشد.

کنوکارپوس سازگار با اقلیم بوشهر

رحیم جمالی شهردار کنگان در گفتگو خبرنگار فارس اظهار می‌کند: درختان کنوکارپوس یک سری معایب و مزایا دارند؛ مقاومت بالای این درخت در برابر شوری آب، وضعیت اقلیمی استان بوشهر، شکل‌پذیری مناسب، جذب گرد و خاک هوا از جمله مزایا این درخت به شمار می‌رود.

شهردار کنگان افزود: ریشه‌های رونده این درخت در سطح زمین باعث تخریب لوله‌های آب و پیاده‌روهای شهری می‌گردد، اما در کل بنده بر این باور هستم این درخت برای استانی چون بوشهر مناسب است و مدیریت شهری نیز باید در نقاط کاشت آن‌ها دقت کند.

جمالی خاطر نشان کرد: حذف این درخت نیز اگر در دستور کار شهرداری‌ها قرار بگیرد باید به صورت تدریجی باشد.

کاشت کنوکارپوس توسط شهرداری ها امری اشتباه بود

احسان بویراتی شهردار بندر امام حسن می‌گوید: کاشت درختان کنوکارپوس توسط شهرداری‌ها از روز اول واقعا یک امر اشتباه بود و با یک نگاه ساده در شهر امام حسن شاهد آسیب ریشه‌های این درخت به اکثر پیاده رو‌ها هستیم.

بویراتی تصریح کرد: بنده به عنوان شهردار امام حسن با تامین اعتبار مالی به دنبال حذف این درختان خواهم بود و باید به سمت کاشت درختانی چون نارنج و بنجامین حرکت کنیم.

حذف درخت کنوکارپوس یک امر ضروری است

عبدالمجید بیدخونی شهردار عسلویه نیز در گفتگو با فارس اظهر می‌کند: حذف درخت کنوکارپوس یک امر ضروری است و به دلیل ریشه مهاجمی که دارد باعث تخریب پیاده روها و تاسیسات آب و فاضلاب و آسفالت میگردد.

شهردار عسلویه گفت: جایگزین این درختان چنانچه درخت سایه دار انجیر معابد، انجیر بنگالی، نخل مد نظر باشد می‌توان از جمبو، لوز، ابریشم، کهور ایرانی، آکاسیا و پالم استفاده نمود.

کنوکارپوس برای افراد آلرژی زا می باشد

عباس شهبازی نژاد کارشناس حوزه کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با فارس اظهار داشت: اولین مشکل درخت کنوکارپوس آلرژی‌زا بودن گرده و برگ این درخت می‌باشد و دومین مشکل این درخت ریشه‌زایی این درخت است که به تاسیسات و معابر شهری آسیب جدی وارد می‌کند و بالا روندی زیاد این درخت باعث کاهش دید و آسیب به تاسیسات برق نیز می‌شود که از دیگر معایت این درخت محسوب می‌شود.

شهبازی نژاد خاطر نشان کرد: درختان زینتی چون برهان گلی، مورینگا، بنجامین و…را می‌توان مورد استفاده قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به معایت و آسیب‌های قابل توجه این درخت و وجود درختان مشابه برای سازگاری با وضعیت آب و هوایی استان بوشهر، شایسته است شهرداری‌ها نسبت به حذف تدریجی این درخت اقدام کنند.