✍️ابراهیم بهمنی: فقر امکانات رفاهی ، بهداشتی ، آموزشی در بزرگترین روستای استان بوشهر

کام تلخ مردم روستای ۱۷ هزار نفری بندر شیرینو در دل صنعت پارس جنوبی از کمبود امکانات!

نایب رئیس شورای اسلامی بندر شیرینو گفت: کام تلخ مردم روستای 17 هزار نفری بندر شیرینو در دل صنعت پارس جنوبی از کمبود امکانات!

ابراهیم بهمنی نایب رئیس شورای اسلامی بخش سیراف و بندر شیرینو:

 

بزرگ‌ترین روستای جنوب کشور فاقد درمانگاه ، مدرسه دبیرستان پسرانه، آتشنشانی، سالن چند منظوره جهت ورزش آقایان و بانوان ، کتابخانه ، فضای مناسب جهت تفریح و سرگرمی ، پارک بانوان ، مجتمع فرهنگی و هنری و …

مشکلاتی همچون : اسکله صیادی ، فقر فضای سبز ، مبلمان شهری، عدم توجه مسئولین به شهر شدن روستا ۱۵ هزار نفری، نداشتن معلمان توانمند و متخصص مدارس و …
چرا باید تمام خدمات رفاهی در کلانشهر ها باشد؟ چرا باید این مردم از کوچیک ترین خدمات رفاهی بی بهره باشند؟
توسعه روستایی یکی از پاردایم های اصلی موجود توسعه پایدار کشوری در جهان مدرن است. مهاجرت معکوس به روستا، مدرن سازی روستاها همراه با حفظ اصالت روستایی، همسان سازی امکانات شهری و روستایی از کارویژه های مهم این امر است.
که متاسفانه با مدیریت غلط و متمرکز کردن امکانات در کلان شهرها باعث امر کوچ نشینی می شوند!
اغلب مردم جهت پیشرفت فرزندشان که سرمایه زندگی آن ها می باشد روی به شهر های همجوار مثل شهرستان جم و کنگان آورده اند!
فقط صرفا به دلیل اینکه بندر شیرینو از امکانات حداقلی رفاهی بی بهره مانده اند.
بهره مندی حداقلی از امکانات رفاهی و بهداشتی حق این مردم است چرا که در دل صنعت هستند!
صنعت باید از مهربانی مردم ما پاسداری کنند.
به دلیل اینکه مردم ما بعنوان میزبانانی خوب در خدمت صنعت بوده و تاکنون هیچ مزاحمتی برای این تاسیسات ایجاد نکرده اند به همین دلیل این میزبانان شایسته بهترین‌ها هستند.که متاسفانه صنعت همیشه با مردم ما نامهربان بوده و خواهد بود.تا زمانی که مسئولین ما فریادشان به بهارستان برسد!
مسئولیت اجتماعی صنایع ملی پتروشیمی و شرکت های نفت و گاز صدقه نیست، بلکه یک وظیفه و خدمت بی منت به مردم است که متاسفانه همیشه ما آن را در قالب صدقه آن هم به ندرت دریافت می کردیم که متاسفانه سالیان سال است شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بندر شیرینو را فراموش کرده است.
در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت ها اصلا نباید به دنبال ‏اقداماتی باشند که تنها موجب رفاه ظاهری و مقطعی می‌شود.
مشکل بزرگ برخی از شرکت های منطقه در فهمیدن مسئولیت اجتماعی است و درک درستی از این مسئولیت بزرگ ندارند!
مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.
پانزده کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا در حوزه قانون گذاری در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها بسیار فعال هستند و در سالهای اخیر هم توانسته‌اند این حوزه را قانونمند کنند.البته این قوانین در تمامی کشورها یکسان نیست و دلیل تفاوت قانون ها تفاوت در وضعیت اقتصادی کشورها است.
مسئولیتهای اجتماعی برای شرکتهای کوچک می تواند به عنوان فعالیتی اختیاری معرفی شود ولی برای شرکتهای بزرگ و پردرآمد در کشورها یک قانون است . به همین دلیل دولت دانمارک در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۸ رسما اعلام کرد ۱۱۰۰ شرکت بزرگ فعال در این کشور موظف هستند قوانین مصوب در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها را رعایت کنند و بخشی از سود سالانه خود را به انجام مسئولیتهای اجتماعی و فعالیت های عام المنفعه اختصاص دهند. در این قانون عنوان شد از آنجا که شرکتهای بزرگ سودآوری بالایی دارند و مبلغی که برای مسئولیتهای اجتماعی در نظر می گیرند، مبلغ قابل توجهی است؛ باید در حوزه هایی صرف شود که منافع عمومی و کشوری دارد .


صدای خرد شدن استخوان‌های مردم بندر شیرینو به گوش مسئولین نمی‌رسد؟ )


از آنجائیکه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی بعنوان پیشران نظام اقتصادی کشور عزیزمان میباشد و ما نیز به سهم خود در تحقق اهداف دولت و پیشرفت پارس جنوبی همکاری و همراهی داشته ایم و این امر نیز همواره مورد تقدیر مسؤلین نظام از جمله مقام عظمای ولایت امام خامنه ای عزیز(حفظ الله) قرار گرفته و معظم له در سفرخود به شهرستان عسلویه توصیه و تأکیدات لازم در رفع مشکلات مردم شهرستان عسلویه و کنگان داشته و برطرف کردن نیازهای مردم را نوعی جهاد فی سبیل الله تلقی نمودند.

تذکرات و رهنمودهای رهبری:

«همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءالله به وجود بیاید.» ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

 

«بازسازی انقلابی مدیریّت اجرایی کشور» را به‌عنوان یک مطالبه‌ی کلان از دولت سیزدهم مطرح ساختند، اما بازسازی انقلابی مدیریت به چه معناست و چگونه قابل اجراست؟* تحرّک انقلابی بر مدار شاخص‌ها«[بازسازی انقلابیِ عرصه‌های مدیریّتی] یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب، در بخشهای مختلف مدیریّتی‌ای که در کشور هست. در همه‌ی بخشها؛ بخشهای اقتصادی، بخشهای سازندگی، بخشهای مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی، بخشهای خدمت‌رسانی به مردم، بخشهای علمی و فرهنگی و غیره؛ در همه‌ی این بخشها یک تحرّک انقلابی باید به وجود بیاید.» ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

«انقلابیگری یعنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.» ۱۳۹۵/۴/۹

 


 

درمانگاه خواسته مهم مردم در حوزه سلامت و بهداشت

باشگاه خبرنگاران جوان: اهدای زمین برای احداث خانه بهداشت در روستای شیرینو ۱۳۹۵

در خواست‌ مردمی در خصوص درمانگاه به حق است و مسئولان ذیربط باید به سرعت این خواسته ضروری را عملیاتی کنند زیرا که به واقع نبود درمانگاه این بندر مسئله بزرگی است، درمانگاه بزرگترین روستای بوشهر هنوز ناقص است،روستای «شیرینو» از توابع شهرستان کنگان استان بوشهر با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار نفر بزرگترین روستای بوشهر و با فاصله ۲۰کیلومتر، نزدیک‌ترین روستا به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه است که حجم زیادی از نیروهای قراردادی و رسمی حتی نیروهای پیمانی شرکت‌های همجوار را در خود جای داده است. در سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای جهت ساخت درمانگاه برای این روستا مابین پتروشیمی پارس و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در فرمانداری امضاء شد.در این تفاهم‌نامه پتروشیمی پارس متعهد به پرداخت مبالغی جهت همکاری در ساخت بنای درمانگاه گردید که تاکنون فقط ستون های آن علم شده و هر روز مردم با دیدن این ستون ها حسرت به دل مانده اند جهت داشتن یک درمانگاه ساده.
با گذشت ۲۳ سال از حضور صنعت در منطقه عسلویه و حومه «بندر شیرینو»، مردم جهت مداوای بیماری‌های حداقلی خود همچنان آواره جاده‌ها به سمت عسلویه و کنگان بوده و هستند، که این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه به خانواده ها؛ خطرات جاده ای مانند حادثه های سال های گذشته را به دنبال دارد.

نداشتن آتش نشانی مشکل دیگر مردم …

فخرایی بخشدار سیراف افزود: خواسته‌های مهم و حیاتی مردم این روستا ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی بود که در طی چندین آتش سوزی آتش نشانی های منطقه انرژی اقتصادی و آتش نشانی سیراف وارد عمل شده اند که چند فقره از این آتش سوزی ها منجبر به خسارت شده است به دلیل فاصله زیاد بندر شیرینو تا ایستگاهای موجود در شهر های اطراف
وی افزود: این خواسته‌های مهم و حیاتی مردم این روستا خواسته ی بزرگی نیستند ولی متاسفانه پیگیری های ما در جهت خرید ماشین آتش‌نشانی برای این روستا نتیجه ای نداد.

مردم شیرینو همیشه نگران و مضطرب هستند زیرا که یک آتش نشانی در روستا ندارند
در سال های متوالی در اسکله های صیادی مشکلات آتش سوزی وجود داشته و این ترس همیشه با مردم مانده است امیدواریم با یک نگاه ویژه مسئولین مربوط این مسئله مهم هم در بندر شیرینو حل شود.

دانش آموزان پایه راهنمایی قربانیان کم کاری مسئولین مربوط | نداشتن دبیرستان پسرانه

این مسئله یک مسئله قدیمی و کهنه است که مردم و مسئولین از پیگیری خسته شده اند،در سالیان پیش سه شهید دانش آموز در راه تحصیل داشته ایم که دار فانی را وداع گفته اند و در مسیر مدرسه به شهرهای عسلویه،نخل تقی و یا روستا همجوار پرک تصادفاتی که مجنر به جرح شده هم داشته ایم که این موضوع باعث شده خانواده های دانش آموزان بعد از مقطع تحصیلی راهنمایی اجازه نمی دهند فرزندانشان به روستا و شهر های همجوار بروند زیرا ترس تصادفات جاده ای دارند و اولیا این دانش آموزان حادثه های تلخ پیشین از ذهنشان پاک نمی شود، نداشتن دبیرستان پسرانه یعنی ترک تحصیل ۳۰ الی ۴۰ نفر در سال.

بریده شدن نان صیادان و مشکلات معیشتی به دلیل عدم توجه به رفع مشکلات اسکله صیادی بندر شیرینو

بیشتر مردم بندر شیرینو صیاد هستند و از این راه معیشت زندگی خود را تأمین می‌کنند متاسفانه با پر شدن اسکله زندگی صیادان با مشکل مواجه کرده است این مشکل را چندین و چند بار پیگیری کرده ایم از سمت نماینده مجلس از دوره ششم آقای حاجیانی ، دوره هفتم آقای صالحی دوره هشتم آقای جلالیان ، دوره نهم آقای احمدی دوره دهم خانم الماسی و هم اکنون مجدد دوره یازدهم آقای دکتر موسی احمدی اما تا کنون متاسفانه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات جهت توسعه اسکله هیچ اقدامی صورت نگرفته است اسکله نیازمند به توسعه و لایروبی می باشد،لایروبی به تنهایی مشکل را رفع نمی کند زیرا اسکله فرسوده می باشد، اکثر لنج داران بندر شیرینو به دلیل نداشتن اسکله مناسب جهت ورود لنج، لنج های خود را در اسکله های بندر نخل تقی ، عسلویه و یا کنگان رها می کنند که متاسفانه هیچ وقت احساس امنیت ندارند.

تلخی بیکاری در کام جوانان پایتخت انرژی

این روستا در در جنوب شرقی استان بوشهر در دل صنعت پارس جنوبی قرار دارد با توجه به اینکه بالغ بر چهل شرکت پتروشیمی و پالایشگاه های مستقر در منطقه انرژی پارس جنوبی

پتروشیمی ها و شرکت های مستقر در عسلویه

پتروشیمی آریا ساسول، پتروشیمی جم، پتروشیمی پارس، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی مبین، پتروشیمی دنا،،پتروشیمی بوشهر،پتروشیمی مروارید،شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی ،پتروشیمی آپادانا ،پتروشیمی مرجان،پتروشیمی مهر،پتروشیمی سبلان،پتروشیمی انتخاب،پتروشیمی تخت جمشید،پتروشیمی کاویان،پتروشیمی کیان،پتروشیمی مخازن سبز،پتروشیمی صدف،پتروشیمی دماوند،پتروشیمی هنگام

شرکت پاد جم،سازمان منطقه ویژه،شرکت دی پلیمر آرین،شرکت پایانه های نفتی،شرکت پالایش گاز پارسیان،شرکت نفت و گاز پارس،شرکت مجتمع گاز،شرکت مدیریت توسعه،شرکت اسپانیر،شرکت پلی پروپیلن جم،شرکت پارس فنل

پالایشگاه های مستقر در عسلویه

پالایشگاه اول (فاز ۱)،پالایشگاه دوم (فازهای ۲و۳) ، پالایشگاه چهارم ، پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵ و ۱۶)،پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی (فازهای ۱۷ و ۱۸)، پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی (فازهای ۲۰ و ۲۱)،پالایشگاه نهم (فاز۱۲)، پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی (فاز ۱۹ )،پالایشگاه یازدهم ( فاز ۱۳)

با توجه به مصوبه ۵٠ درصد جذب نیروی بومی در ماده ۴٧ قانون برنامه ششم توسعه آمده است و فرصتی تازه برای اشتغال جوانان و به خصوص تحصیل کرده های استان بوشهر محسوب می شود؛ ولی متاسفانه هیچ کدام یک از شرکت های مستقر در منطقه این قانون را رعایت نمی کنند و با جذب سفارشی و بدون آزمون از سایر استان های کشور اقدام به جذب نیرو می کنند.
اکثر جوانان بومی روستا بیکار و تعداد کمی که مشغول به کار هستند، قراردادهای پیمانکاری و روز مزد می باشند، گاهی نیروهایی توسط فرمانداری های عسلویه و کنگان جذب می گردد.

کتابخانه ضرورت هر نقطه از دنیاست که متاسفانه برای جوانان ما به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است

کتابخانه و نقش آن در توسعه و تحول جامعه

کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می کند و موجودیت آن خود به خود هدف نبوده. بلکه هدف اصلی، خدمت به اجتماع است. از آن جا که اساس ترقی و تعالی انسان در اندوختن دانش و ارتقا روحی و اخلاقی است، در اسلام نیز مقام علم، عالم، کتاب و کتابت از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد چنان چه در قرآن کریم معجزه جاوید نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ریشه کتابت ۳۲۲ بار در ۳۷ صیغه مختلف آمده است.

وجود کتابخانه در جوامع اسلامی بسیار با اهمیت تلقی شده زیرا به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک نموده، مواریث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد و به گواه تاریخ، کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.

 

نبود سالن چند منظوره ورزشی و ورزش رزمی کاران کونگ فو توآ، مدال آور کشوری بر روی آسفالت مدراس

نداشتن سالن ورزشی یکی از مهمترین دغدغه های رزمی کاران کونگ فو توآ می باشد، که بی مهری های زیادی به آن ها در سطح کشور شده است

استاد حسین زارع افزود : مفتخر هستیم که جوانانی را تربیت کرده ایم که افتخار استان و شهرستان کنگان به ویژه بندر شیرینو بوده اند،ما مدال آورانی در سطح کشور و هرساله استان و شهرستان داریم اما متاسفانه به دلیل نداشتن سالن ورزشی و فضای مناسب باشگاه جهت ورزش اکثر هنرجویان این رشته بعد از مدت طولانی و کسب چند مدال ورزش را رها می کنند.

وی  افزود: یکی دیگر از مشکلات دیگر ما کمبود امکانات این باشگاه می باشد ما از حداقل نیاز ها بی بهره مانده ایم و هیچ نهاد و اگرانی این ورزشکاران پر افتخار حمایت نمی کنند.

استاد طالب آهار مربی ورزش های رزمی بخش سیراف اظهار کرد:

ورزش اکسیر جوانی است و مانند یک داروی ضد پیری قوی عمل می‌کند. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. هنگام حرکات ورزشی میزان جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند و سیستم اعصاب تحریک می‌شود و سلول‌های عصبی جدید تولید می‌کند. پس برای اینکه یک جامعه سالم ، پویا و زنده داشته باشیم باید ورزش را در جامعه تزریق کنیم، امیدواریم با پیگیری مسئولین مربوطه مشکلات بچه های باشگاه بندر شیرینو حل شود.


بهمنی افزود: ضمن تقدیر از دغدغه های مسئولینی که تا کنون برای رفع مشکلات این ملت اقدام های شایسته ای داشته اند، در ریشه یابی مشکلات با وجود ساختاری بودن برخی موارد و نقش موانع تاریخی و خارجی، اما بسیاری از مشکلات کشور با گفتمان و عملکرد کارگزاران و متولیان امور اجرایی در ارتباط می باشد و امیدواریم دولت مردمی با توجه به گفتمان انقلابی و روحیه جهادی که دارد و همچنین سوابق مثبت مدیران آن، بتواند کارنامه قابل قبولی در کنترل مشکلات و ارائه راهکارهای اصولی در حل(نسبی) آنها داشته باشد. بدیهی است دستیابی به چنین مهمی نیازمند بازسازی انقلابی-عقلانی همه عرصه ها و سطوح مدیریتی کشور و همکاری نخبگان و عموم مردم می باشد.

 


بندر شیرینو
بندر شیرینو
اخبار مرتبط سایر پایگاه های خبری:
راه‌اندازی مدرسه غیر‌انتفاعی در روستاها | فرماندار تبرکی ۱۳۹۲
محرومیت مردم بومی شیرینو از صنایع عظیم گازی و پتروشیی | امام جمعه سیراف
استاندار بوشهر سالاری: روستای ۱۴ هزار نفری شیرینو قابلیت شهر شدن را دارد ۱۴ بهمن ۹۵ 
امام جمعه کنگان: ارتقا روستای «شیرینو» به شهر مطالبه مردم است
بزرگ‌ترین روستای جنوب کشور درمانگاه ندارد/سرگردانی مردم شیرینو در جاده‌‌ها برای درمان ساده!
اهالی بزرگترین روستای استان بوشهر خواستار احداث دبیرستان پسرانه شدند
بزرگترین روستای جنوب بوشهر “دبیرستان” ندارد/ دانش‌آموزان آواره جاده‌ها
بزرگترین روستای استان بوشهر فاقد دبیرستان است
بزرگترین روستای استان بوشهر دبیرستان ندارد
رنج نبود امکانات در همسایگی قطب انرژی/روستای شیرینو
بزرگترین روستای استان در انتظار دبیرستان پسرانه