گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای استان بوشهر در ۱۴ مردادماه

امامان جمعه شهرهای استان بوشهر اعلام کردند: براثر سامانه بارشی مونسون به محصولات کشاورزی این استان خسارت وارد شده که مسوولان با کارشناسی زمینه جبران آن را فراهم کنند .

بوشهر

بوشهر – ایرنا – امام جمعه بوشهر گفت: جبهه استکبار برای دور کردن مردم از هویت دینی و ملی شان تلاش می‌کند که راه مقابله با آنها جهاد تبیین است و در این مسیر خبرنگاران باید پرچم‌دار باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه بوشهرضمن گرامیداشت روز خبرنگار در دوشنبه آینده،  بیان کرد: دشمن به دنبال آن است تا با استفاده از تهاجم رسانه‌ای افکار و رفتار جامعه ایران اسلامی را مدیریت کند تا مردم از هویت دینی خود فاصله بگیرند و از مهمترین جلوه‌های مقاومت در برابر استکبار جهاد تبیین است.

وی تاکید کرد: جهاد تبیین در شرایط حاضر مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها و خبرنگاران است.

صفایی بوشهری ادامه داد: دشمن در صدد این است تا نشان دهد که مردم از دین فاصله گرفته‌اند و ناکارآمدی نظام اسلامی را ترویج می‌کند و برخی نیز در این جریان آگاهانه یا از روی ناآگاهی مردم را نا امید می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: اما مردم ولایتمدار ایران با همه توان در کنار رهبر معظم انقلاب ایستاده و از این نظام پاسداری می‌کنند.

وی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان، یادآورشد: استقبال و حضور گسترده مردم در آیین‌های مذهبی مانند عزاداری‌های ایام محرم و مراسم شیرخوارگان حسینی، نشان دهنده علاقه، عشق و ایمان مردم به اسلام و پایبندی به هویت دینی و ملی شان است.

صفایی بوشهری با اشاره به سیل هفته گذشته در استان بوشهر، ضمن قدردانی از گروه‌های جهادی و مردمی و همه گروه‌های دست اندرکار در خدمت‌رسانی به مردم، تاکید کرد: در این جریان خسارت‌هایی به مردم وارد شده است که باید سریع و کارشناسی اقدام شود تا مردم متضرر نشوند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه از خسارت‌های وقایع طبیعی مانند سیل، عنوان کرد: استحکام سازی شهری در این زمینه  ضروری است چرا که پیشگیری با حداقل امکانات امکانپذیر است.

صفایی بوشهری بیان کرد: این در حالی است که اگر حادثه رخ داد جبران آن نیازمند پنج برابر اعتبار بیشتر است.

وی با اشاره به جایگاه استثنایی نماز جمعه به عنوان یک عبادت اجتماعی ممتاز،  بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه مطالب راهبردی و بنیادی بیان کردند که به عنوان یک منشور اخلاقی و رفتاری مورد توجه است.

 


کنگان

امام جمعه کنگان گفت: برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء (ع) عالی ترین نمونه و درجه رابطه عاطفی با امام حسین است.

حجت الاسلام محمود محمودی در اجتماع نمازگزاران این شهر افزود: در عظمت گریه بر سالار شهیدان همین بس که عرفا گفته اند یکی از راههای رسیدن به تقرب و معرفت در کنار ریاضت و عبادت ، گریه بر وجود نازنین آقا سیدالشهداء (ع) است.

وی بیان کرد: پیوند دیگری که با وجود مبارک سالار شهیدان بایستی داشته باشیم پیوند اعتقادی و اخلاقی است که باید مجالس حسینی اعتقادات و اخلاقیات ما را قوی کند.

خطیب جمعه  کنگان گفت: دستگاه با عظمت حسینی فرصتی مغتنم برای تبیین معارف ناب دین است.

محمودی امام حسین را شهید نماز و شهید امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: نمی شود دم از امام حسین زد اما نسبت به واجباتی مانند نماز و امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت و کاهلی کرد.

وی اظهارداشت: همه مردم و مسئولان بعنوان امت اسلامی بایستی خود را در قبال امر به معروف و نهی از منکر مسئول بدانند.

محمودی با تشکر از وعاظ ، خطبا ، هیات های عزاداری ، مساجد و حسینیه ها و موکب ها در برپا نگه داشتن مجالس عزاداری ، ضمن تاکید بر ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط هیات ها و تلاش برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا در پیک هفتم ، گفت: هیات ها از ایذاء که حرام شرعی است اجتناب ، از ریختن ظروف یکبار مصرف در معابر پرهیز و در موقع اذان نماز را بر هر کار دیگری مقدم بدارند که البته همین گونه هست.

وی با اشاره به رشد بی رویه جمعیت و مهاجر پذیری در شهرستان کنگان و با بیان این مطلب که افزایش جمعیت باعث شده تا امکانات و زیرساخت ها جوابگو نباشد عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی در  این شهرستان  کمبود فضاهای آموزشی است که انتظار می رود مسئولان و متولیان امر و صنعت در این زمینه اهتمام جدی ورزند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم ، با تقدیر از اقدام سترگ سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) در دستگیری گروهک تروریستی در کشور در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و تلاش برای حفظ امنیت کشور اظهار کرد: شهیدان شاگردان عاشورایی امام حسین هستند که در عصر ما ثابت کردند تا آخرین قطره خون در کنار امام و مقتدای خویش ایستاده و همواره به ولایتمداری توصیه کرده اند.

خطیب جمعه کنگان با اشاره  به بروز سیل در بیش از ۲۰ استان کشور در چند روز گذشته و تسلیت جان باختن و مجروح شدن دهها نفر از هموطنانمان ، گفت: لازم است دولت مردمی و مجلس انقلابی با ریل گذاری صحیح و اصولی در این زمینه ضمن حفظ جان و مال مردم از بروز خسارت های هزاران میلیاردی جلوگیری کنند.

محمودی در همین زمینه به احداث سازه های آبخیزداری در دولت قبل و دولت کنونی در شهرستان کنگان اشاره کرد و گفت : احداث سازه های آبخیزداری در کنگان در جلوگیری از سیلاب نقش موثری داشته است.


عسلویه

حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد در خطبه‌های امروز نماز جمعه عسلویه پس از دعوت نمازگزاران با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهید حضرت امام حسین (ع) اظهار داشت: شأن و شخصیت امام حسین را آن چنان که باید نشناخته‌ایم.

وی اضافه کرد: با همه توجهات، توسلات و عزاداری‌ها در مقابل دریای عظمت آن حضرت کم گذاشته‌ایم. بیش از این مدیون و بدهکار آن حضرت هستیم. امام حسین در طول مسیر مکه تا کربلا در منازل مختلف خطابه‌هایی گفتند. همه آنچه که از زبان پاک و نورانی آن حضرت جاری شد برای هر مؤمن و مسلمانی بهترین و برترین سرمشق زندگی است.

امام جمعه عسلویه ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) با تاسی از قیام امام حسین قیام الهی خود را شروع کرد و مبارزه کرد، حکومت اسلامی تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از مسئولین ما می‌خواستند مسیر را عوض کنند و فکر کردن هدف انقلاب چیز دیگری است.

امام جمعه عسلویه به سخنان سردار سلامی فرمانده کل سپاه اشاره کرد و اظهار داشت: این فرمانده بزرگ و مقتدر فرمودند هرگز دلیلی برای از تن درآوردن لباس جهاد نیست حتی اگر در اوج نابرابری قدرت در برابر دشمن باشیم.

وی گفت: امروز آرایش و صورت بندی صحنه عاشورا پابرجاست. نایب امام زمان در میدان و قلب یک نبرد جهانی ایستاده است و اصحاب و یارانش و وفاداران تا آخر در میدان می‌مانند.

امام جمعه عسلویه با قدردانی از زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) و اقدام قابل تحسین آنان در دستگیری ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری و صهیونیستی داعش را ستود و افزود: این تروریست‌ها قصد بمب گذاری و خرابکاری در برنامه‌های عزاداری محرم داشتند. صمیمانه و خالصانه از سربازان گمنام امام زمان تشکر می‌کنم.

وی افزود: یکی از مشکلات شهرستان که مردم را نگران کرده عدم بهره برداری و تکمیل اتوبان بزباز – بندو است و هم چنین بحث آب شیرین کن‌ها که پیگیری خواهم کرد.

وی از ناحیه مقاومت بسیج و فرمانده بسیج سپاه شهرستان و بسیحیان پایگاه مقاومت که امروز غرفه‌هایی را در مصلا دایر کردند تشکر کرد و ادامه داد: برگزاری چنین برنامه در طول سال مدنظر قرار گیرد.

امام جمعه عسلویه افزود: نماز ظهر عاشورا به صورت متمرکز در مصلای نماز جمعه برگزار می‌شود و انشاالله عزاداران به صورت متمرکز و باشکوه در نماز شرکت کنند. اینجا علم ولایت برپاست و علم ولایت را نگه دارید.

وی خاطرنشان کرد: بحث شخص من نیست و این علم رسول الله و ائمه اطهار است. نماز اینجا برگزار می‌شود هیئت‌ها و حسینیه‌ها برنامه‌ها را قبل از نماز تمام کنند و در نماز ظهر عاشورا شرکت کنند.


دیر

حجت الاسلام سیدعلی حسینی در خطبه‌های نمازجمعه بندر دیر با تسلیت ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار داشت: ائمه معصومین مجالس حسینی را دوست دارند و ما باید معارف اصیل دین و احکام اسلامی را در این مراسم بیان کنیم.

امام جمعه دیر درباره روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، تاکید کرد: آنچه که امروز در اعلامیه حقوق بشر مطرح است بهتر از آن را در اسلام داریم و نیازی به دیگران نیست و ما باید قدردان ارزش‌های خود باشیم.

حسینی با گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار، ابراز کرد: حرفه خبرنگاری مقدس است منتها باید صداقت و امانت داری را مراعات کنیم و گزارش واقعی به مردم و پرهیز از سیاه نمایی مسئله مهمی است.

وی عنوان کرد: ما امروز در موقعیتی هستیم که انتشار اخبار دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگنمایی نقاط ضعف و کوچک نشان دادن یا انکار نقاط قوت از برنامه‌های همیشگی دشمنان ما و رسانه‌های آنها است و انتظار است خبرنگاران و اصحاب رسانه ما در داخل با دشمن در این راستا همکاری نکنند.

خطیب جمعه دیر با اشاره به سیاه نمایی عده‌ای در خصوص سیل امام زاده داوود و آمار غلط کشته‌ها، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند گزارش دهند دل مردم را خالی و سیاه نمایی نکنند و اگر با مسئولین و دولتمردان مشکل دارند حداقل ذهن مردم را خراب نکنند.

حسینی با اشاره به دیدار اخیر ائمه جمعه با مقام معظم رهبری، گفت: نمازجمعه فریضه‌ای استثنایی است و شبکه امامت جمعه جز مردمی‌ترین نهادها است و ائمه جمعه سخنگویان انقلاب هستند و باید با رفتار خود تقوا را به مردم نشان دهند و این تکلیف سنگینی است که برعهده امامان جمعه گذاشته شد.

وی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها و برجام، ادامه داد: آمریکایی‌ها فرافکنی می‌کنند که این ایران است که نمی‌خواهد توافق کند در حالی که ایران اسلامی بارها اعلام کرده برای یک توافق قوی و پایدار که منافع ایران اسلامی را تأمین کند آماده است منتها کسانی که خودشان برجام را زیرپا گذاشتند و به هیچیک از تعهداتشان عمل نکردند باید تضمین لازم به ایران بدهند.

امام جمعه دیر تاکید کرد: بارها سیاست ایران اسلامی و مواضع نظام اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان منعکس شده که ایران اسلامی هیچ گاه به دنبال تولید و ساخت بمب هسته‌ای و استفاده از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیست و هم اسلام و هم فتوای مقام معظم رهبری اجازه استفاده از چنین سلاحی را نمی‌دهد و این خط قرمز ما است اما اینکه دشمنان می‌گویند ما نمی‌گذاریم من عرض می‌کنم که اگر ایران اسلامی اراده می‌کرد و می‌خواست آنها هیچ غلطی نمی‌توانستند بکنند.


سیراف

حجت الاسلام عاشوری ایران در حال حاضر قدرت برتر نظامی در عرصه منطقه است. ایران در زمینه موشکی و پهپادی به قدرتی قابل اعتنا در عرصه جهانی تبدیل شده است.

مهمتر از کسب درآمد، عرصه‌ گشایی ایران در برقراری موازنه بین جبهه مقاومت و جبهه استکبار است.

ایران می‌تواند علاوه بر فروش سلاح به رزمندگان جبهه مقاومت در توانمندی‌سازی فناورانه این گروهها و کشورها کمک کند.

آمریکا و اروپا باید دست از لجاجت و تکبر بردارند. ایران راه خنثی‌سازی تحریم را برگزیده است و برای رفع تحریم‌ها نیز از هیچ کوشش منطقی و عزتمندانه و منطبق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر آرمان‌های انقلابی دریغ نخواهد کرد.

تجربه بلایای متعدد در کشور ما ضرورت توجه به امر پیشگیری از ایجاد بحران و فعالیت در عرصه‌های کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری را جدی‌تر کرده است.

وی افزود: فقدان روش‌های پیشگیرانه و تأکید و پافشاری در تخصیص بودجه به امر پیشگیری و کم کردن دامنه بحران و تاب‌آورنمودن کلیه فضا‌ها و بافت‌های شهری و روستایی تحت خطر در سطح کشور یکی دیگر از نقد‌های موجود است.

سربازان گمنام امام زمان (عج) فداکارانه با تلاش هایی که کمتر انعکاس رسانه ای پیدا می کند با انواع خطرها روبرو شده و بسیاری از توطئه ها را خنثی می کنند.

سربازان گمنام امام زمان (عج) مردمی ترین، مخلص ترین نیروهای انقلابی هستند.

عاشوری در ادامه گفت: در این عرصه شهدای بسیاری از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه جان خود را برای بیمه کردن انقلاب و آرمان های بلند امام راحل و تأمین امنیت ایران اسلامی در گمنامی فدا کردند.

امام حسین علیه‏السلام به ما چگونه زیستن را آموخت؛ ایشان سجده کردن ملائکه بر آدم را تفسیر کرد.

برای دین کم نگذاریم،غیرت دینی داشته باشیم،احساس مسئولیت کنیم؛از مبلغین عزیز قدردانی می کنم ان شاءالله از این مجالس بیشتر بهره ببریم.


برازجان

امام جمعه برازجان گفت: از نخلداران در عرصه تولید و توزیع خرما با قیمت متناسب حمایت شود.

حجت الاسلام حسن مصلح در خطبه های نماز جمعه این هفته برازجان ضمن تقدیر از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار دشتستان بابت برگزاری میز ملی خرما افزود: با وجود تمام تلاشها اما همچنان قدر و منزلت خرما مغفول مانده و در سبد غذایی مردم قرار ندارد.

وی تاکید کرد: امید می رود این گونه نشست‌ها به ترویج و تبلیغ خرما و حمایت از نخلداران در عرصه تولید و عرضه آن به بازار، به قیمت متناسب و تقویت این شغل مقدس کمک کند.

وی با اشاره به تاسوعا و عاشورای حسینی افزود: احیاء سنت، افشای باطل، احیاء امر به معروف و نهی از منکر، عزت خواهی، همه چیز فدای دین، مقاومت تا آخر، نترسیدن از کمی نفرات، حمایت از ولی امر از درسهای عاشورا است.

مصلح بر ضرورت تجلیل از اسرا و مفقودان تاکید کرد و گفت: ملت ما برای همیشه قدردان و قدرشناس ایثار و فداکاری رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا و خانواده های معظم ایثارگران خواهد بود و هرگز این همه ایثار و فداکاری و جان نثاری آنها را در راه اسلام و مکتب و ولایت فراموش نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ محرم روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم است افزود: بر اساس پیشگویی امیرالمومنین علی (ع) فتنه جریان تکفیری و پدیدآورندگان خبیث آن اولین و آخرین توطئه بر ضد جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی نیست از این رو تداوم و هوشیاری نیروهای جبهه مقاومت لازم و ضروری است.

مصلح اضافه کرد: جریان تکفیری بزرگترین فتنه مستمر و نهفته در مقابل اسلام ناب محمدی (ص)  است از این رو مدافعان حرم برترین مجاهدان و شهدای آنان بافضیلت ترین شهیدان تاریخ هستند.

وی یادآور شد: افتخار رویارویی با این فتنه کور و کامیابی در سرکوبی آن، تنها نصیب مجاهدان راستین ولایت مدار است و مدعیان دروغین را سهمی از آن نیست.

مصلح گفت: باید به این بشارت بزرگ و شادی آفرین حضرت امیرمومنان (ع) توجه کرد که جریان تکفیری به برکت مجاهدت مدافعان حرم و خون پاک شهیدانشان هیچگاه به اهداف شوم و خطرناک خود دست نخواهند یافت.


گناوه

امام جمعه گناوه گفت: فلسفه قیام امام حسین (ع) و درس عاشورا نماز است که باید به این فریضه دینی مهم اهتمام جدی ورزیم.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبه های نمازجمعه این هفته گناوه افزود: جایگاه نماز چنان والا است که امام حسین (ع) در شب عاشورا برای اقامه  از دشمن مهلت می گیرد و در روز عاشورا  به جماعت می‌خواند.

وی با گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: ۹ محرم یکی از روزهای سخت برای اهل بیت (ع) بود که اختصاص به قمر بنی هاشم دارد.

امام جمعه گناوه با گرامیداشت روز تجلیل از اسرا و مفقودان و بزرگداشت شهدای مدافع حرم بیان کرد: شهدای مدافع حرم و سیدالشهدای مقاومت سردار سلیمانی حق زیادی بر ما دارند و باید این روز را به نحو شایسته تکریم و تجلیل کنیم.

وی افزود: رهبرمعظم انقلاب معتقدند که مسئله  شهدای مدافع حرم از ماجرای عجیب تاریخ است و با خلق حماسه  های ژرف ،  جان خود را در راه دفاع از نظام و اهل بیت (ع) نثار کردند.

رکنی حسینی گفت: شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) و ولی خود را تنها نگذاشتند و گرفتار شبهه و فتنه دشمنان نشدند.

وی  با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار که  بمناسبت شهادت صارمی در سال ۱۳۷۷  نامگذاری شده است  از زحمات همه  اهالی قلم شهرستان که افکار را تنویر ،مردم را هدایت و منصفانه  و مشقفانه نقد می کنند تشکر و قدردانی کرد.