با اعتماد به جوانان کشور

فاز اول پتروشیمی پادجم پس از ۱۴ سال افتتاح شد

صولت مرتضوی: با اعتماد به جوانان کشور می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و شاهد این مثال نیز پروژه پادجم است که با اتکا به جوانان به ثمر نشست. بهره برداری از پروژه پاد جم افزون اشتغال و حل مشکل ارزبری، برای کشور ارزآوری نیز به همراه دارد.

آیین افتتاح و بهره‌برداری از فاز ۱ پتروشیمی پادجم با حضور جمعی از مسئولان در عسلویه برگزار شد. صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این مراسم با اشاره ظرفیت ۷۰ هزار تنی پتروشیمی پادجم، گفت: این پروژه باید در ۴۹ ماه به بهره‌برداری می‌رسید، اما عده‌ای به بهانه تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی ۱۴ سال آن را به تعویق انداختند و با کمال تاسف پیشرفت کشور را متوقف کردند.

وی ادامه داد: با اعتماد به جوانان کشور می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و شاهد این مثال نیز پروژه پادجم است که با اتکا به جوانان به ثمر نشست.

وی گفت: بهره برداری از پروژه پاد جم افزون اشتغال و حل مشکل ارزبری، برای کشور ارزآوری نیز به همراه دارد.

مرتضوی عنوان کرد: مجتمع پتروشیمی پادجم ۷۰ هزار تن از الفین تولید می‌کند که یکی از نیاز‌های استراتژیک کشور است و در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی از آن استفاده می‌شود. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲۰۰ هزار تن است که با تحقق آن ایران نقش مهمی در بازار‌های جهانی این محصول ایفا خواهد کرد.

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در این مراسم عنوان کرد: امروز ۱۳۰ طرح مختلف در صنعت پتروشیمی در حال اجرا است که به منزله یک تحول عظیم در صنعت پتروشیمی است. این طرح‌ها بخش مهمی از وابستگی‌ها را به نقطه قوت تبدیل می‌کند و باعث چانه‌زنی در حوزه دیپلماسی می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد و شمار مجتمع‌های پتروشیمی به ۸۰ عدد می‌رسد.

وی عنوان کرد: به جای وابستگی به کشور‌های خارجی می‌توانیم به سمت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی حرکت کنیم.

شاهمیرزایی در ادامه افزود: برنامه صنعت پتروشیمی این است که ظرف ۵ سال آینده درخصوص تجهیزات و کالا‌های صنعت پتروشیمی به سایر کشور‌ها قطع خواهد شد. امسال سعی می‌کنیم کمترین کاستی را در تامین خوراک پتروشیمی‌ها داشته باشیم علی رغم اینکه سال گذشته با ناترازی‌هایی در این خصوص مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: ما امروز در منطقه مکران، جاسک و … می‌توانیم هاب منطقه از نظر محصولات پتروشیمی باشیم. در ده سال برنامه هشتم به تکمیل زنجیره و بومی سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی خواهیم رسید.

گفتنی است که در پایان مراسم و به پیشنهاد صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام پتروشیمی پادجم به پتروشیمی شهید رئیسی تغییر یافت.