تزریق 770 هزار تن خوراک به خط لوله اتیلن غرب

فاز ۲ پتروشیمی کاویان آماده افتتاح رسمی است

مدیرعامل پتروشیمی کاویان از تزریق 770 هزار تن محصول به خط لوله اتیلن غرب از ابتدای بهمن 94 تا پایان دی ماه امسال خبر داد.

رمضان اولادی امروز (دوشنبه، ۲۳ اسفندماه) در نشست خبری پس از بازدید خبرنگاران از پتروشیمی کاویان با اشاره به کامل بودن فاز ۲ این مجتمع برای افتتاح رسمی اظهار کرد: این مجتمع با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی که در مسیر خط لوله اتیلن غرب قرار دارند، احداث شده است.

وی با یادآوری این که پتروشیمی کاویان هم اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی در حال فعالیت است، افزود: هر ۲ فاز پتروشیمی کاویان به صورت مشابه، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارند.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان ادامه داد: هر فاز این مجتمع برای تولید اتیلن، سالانه به ۱۲۵۸ هزار تن اتان نیاز دارد که این میزان را از فازهای ۴ و ۵، ۹ و ۱۰، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی دریافت می کند.

اولادی با بیان این که پتروشیمی کاویان بخش عمده یوتیلیتی خود را تامین می کند، تصریح کرد: این مجتمع تنها برق و ازت را دریافت می کند.

وی با اشاره به این که  پروژه پتروشیمی کاویان سال ۸۵ آغاز شد، یادآور شد: فاز یک این مجتمع در سال ۹۱ راه اندازی و افتتاح و فاز ۲ نیز ۶ ماه است که به تولید رسیده و به زودی افتتاح رسمی می شود.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان افزود: تمام مراحل احداث این مجتمع از مهندسی، تدارکات، نصب و راه اندازی از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.

اولادی با بیان این که بخش عمده تامین مالی پتروشیمی کاویان در حدود ۴۰۰ میلیون یورو از سوی بانک صنعت و معدن صورت گرفته است، تصریح کرد: این شرکت ۱۷۵ ال سی را نیز به صورت مستقیم از سازندگان داخلی و خارجی باز کرده است.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان به تولید ۸۱۷ هزار تن تولید این مجتمع از ابتدای بهمن ۹۴ تا انتهای دی ماه امسال اشاره و اظهار کرد: از این میزان، ۷۷۰ هزار تن به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده و حدود ۴۰ هزار تن انباشتگی در خط بوده است.

وی یادآور شد: دلیل تاخیر در راه اندازی فاز ٢ پتروشیمی کاویان، کمبود خوراک و مشکلات ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر علیه این صنعت بود.

مجتمع پتروشیمی کاویان (الفین ١١)  یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن کشور است که اتیلن تولیدی در این پتروشیمی با خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام ، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال می شود.

در حال حاضر پتروشیمی های اروند، امیرکبیر و غدیر، مارون و غدیر نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می کنند.