دما و ایمنی کارگران

بی‌توجهی به ایمنی و سلامت در گرمای طاقت‌فرسای پالایشگاه‌های گاز

فوت یک کارگر پیمانکاری در پارس جنوبی بر اثر گرمازدگی، چالش‌های جدی ایمنی در محیط‌های صنعتی را دوباره به نمایش گذاشت.

حادثه فوت یک کارگر پیمانکار در پارس جنوبی به دلیل گرمازدگی، بار دیگر توجه را به شرایط کاری دشوار و غیرایمن در پروژه‌های صنعتی جلب کرده است. این حادثه، سوالات جدی را درباره ایمنی کارگران و شرایط کاری در این گونه محیط‌ها مطرح می‌کند.

به تازگی، فیلمی از لحظه انتقال یک کارگر ۴۹ ساله که در حال پاکسازی دودکش واحد بخار پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی بوده، در فضای مجازی منتشر شد. طبق گزارش‌ها، این کارگر به دلیل گرمای شدید و کاهش سطح هوشیاری در حین کار دچار گرمازدگی شد و علی‌رغم تلاش‌های کادر درمان، جان خود را از دست داد.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در اطلاعیه‌ای به این حادثه واکنش نشان داد و تائید کرد که این حادثه به دلیل گرمازدگی بوده است. اما این واکنش نمی‌تواند نگرانی‌های موجود را نسبت به ایمنی کارگران در فضای کار فیزیکی و شرایط طاقت‌فرسا کاهش دهد.دما و ایمنی کارگران: گرمای بالای عسلویه در تابستان، ترکیبی از رطوبت و دماهای بالا را به وجود می‌آورد که می‌تواند بر هوشیاری و توانایی کارگران تاثیر منفی بگذارد. نیاز به توجه ویژه به شرایط آب و هوایی در برنامه‌ریزی و مدیریت کار کاملاً حس می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه: در بسیاری از موارد، برقراری سیستم‌های نظارتی و ارائه آموزش‌های لازم به کارگران برای شناسایی علائم گرمازدگی می‌تواند بسیار حیاتی باشد. همچنین، اطمینان از وجود امکانات پزشکی و اورژانسی در محل کار می‌تواند از شدت آسیب‌ها بکاهد.

حقوق و مزایای کارگران: کارگران پیمانکاری معمولاً از حمایت‌های کمتری نسبت به کارگران رسمی برخوردار هستند. این عدم حمایت می‌تواند به بروز چنین حوادثی منجر شود که باید برای تغییر آن اقدام جدی صورت گیرد.

فوت این کارگر در پارس جنوبی نه تنها به عنوان یک حادثه تلخ، بلکه به عنوان یک هشدار در خصوص وضعیت ایمنی و شرایط کار در صنعت نفت و گاز تلقی می‌شود. لازم است تا شرکت‌ها و مسئولین به صورت جدی به بررسی و بهبود شرایط کاری پرداخته و تضمین کنند که حقوق و ایمنی کارگران در اولویت قرار دارد. در غیر این صورت، تکرار چنین حوادثی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.


علیرضا میرغفاری عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر در رابطه با اوضاع کارگران این مناطق میگوید؛ کمیته‌های حفاظت فنی و ایمنی و بهداشت باید تشکیل جلسه بدهند و اقدامات اساسی و پیشگیرانه برای محافظت از جان کارگران انجام دهند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: در این فصل نوع تغذیه کارگران باتوجه به اینکه فعالیت بیش از حد نرمال و تعریق شدیدی دارند باید تغییر کند به طور مثال استفاده از پودرهای ORS و مایعات بسیار مهم است همچنین ساعت کاری کارگران باید کاهش پیدا کند تا مخاطره‌ی جانی برای آن‌ها پیش نیاید ولی شاهدیم که تعطیلی و کاهش ساعت کار شامل حال کارگران ستادی یا همان زیر کولر نشین ها میشود و برای کارگران عملیاتی هیچ تدبیری ندیدند.

او یادآور شد برای کارگران عملیاتی و افرادی که در فضای سخت کار میکنند، باید تدابیر ویژه‌ای دیده شود؛ مثلا اگر در شرایط عادی یک گروه وظیفه‌ی انجام کاری را برعهده دارد آن کار به دو گروه محول شود تا امکان بیشتری برای استراحت نیروها وجود داشته باشد قرار دادن فن و آب‌پاش در محیطهایی که کارگران در معرض مستقیم نور خورشید هستند همچنین حضور مدام آمبولانس و آتش نشانی از دیگر اقدامات حیاتی برای کارگران است.

میرغفاری تاکید میکند رعایت این موارد مهم است وعدم رعایت آن بازی با جان کارگران است اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد. شاهد هستیم که غالبا در فصل گرم سال مخصوصا در مجموعه پالایشگاهی نیروهای ستادی تعطیل میشوند و یا ساعات کار آن‌ها کم میشود اما نیروهای عملیاتی به همان روال همیشگی به کار خود ادامه میدهند و خیلی از آن‌ها دچار گرمازدگی می شوند.

این گرمازدگی خطرناک است و سالهای قبل مواردی داشتیم که متاسفانه کارگران به دلیل گرمازدگی فوت کرده‌اند

ویدئو انتقال پیکر بی‌جان تکنسین بازرسی فنی پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه به نام محمد سعید صفائی فرد ۴۹ساله و از نیروهای پیمانکاری که حین انجام کار در قسمت دودکش دیگ بخار براثر گرما زدگی جان باخت.