اختصاصی هفته نامه استانی ثلاث جنوب

صدای اعضای شورای اسلامی شهرهای جنوب استان بوشهر درآمد / عوارض آلایندگی پرداخت شود

گلایه اعضای شورای اسلامی شهرهای دیر، جم، کنگان، عسلویه، بهارستان، سیراف، شیرینو و ... از عدم پرداخت عوارض آلایندگی در جنوب استان بوشهر.

سید علیرضا سجادی زاده رئیس شورای اسلامی شهر جم در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار داشت: آخرین بار ، حق عوارض آلایندگی مربوط به دی ماه ۱۴۰۰ به شهرداری جم پرداخت شد و از آن تاریخ تا به امروز هیچ مبلغی تحت این عنوان به جم نداده اند.

وی با عنوان این مطلب که حق عوارض آلایندگی، حق مردم و شهروندان است، تصریح کرد: تساهل و تعلل در وصول و توزیع عوارض آلایندگی محرز و مبرهن است.

رئیس شورای اسلامی شهر جم با اشاره به این مطلب که « برای این موضوع، هیچ توجیهی از سوی مسئولین ذیربط پذیرفته نیست»،  خطاب به مسئولین پرسید: چرا عوارضی که می بایست در مهلت قانونی واریز می شد ، بعد از ۲ سال و ۶ ماه، هنوز وصول و واریز نشده است؟

سجادی زاده با انتقاد از شرایط موجود و عدم پرداخت حق عوارض الایندگی از مسئولین پرسید: آیا عدم وصول عوارض آلایندگی طبق نص صریح قانون ، مصداق ترک فعل نیست؟

وی گفت: مشکلات شهرداری ها بسیار زیاد است و یکی از راه های درآمدی آن ها نیز که همین دریافت حق عوارض آلایندگی می باشد، از دی ماه ۱۴۰۰ تا کنون قطع شده و این مسئله به یک چالش و بحران جدی تبدیل شده است. پروژه های کلان و عام المنفعه و مشکلات پیمانکاری و… در گروه پرداخت حق عوارض آلایندگی است.


ابوذر حسین پور رئیس شورای شهر کنگان و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهرستان کنگان در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: از دی ماه ۱۴۰۰ تا کنون هیچ پولی از محل حق عوارض آلایندگی پارس جنوبی به شهرداری ها و دهیاری های شهرستان کنگان واریز نشده است.

 

وی افزود: بدیهی است پرداخت عوارض آلایندگی بعنوان یک حق مسلم اما بر زمین مانده می تواند تحولی شگرف در حوزه شهری و روستایی ایجاد کند . اما متاسفانه این دو و نیم سال تاخیر در پرداخت ، موجب اخلال در خدمات دهی و تحول آفرینی توسط شهرداری ها و دهیاری ها شده است .

 

حسین پور ادامه داد: در نشست شورای اداری که فروردین ماه در فرمانداری کنگان و با حضور رئیس کل دادگستری استان برگزار شد همین موضوع را مطرح و در آن جلسه جناب آقای دکتر مهرانگیز از پرداخت حداقل یکهزار میلیاردی عوارض آلایندگی تا پایان اردیبهشت سخن به میان آوردند که البته تا کنون محقق نشده که امیدوارم با پیگیری مجدانه دستگاه قضایی و دیگر نهادهای موثر در این حوزه عینیت بخشیده شود.


احمدی رئیس شورای شهرستان دیر درگفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار داشت: از حدود دی ماه ۱۴۰۰ تا به امروز پرداخت حق عوارض آلایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی به شهرداری ها و دهیاری های این منطقه به تاخیر افتاده است.

وی گفت: متاسفانه این موضوع باعث بروز مشکلات کلانی برای شهرداری ها و دهیاری های ما شده است. حق عوارض آلایندگی جز معدود درآمدهای شهرداری و دهیاری های این منطقه است که ازآن طریق پروژه های عام المنفعه اجرا می گردد اما متاسفانه با تاخیر دو نیم ساله ای که در این مدت برای پرداخت این حق مسلم شاهد بودیم، عمده پروژه های کلان ما نیمه کاره رها شده یا به کندی پیش می رورد که در هر دو صورت این ضرر متوجه عموم مردم است که می توانستند از این پروژه ها بهره مند شوند.

احمدی افزود: ما با استانی شدن حق عوارض آلایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی نیز به شدت مخالف هستیم زیرا اکنون حق عوارض آلایندگی سایر مناطق استان فقط مختص همان منطقه است.

وی تصریح کرد: اینکه بارها عنوان شده حق عوارض آلایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی باید به دو استان همجوار نیز برسد نیز مورد اعتراض ماست و این حق هیچ ارتباطی به مناطق دور نسبت به صنایع آلاینده هیچ ارتباطی ندارد.


علی جبری لوگوجبری عضو شورای اسلامی شهر عسلویه در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار داشت: متاسفانه از آخرین پرداختی حق عوارض آلایندگی به عسلویه حدود ۲ سال و شش ماه می گذرد و ما همچنان چشم انتظار وصول حق خود هستیم.

وی گفت: حق عوارض آلایندگی یک حق مسلم برای عسلویه است که متاسفانه در گیر و دار کارهای اداری و مسائلی غیر موجه [ دو و نیم سال ] به تاخیر افتاده است.

عضو شورای اسلامی شهر عسلویه اظهار داشت: شهرداری ها و دهیاری های منطقه به این درآمد وابسطه هستند و به شدت نیازمند می باشند. پروژه هایی زیادی هست که به علت نبود بودجه کافی تکمیل نشده است. پروژه های کلان و ارزشمند زیادی مد نظر هست که به علت کمبود بودجه نمی توان کلنگ زنی کرد که در هر دو صورت مردم از سود و آثار این پروژه ها محروم شده اند.

جبری تصریح کرد: از طرفی دیگر بدهی های موجود شهرداری به پیمانکاران نیز مزید بر علت شده و از این طریق به شدت تحت ف۶شار قرار گرفته ایم. برخی از پیمانکاران و عده ای از شهروندان فکر می کنند رقمی که در رسانه ها بعضا از طرف برخی از مسئولین مصاحبه می شود و قطعی شدن آن مبلغ را عنوان می کنند،  وصول شده و به حساب شهرداری عسلویه واریز شده است و از همین رو به شدت ما را مورد پرس و جو و فشار قرار می دهند؛ این در حالی است که حق عوارض آلایندگی از دی ماه ۱۴۰۰ تا لحظه این مصاحبه[با هفته نامه ثلاث جنوب] هیچ مبلغی تحت عنوان حق آلایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی به حساب شهرداری عسلویه واریز نشده است و دست ما همچنان از حقمان کوتاه می باشد.

وی گفت: امیدوارم مسئولین ذی ربط و استانی هرچه سریعتر نسبت به وصول حق آلایندگی خبرهای خوبی به مردم بدهند.


حق شناس رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار داشت:  حق عوارض آلایندگی یکی از منابع درآمدی اصلی شهرداری ها و دهیاری های ما در شهرستان جم است. متاسفانه از دی ماه ۱۴۰۰ تا کنون پرداخت این حق متوقف شده و به تاخیر افتاده است.

وی گفت: این موضوع باعث شده تا خیلی از پروژه های عام المنفعه ما نیمه تمام رها شود و یا اینکه اصلا نتوانیم پروژه های جدید و کلان جدیدی را برای استفاده عموم استارت بزنیم.

حق شناس ادامه داد: درخواست ما از همه مسئولین استانی این است که برای تعجیل در پرداخت این حق مسلم ، تلاش مضاعف نمایند زیرا مضعیت مالی شهرداری ها و دهیاری ها ما اصلا مطلوب نیست و مشکلات زیادی وجود تارد که حق الایندگی می تواند آن را حل کند.

وی تصریح کرد: ما نیز به سهم خود نسبت به تاخیر دو نیم ساله برای پرداخت حق عوارض آلایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس، گلایه مند هستیم و انتظار داریم که مسئولین استانی نسبت به تعهد و  وعده هایی که در این خصوص داده اند، پیگیری های موثرتری داشته باشند که ان شاءالله به وصول این حق منتج شود.


حجت جنگجو رئیس شورای اسلامی شهر باستانی سیراف در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار داشت: بخش عمده ای از حیات شهرداری ها به حق عوارض آلایندگی وابستگی دارد.

وی با اشاره به این مطلب که از زمستان ۱۴۰۰ تا کنون حق عوارض الایندگی صنایع مستقر در منطقه پارس به شهرداری سیراف پرداخت نشده است، عنوان کرد: این مسئله باعث شده تا بخش قابل توجهی از پروژه های ما بلاتکلیف بماند و نتوانیم آن را تکمیل کنیم. حقیقتا این موضوع موجب می شود که شهروندان سیرافی نتوانند از این پروژه ها بهره ببرند و در واقع شهروندان از این ماجرا متضرر شده اند.

جنگجو بیان کرد: حق عوارض الایندگی، حق طبیعی مردم این منطقه است اما متاسفانه بنا به دلایلی که از نظر ما و قانون پذیرفتنی نیست، بیش از دو سال و نیم به تاخیر افتاده است.

وی گفت: پیمانکاران مرتب به ما فشار می آورند و گمان می برند، چیزی که در اخبار و رسانه ها تحت عنوان «قطعی شدن بودجه حق آلایندگی» می خوانند، واقعا به حساب شهرداری ها واریز شده است؛ در صورتی که اینگونه نیست و یک ریال هم به حساب شهرداری سیراف واریز نشده است و فعلا ما نیز مانند آن ها، این اخبار را در حد رسانه ها و بحث قطعی شدن مبلغی که عنوان شده، شنیده ایم؛ و الا ما همچنان از این حق ، محروم هستیم.

جنگجو در پایان ابراز داشت: از همه تلاشهایی که انجام شده سپاسگزاریم اما متاسفانه هنوز هیچ پولی تحت عنوان حق آلایندگی به حساب شهرداری سیراف واریز نشده است و این موضوع، موجب نگرانی ما می باشد.


ابراهیم بهمنی رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو و نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان گفت: پرداخت عوارض آلایندگی صنایع مستقر در استان بوشهر به ویژه صنایع و تاسیسات پارس جنوبی مطالبه بحق مردم جنوب استان بوشهر است.

استان بوشهر میزبان صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی است که هم در زمینه تولید و هم در زمینه صادرات این محصولات دارای ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی است.

بخش عمده گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، ۹۰ درصد نفت خام کشور از طریق پایانه‌های استان صادر می‌شود و بخش عمده پتروشیمی‌های کشور در این استان مستقر است که اینها بخشی از ظرفیت‌های استان بوشهر است.

در همه جای دنیا صنایع نگاه ویژه‌ای به محیط پیرامونی خود دارند و به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند هستند؛ در استان بوشهر اما این موضوع به خوبی نهادینه نشده است و مطالبه‌گری‌ها در این زمینه تاکنون نتیجه مطلوب و رضایت‌بخشی را نداشته است.

بسیاری از صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر دارای آلایندگی بالایی هستند که پرداخت عوارض آلایندگی به مردم استان بوشهر یکی از مطالبات بحق مردم این دیار است و باید بیش از پیش به این مطالبه توجه شود.

در شرایطی که انتظار می‌رود صنایع با میل و رغبت خود نسبت به پرداخت حق و حقوق مردم محیط پیرامونی پیش‌قدم شوند، بسیاری از صنایع در این زمینه کم‌کار هستند و نسبت به مسئولیت‌های خود بی توجهی می‌کنند.

لزوم پرداخت عوارض آلایندگی صنایع رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو در گفت‌وگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: دریافت حق آلایندگی استان بوشهر از صنایع آلاینده باید پیگیری شود تا بتوان مشکلات را رفع کرد و کارهایی برای خدمت به مردم انجام داد، مطالبه نکردن عوارض آلایندگی صنایع خیانت به مردم استان بوشهر است.

ابراهیم بهمنی با بیان اینکه مطالبه نکردن عوارض آلایندگی از صنایع عظیم نفت و گاز، خیانت در حق مردم استان بوشهر است تصریح کرد: همه باید در این زمینه تلاش شبانه روزی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو گفت: از سال ۱۴۰۰ که قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد ساز و کاری برای عوارض آلایندگی مشخص شده چرا تا کنون ریالی به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تزریق نشده است؟

وی ادامه داد: پاس‌کاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان امور مالیاتی تا کی ادامه خواهد داشت؟ مردم تا کی باید چوب بی کفایتی برخی از مسئولان را بخورند؟ پرداخت اعتبارات آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات و گره‌ها را باز کند. عقب‌ماندگی‌های استان بوشهر جبران شود

بهمنی اظهار داشت: استان بوشهر دارای ۱۰ شهرستان، ۲۷ بخش، ۵۲ دهستان و شامل ۴۱ شهر و حدود ۹۱۰ آبادی است که اعتبارات عمران شهری و روستایی استان از محل اعتبارات عوارض آلایندگی امری لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر است. اگر استان بوشهر نتواند به این حق مسلم برسد، نباید انتظار داشت که مشکلاتش با بودجه‌های عادی سالیانه حل و یا عقب ماندگی‌های آن جبران شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو با اشاره به عقب ماندگی در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی گفت: استان بوشهر اصلاً شاخص‌های قابل تعریفی در حوزه آموزشی، بهداشتی، درمانی ندارد.

وی ضمن تاکید بر پرداخت این عوارض گفت: اکنون شهرهای جنوبی استان بوشهر از جمله عسلویه، کنگان، دیر و جم هنوز تصفیه خانه فاضلاب یا محل دفع زباله شهری ندارند. بهمنی اظهار داشت: در حال حاضر مردم با بیماری‌هایی که ناشی از فعالیت این صنایع بوده دست و پنجه نرم می‌کنند که این اعتبار می‌تواند کمک شایانی به توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کند.

لزوم بهبود شرایط زیست محیطی رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو ادامه داد: عوارض آلایندگی می‌تواند در جای دیگری صرف امور زیست محیطی شهرها شود، مسائلی مانند فضای سبز، کمربند سبز شهری و… در استان بوشهر نیازمند تأمین و تزریق اعتبارات مناسب است که عوارض آلایندگی می‌تواند گره‌گشای این حوزه شود.

وی گفت: مادامی که استان بوشهر نتواند به این حقوق مسلم برسد، نباید انتظار داشت که مشکلاتش با این بودجه‌های عادی سالیانه حل و یا عقب ماندگی‌های آن جبران و به توسعه برسد.

بهمنی افزود: اگر مسئولان به دنبال ارائه خدمت واقعی و جبران عقب‌ماندگی‌های استان هستند، حتماً باید به سمت حصول حق آلایندگی‌ها و مالیات بر ارزش افزوده صنایع گاز، نفت و پتروشیمی باشند که این مهم را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم مطالبه این حق خیانت به مردم بوشهر است، بیان کرد: همکاری همه‌جانبه رسانه‌ها، چهار نماینده مجلس، استاندار، نماینده ولی فقیه، نماینده خبرگان رهبری، مدیران صنایع استان به عنوان کارشناس امر، مسئولان مجری مالیاتی استان و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی را خواستار هستیم.