شورای فرهنگ عمومی شهرستان جم

چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگی عمومی جم

چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی جم با موضوع بررسی قانون جوانی جمعیت برگزار شد.

به گزارش جنوب استان چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان جم با موضوع بررسی وضعیت اجرای قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” در شهرستان در ستاد نماز جمعه جم و به میزبانی دفتر امام جمعه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان جم ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری محرم گفت: نهضت عاشورا که یک اتفاق فرهنگی و تربیتی است که تحلیل این نهضت عظیم و شگرف امری ضروریست و باید با جامع نگری به آن پرداخته شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی افزود: امویان ۴ کار در لباس اسلام انجام دادند تا ذائقه جامعه تغییر دهند؛ اسلام ستیزی، دین ستیزی، عدالت ستیزی و تقدس زدایی.
حجت‌الاسلام محمدی در این نشست پیرامون بنیان خانواده تأکید کرد :در ایام محرم و صفر تو منبرها و علاوه بر بیان مطالب معنوی وتحلیلی نهضت عاشورا و مباحث سیاسی و به مبحث مهم خانه وخانواده و جمعیت پرداخته شود واز این ظرفیت استفاده شود.
وی گفت: اجرای برنامه‌ های فرهنگی و کاربردی نیاز است تا برای مسئولین و متولیان دوره های آموزشی گذاشته شود تا مسأله مهم جمعیت وجوان سازی جامعه روشن و تبیین شود.
حجت الاسلام محمدی عنوان نمود : دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی فعال شود کارشناس امینی جهت جمع آوری داده های فرهنگی انتخاب شود، کارگروه وکمیته اندیشه ورز تشکیل شود، دفترچه ای جهت احصای مشکلات و مسائل فرهنگی در دبیرخانه تهیه شود .
رئیس شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد: اساتید حوزه و دانشگاه بعنوان عقبه علمی می توانند پشتیبانی داشته باشند و نقشه فرهنگی شهرستان باید هرچه سریعتر عملی شود همانطور که نقشه عمرانی طراحی می شود نقشه فرهنگی هم باید طراحی شود.
رئیس قرارگاه فرهنگی افزود: همین شورا در بحث افزایش جمعیت و فرزندآوری و تحکیم بنیان خانواده طرح و برنامه ارائه دهند، زیرا وقتی در جامعه منابع انسانی وجمعیت جوان نداشته باشیم باید مستعمره باشیم، مبلغین، اساتید ، فعالین فرهنگی و اجتماعی، صاحبان فکر و اندیشه این معضل کمبود جمعیت را جدی بگیرند و این مهم را به مباحث و خوراک روز تبدیل کنند، برنامه ازدواج آسان باید احیاء شود، مقرر شود تا بعد از دههٔ محرم و صفر ستاد ازدواج آسان تحت شورای فرهنگ عمومی احیاء و برنامه و اهدافش به پیش ببرد از ظرفیت‌های نهادهای مسئول در شهرستان نماینده مردم جهت گروه های هدف استفاده شود.
امام جمعه جم تأکید کرد: قرارگاه عفاف و حجاب نیاز ضروری روز جامعه ماست که باید با استفاده از نیروهای دغدغه مند ومطالبه گر و متخصص با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی فریضتین ساماندهی و شکل بگیرد منطقی،وکاربردی عمل شود.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جم و دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم گفت : با ارزیابی عملکرد، فعالیت و خروجی مصوبات و تصمیمات این شورا در ادوار گذشته به این نتیجه می رسیم که رسالت و ماموریت های این شورا جایگاه بسیار بالا و اثرگذاری است ولی متأسفانه هیچگاه جایگاه خودش در شهرستان پیدا نکرده است که یکی از دلایل آن این ست که ما این شورا را بعنوان یک نهاد اثر گذار نمی بینیم. ما اعضا در حوزه فرهنگی در عمل همه مسئول هستیم از همه‌ی اعضا تقاضا دارم که خود را مسئول بدانند نسبت به مصوبات و نسبت به تصمیم گیری ها تا این شورا جایگاه اصلی خود را پیدا کند

علی دبیری در ادامه افزود: با توجه به متن صریح این قانون و نیز دغدغه های مسئولان و به خصوص رهبری در این زمینه و نیز شرایط حساس کشور و الزامات این قانون ملی در بحث جمعیت و فرزند آوری و قانون تحکیم و صیانت از خانواده برای اینکه بتوان به نحو شایسته و با توجه به شرایط موجود در جامعهاین برنامه مترقی را نهادینه کنیم، نیاز به کار کارشناسی و فرهنگ سازی و برنامه ریزی های مختلف در این زمینه داریم که از این میان وظیفه فعالان، مسئولان و برنامه ریزان حوزه فرهنگی مهم تر و اثرگذارتر است.

دبیری در ادامه افزود: با توجه به نقش فعال و اثرگذار شورای فرهنگ عمومی به خصوص در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های حوزه فرهنگی با توجه به بستر فرهنگی و عرفی هر منطقه، انتظار میرود که نگاه ویژه ای از سوی به خصوص اعضای محترم این شورا به این قانون و چهارچوب های آن ابراز شود تا با بهره گیری از حضور و بروز توانمندی های فرهنگی و علمی اعضا بتوان شاهد برنامه ریزی و اجرای این قانون به نحو شایسته و بایسته در سطح شهرستان باشیم.