مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان

۵۳۰ حرفه مهارت‌آموزی در استان بوشهر تدوین شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر از تدوین و عملیاتی شدن ۵۳۰ حرفه مهارت‌آموزی در استان خبر داد و گفت: مهارت‌آموزی راهگشای اشتغال و توسعه استان بوشهر است.

به گزارش جنوب استان عبدالمجید دراهکی امشب در نشست کارکنان آموزش فنی و حرفه‌ای و مدال‌آوران مسابقات ملی مهارت با اشاره به ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در ۱۵ مرکز دولتی و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد اظهار داشت: مهارت‌آموزی به عنوان راهگشای اشتغال نقشی مهم در حل مشکلات جوانان و توسعه استان دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کار مورد نیاز در بخش‌های مختلف جامعه و افزایش توانایی نیروی جوان و متخصص است اضافه کرد: وجود ۲۰۰ مربی توانمند و ماهر در بخش دولتی و خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه را برای تربیت نیروی متخصص مورد نیاز بازار کار استان بوشهر مهیا کرده که باید همه با هم جوانان استان را به سمت این ظرفیت عظیم سوق دهیم.

دراهکی از توسعه اشتغال پایدار در استان بوشهر با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای سازمان منطقه اقتصادی انرژی پارس خبر داد و گفت: با توجه به تفاهم با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افرادی که در حرفه‌های دهگانه مورد نیاز صنایع جنوب استان توانمند شوند در شرکت‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی جذب می‌شوند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر تأکید کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف‌پذیری شکل گرفته از خصیصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی استان و نیز آموزش و ایجاد مهارت‌های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به‌سزایی در اشتغال و کاهش بیکاری جوانان این استان دارد.

دراهکی با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در منطقه پارس جنوبی، اظهار کرد: در این منطقه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و این درحالی است که طرح‌های مهم دیگری از جمله ۱۸ مجتمع پتروشیمی در این منطقه در دست ساخت است و با این ظرفیت، زیبنده نیست مردم ساکن در جوار این تأسیسات دچار مشکلات اقتصادی، معیشتی و اشتغال‌ باشند و باید برای توسعه اشتغال پایدار بر اساس نیاز صنعت جوانان استان بوشهر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گیرند.

وی از تدوین و عملیاتی شدن ۵۳۰ حرفه مهارت‌آموزی در استان خبر داد و گفت: مهارت‌آموزی راهگشای اشتغال و توسعه استان بوشهر است.

هر ساله ۱۰ درصد مددجویان بهزیستی از چرخه حمایت‌های مستمر خارج می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نیز در این نشست به ظرفیت‌های مهم آموزش فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی نیروی ماهر اشاره کرد و افزود: نیاز به آموزش و داشتن مهارت در بین همه افراد جامعه به‌خصوص مددجویان بهزیستی قابل لمس بوده و شرایط اقتصادی و وضعیت موجود کشور حکم می‌کند که گذراندن دوره‌های مهارتی و داشتن حمایت‌های لازم برای ورود به بازار کار لازم و ضروری است و بهزیستی استان در این راستا نهایت استفاده را از ظرفیت آموزشی فنی و حرفه‌ای استان خواهد برد.

حسین اسدی‌راد با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی مددجویان امری دارای اولویت در این نهاد حمایتی است اضافه کرد: با همکاری و تعامل در آموزش، مهارت‌آموزی و توانمندسازی مددجویان می‌توان در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه قانون‌گذار بهزیستی را موظف کرده هر ساله ۱۰ درصد از مددجویان را توانمند و از چرخه حمایت‌های مستمر خارج کند گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید متناسب با توانایی افراد و همچنین نیاز جامعه باشد.

مدیر کل بهزیستی بوشهر با بیان اینکه تعهدات آموزشی فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف بهزیستی در استان بوشهر تا پایان سال کاملاً پوشش داده خواهد شد خاطر نشان کرد: با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای استان تا پایان سال بیش از ۲ هزار نفر از مددجویان بهزیستی با آموزش‌های مهارتی توانمند خواهند شد.

مهارت‌آموزی زمینه‌ساز رونق اشتغال استان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه مهارت‌آموزی زمینه‌ساز رونق اشتغال استان است تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان باید نسبت به تقویت رشته‌های صنعتی، کشاورزی، صنایع دریایی و خدماتی اقدام شود.

علی باستین بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در استان داریم که می‌تواند حلقه مکمل رشد و توسعه اقتصادی استان باشد و به همین سبب باید زمینه برای توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه ای فراهم شود.

وی وجود ظرفیت‌های خوبی آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان را زمینه مناسب برای تربیت نیروی کار ماهر برای توسعه اشتغال پایدار دانست و اضافه کرد: توسعه پایدار در جامعه با تقویت مهارت‌آموزی تحقق می‌یابد و لازم است در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین آموزش‌های مهارتی تقویت شوند زیرا این حوزه با افزایش توان ملی رابطه مستقیم دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بر توسعه، ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه تأکید کرد و خواستار تبدیل شدن این فرهنگ به گفتمان عمومی شد.

باستین بر انسجام ارائه مسائل آموزشی بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان تأکید کرد و گفت: برای توانمندسازی نیروی کار ماهر و توسعه اشتغال نیاز به توسعه مهارت‌آموزی بر اساس ظرفیت‌های استان بوشهر داریم.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی تجربی، غیر علمی و اصولی در محیط‌های کسب و کار آسیب‌زا است، افزود: نقش سازمان فنی‌ و حرفه‌ای با ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی فشرده و دقیق در بالابردن توانمندی افراد و کیفیت مشاغل در جامعه بسیار موثر است.