یادداشت: حجت عبداللهی‌پور

رقابت بر سر بقا؛ روابط‌عمومی‌های پتروشیمی در چالش ضعف و باج‌دهی

حجت عبداللهی‌پور در یادداشتی از عملکرد روابط عمومی های صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر نقد کرد.

یاداشت حجت عبداللهی‌پور: تحولات مدیریتی همواره بخشی از پویایی هر سیستم است. با روی کار آمدن دولت جدید و گماشتن مدیران همسو در وزارتخانه‌ها و صنایع، شاهد تغییرات مدیریتی مکرر در حوزه‌های نفت و گاز مستقر در جنوب استان هستیم. در این میان، انتصاب برخی مدیران غیربومی و پروازی انتقاداتی را از سوی رسانه‌های محلی به همراه داشته است. با وجود این، وزیر نفت، محسن پاک‌نژاد، تاکید کرده که تخصص و کارآمدی مدیران اولویت اصلی در این تغییرات است.

پاک‌نژاد در بازدید اخیر خود از عسلویه و جزیره خارگ بدون حضور مقامات ارشد استانی، نشان داد که در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی اهل مسامحه نیست. انتصاب غلامعباس حسینی، نیروی بومی باسابقه، در رأس مجتمع گاز پارس جنوبی گامی در راستای تقویت نیروهای متخصص و مهار شائبه‌های ناشی از بی‌توجهی به نیروهای محلی تلقی شد.

اما این روزها تحولات در روابط‌عمومی‌های پتروشیمی‌ها به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. مدیران روابط‌عمومی که پیش‌تر تمایل کمی به همکاری با رسانه‌های محلی داشتند، به‌سرعت رویکرد خود را تغییر داده‌اند. حمایت‌های جدید و تعامل بیشتر این مدیران با رسانه‌ها، شائبه تلاش آن‌ها برای جلب نظر رسانه‌های بومی در برابر تغییرات پیش‌رو را تقویت کرده است.

این در حالی است که بسیاری از روابط‌عمومی‌ها در برنامه‌های پیشین خود، عمدتاً به همکاری با خبرنگاران غیربومی و پروازی تمایل داشتند و رسانه‌های محلی را نادیده می‌گرفتند. اکنون به‌نظر می‌رسد با احتمال تغییرات مدیریتی، این مدیران روابط‌عمومی با رفتارهایی سخاوتمندانه به دنبال حفظ موقعیت خود هستند و رسانه‌های محلی نیز با پذیرش این رویکرد، به نوعی در این بازی وارد شده‌اند.

حجت عبداللهی‌پور در این یادداشت تاکید می‌کند که تطمیع رسانه‌های بومی با هدف حفظ موقعیت مدیریتی نه‌تنها نشانه ضعف است، بلکه جایگاه روابط‌عمومی و رسانه‌ها را تضعیف می‌کند. مدیران باید به جای پرداخت «باج»، اصول حرفه‌ای روابط‌عمومی را در پیش گیرند و با رسانه‌ها ارتباطی بر اساس صداقت و شفافیت برقرار کنند.

وی پیشنهاد می‌دهد که تعامل سازنده میان صنایع و رسانه‌های محلی باید با توجه به اصول و ارزش‌های حرفه‌ای شکل گیرد. انتصاب مدیران آگاه به اهمیت روابط‌عمومی می‌تواند راهی برای احیای این تعامل و توسعه پایدار در این حوزه باشد. در نهایت، با اصلاحات ساختاری در مدیریت روابط‌عمومی‌ها، رسانه‌های محلی نیز جرات بیشتری برای مطالبه‌گری و ایفای نقش موثر در جامعه خواهند یافت.