نماینده فیروزآباد

سهم خواهی نماینده فیروزآباد از پارس جنوبی، ما آلودگی را می بینیم

در حالی که مردم جنوب استان بوشهر غرق در آلودگی، با بسیاری از بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند و تعداد زیادی از جوانان بی کار هستند، نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس به در پی سهم خواهی از جنوب استان بوشهر افزود: آلودگی پالایشگاه‌ها در حوزه انتخابیه من قابل رویت است، چرا جوانان حوزه انتخابیه من اجازه کار در این مناطق ویژه را ندارند.

به گزارش جنوب استان محمدمهدی فروردین در پی سهم خواهی افزود: در حالی که فاصله شهرستان‌های جنوب استان فارس نسبت به پالایشگاه‌ها بسیار کمتر از برخی شهرستان‌ها در خود استان بوشهر است اما این طبق مصوبه‌ای ناعادلانه فقط از بومی‌های استان بوشهر در پالایشگاه‎‌ها استفاده می‌شود.

فروردین  از وزیر نفت خواست که نیروهای اهل فیروزآباد در فرایند جذب نیرو در مجموعه‌های نفت و انرژی پارس جنوبی در جم و عسلویه به عنوان نیروی بومی محسوب و جذب شوند.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز یکی از بزرگترین دغدغه‌های جوانان اشتغال است ولی مردم نزدیکترین حوزه انتخابیه به شهرستان، جم، کنگان و عسلویه که حتی آلودگی پالایشگاه‌ها در برخی شهرستان‌های حوزه انتخابیه‌ام قابل رویت است، اجازه کار در این مناطق ویژه را ندارند.

وی ادامه داد: مکاتباتی با وزرای نفت، راه و شهرسازی و کشور انجام شده که مصوبه ناعادلانه دولت گذشته ملغی شود چرا که این ظلم بزرگی به جوانان فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین است.

اگر شاخص بُعد مسافت باشد هم این مصوبه غیرکارشناسی است

فروردین تصریح کرد: اگر قرار است امکانات یا منابع برای اشتغالزایی در نظر گرفته شود، حق همه شهرستان‌ها است، حتی اگر بُعد مسافت نیز در نظر گرفته شود، بازهم این خواسته به حق باید اجرایی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با یادآوری اینکه این موضوع موجب بی انگیزگی جوانان تحصیل کرده در حوزه انتخابیه‌اش شده، گفت: با توجه به اینکه محور مهم شیراز – عسلویه از فیروزآباد، فراشبند و قیر عبور می‌کند، این حق جوانان این منطقه است که این محدودیت برداشته شود و از این ظرفیت نیز استفاده شود.

آلودگی پتروشیمی و پالایشگاه، تنها ارمغان پارس جنوبی برای حوزه انتخابیه‌ام (منظور نماینده همون قابل رویت بودن آلودگیست)

فروردین یادآور شد: برای مثال در دهستان دژگاه در حوزه انتخابیه‌ام که از ضریب محرومیت بالایی برخوردار است، فاصله ۳۵ تا ۴۰ کیلومتری تا شهرستان جم دارد و کاملا آلودگی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این منطقه رویت می‌‎شود ولی این منطقه نیز از اشتغال در پارس جنوبی و جم محروم هستند.

وی اضافه کرد: حداکثر بُعد مسافت با کار کارشناسی انجام شده ۱۵۰ کیلومتر است و این در حالی است که شهرستان‌هایی در استان بوشهر با ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر فاصله اجازه فعالیت در عسلویه، پارس جنوبی و جم را دارند.

او در پایان گفت: با توجه به مکاتبه‌های انجام شده به وزرای مربوطه، انتظار داریم رئیس جمهور شخصاً به این موضوع ورود کرده و دستور حل مسئله را به وزرا صادر کند تا این مصوبه نا عادلانه ملغی شود.


یک سوال از جناب آقای فردین: چند درصد بومیان عسلویه در پتروشیمی شیراز جذب شده اند؟ ، چند درصد جوانان بومی جنوب استان بوشهر در شرکت ها و صنایع فارس جذب شده اند؟ | اما باید خدمتتان عرض کنم تعداد زیادی از مردم استان فارس در صنایع عسلویه ، کنگان و جم شاغل هستند، حتی شاید بیشتر از بومی منطقه، اگر فکر می کنید باز هم حقتان پایمال شده، وزیر هم استانی شماست ، از همین رانت استفاده کنید ،تمام پتروشیمی ها ، فازها به همراه فلرهایشان به فیروزآباد و سایر حوزه انتخابیه خود منتقل کنید. (به یاد داشته باشید این صنایع نیازمند آب (خلیج فارس) می باشند.
جناب نماینده، اشتغال همه‌گیرترین خواسته مردم بومی عسلویه ، کنگان ، جم و دیر است؛ اما اشتغال بومیان ما روی کاغذ باقی‌مانده و نیازی نیست شما زحمت ملغی کردن این مصوبه را بکشید.


تلخی بیکاری در کام جوانان پایتخت انرژی

یدک‌کشیدن لقب پایتخت اقتصاد و انرژی کشور، این تصور را در اذهان ایجاد می‌کند که در عسلویه همه چیز گل و بلبل است؛ ولی سهم مردم بومی از این همه ظرفیت فقط بیکاری و عوارض دیگر است.

سال‌ها است که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دودودم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند؛ ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد نیست.

با وجود سهمیه ۵۰درصدی جذب نیروهای بومی عسلویه در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی اما همچنان سایه شوم بیکاری و عدم اشتغال جوانان در سطح این شهرستان دیده می‌شود.

با وجود آلودگی‌های زیست محیطی، زیرساخت‌های ضعیف شهرستان و وضعیت اسفناک معیشت مردم، باز هم به مسئله اشتغال بومیان توجه چندانی نشده است. شهرستان عسلویه در جنوب شرقی‌ترین نقطه استان بوشهر قرار دارد و یکی از مناطق مهم کشور از نظر انرژی و ذخایر گازی است. ذخایری که ۸درصد گاز کل جهان و بیش از ۴۸درصد گاز کل ایران را در خود دارد و در کنار بیست فاز و دو نیروگاه تولید برق، نقش مهمی در تپش قلب اقتصاد ایران ایفا می‌کند.

با نگاهی اجمالی به سیمای قطب انرژی کشور، این فکر به ذهن هر بیننده‌ای می‌رسد که در شهرستان عسلویه باوجوداین همه فرصت شغلی هیچ بیکاری نباید وجود داشته باشد. همچنین در سایه رونق اقتصادی حاصل از این‌همه صنایع مردم این شهرستان باید در رفاه اقتصادی بالایی به سر برند.

اما ورای این تصور، جوانان ساکن این منطقه استراتژیک و پراهمیت کشور همواره با معضل بیکاری روبه‌رو هستند و در چند سال اخیر در رابطه با اشتغال جوانان تحصیل‌کرده عسلویه و بومیان بیکار، شاهد کم‌لطفی‌هایی از جانب مسئولان امر بودیم.

جالب اینجاست که با وجود آلودگی‌های زیست‌محیطی، زیرساخت‌های ضعیف شهرستان و وضعیت اسفناک معیشت مردم، باز هم به مسئله اشتغال بومیان توجه چندانی نشده است.

بیکاری جوانان عسلویه به دو برهه زمانی تقسیم می‌شود و شروع آن از اواخر دهه هفتاد با آغاز به کار شرکت‌ها در منطقه همراه بود که برای اشتغال وضعیت سواد در سطح شهرستان و حتی استان مطلوب نبود.

نسبت به کسانی که درکنار فنس‌های نفت و گاز قرار دارند و بیشترین آلودگی را تحمل می‌کنند، توجه بیشتری شود، اگر مدیران نفت و گاز به اصول پدافند غیرعامل آشنا باشند، باید بدانند که اشتغال جوانان عسلویه در کنار منافع اقتصادی زیاد برای آن‌ها، در بحث پدافند غیرعامل کمکی شایانی می‌کند، همین طور که در اغتشاشات اخیر دیدیم که تماما از غیربومیان منطقه بودند.