تشنگی بوشهر در کنار دریای خلیج فارس

تشنگی بوشهر در کنار دریای خلیج فارس

با اینکه استان بوشهر در کنار خلیج فارس قرار دارد اما تأمین آب آشامیدنی برای مردم این استان از جمله مشکلاتی بوده که سال‌هاست با آن مواجه هستند.

به گفته مسئولان استانی، استان بوشهر از نظر آب شرب با کمبودهای جدی روبه‌رو است و ۸۰درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های مجاور نظیر استان‌ فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.
از یک‌سو، وجود شرایط آب و هوایی گرم و خشک، خشکسالی‌های طولانی و مستمر و نیز برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و از سوی دیگر افزایش مصرف آب برای شست و شوهای مکرر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دراستان بوشهر، موجب شده که چالش کم آبی در استان افزایش یابد.

رئیس جمهوری نیز در ششمین سفر استانی خود در استان بوشهر که ۱۶مهرماه جاری صورت گرفت بر تأمین آب استان بوشهر از طریق تأسیسات آب شیرین کن نیروگاه اتمی تأکید کرد و افزود: ظرفیت افزایش تأمین آب شرب از این طریق وجود دارد؛ ضمن اینکه فعال شدن آب شیرین‌کن‌ها نیز جزو اولویت‌های دولت است.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، تأمین آب شرب استان بوشهر را از مطالبات مردم و مسئولان استان دانست و گفت: تحقق این مهم از طریق تعهد سازمان انرژی اتمی به میزان حداقل ۷۰هزار مترمکعب و آب شیرین کن انجام خواهد شد. در همین راستا به هر میزان که اعتبار برای اجرای طرح‌های آب شیرین کن استان بوشهر نیاز باشد از طریق دولت تأمین خواهد شد که پیگیری‌های استاندار در این زمینه اثرگذار است.
وی اضافه کرد: نمی‌شود استان بوشهر با داشتن ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی در تأمین آب آشامیدنی با مشکل روبه‌رو باشد.در حال حاضر ۴۰ شهر استان بوشهر با جمعیت ۹۳۴هزار و ۵۹۰ نفری زیر پوشش شبکه آب و ۳شهر با جمعیت ۲۸۰هزار و ۱۸ نفر زیرپوشش شبکه فاضلاب قرار دارد. همچنین در حوزه روستایی نیز از مجموع ۶۲۱ روستاهای استان، ۵۱۶ روستا با جمعیت ۲۸۷هزار و ۲۵۹ نفر معادل ۴/۹۸درصد از شبکه آبرسانی برخوردار هستند.

عبدالحمید حمزه‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز درباره مشکلات تأمین آب آشامیدنی این استان می‌گوید: منابع تأمین آب در استان بوشهر محدود و اغلب با طی مسافت‌های طولانی وهزینه‌های سنگین از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود که عمده‌ترین این منابع آبی شامل ۴۷درصد از خط انتقال سد کوثر، ۲۸درصد از خط کازرون، ۹درصد از آب شیرین کن‌های استان و۱۶درصد از منابع آب محلی نظیر چاه، چشمه و سد تأمین می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های بی‌سابقه در چند سال اخیر وافزایش چشمگیر دمای هوا در کشور می‌افزاید: مصرف آب در بین مشترکان شرکت آب و فاضلاب در استان بوشهر افزایش یافته و میزان آن در استان به بالاتر از استانداردهای کشوری رسیده است.
حمزه‌پور ادامه می‌دهد: خشکسالی‌های بی‌سابقه طی سال‌های اخیر نیز موجب شده وضعیت آب آشامیدنی استان از نظر کمی و کیفی بخصوص در مناطقی که از منابع محلی تأمین می‌شود با کاهش رو به رو شود. لذا به ناچار تعدادی از آنها از مدار بهره‌برداری خارج شده است.

این مسئول اضافه می‌کند: همچنین عدم بهره‌برداری به‌موقع از پروژه‌ها به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم و کافی و نیز تغییرات شدید نرخ ارز و عدم اعطای تسهیلات بانکی به‌موقع به شرکت‌های سرمایه‌گذار از دیگر علل مشکلات تأمین آب بوده است.

بیشترین مشکل تأمین استان در شهرستان‌های جم و عسلویه
حمزه‌پور با بیان اینکه در مجموع آب تخصیصی در تمامی نقاط استان مطابق با تعداد جمعیت و براساس استاندارد مصرف است اما متأسفانه در برخی نقاط بخصوص روستاها، آب آشامیدنی برای کشاورزی، خانه باغ‌ها و دام‌ها استفاده می‌شود که در این صورت با مشکل کمبود آب مواجه می‌شویم.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر شهرستان‌های جنوبی استان بخصوص شهرستان جم وعسلویه با بیشترین مشکلات تأمین آب روبه رو هستند، می‌افزاید: از آنجا که آب مصرفی شهرستان جم به‌طور کامل از منابع آب محلی تأمین می‌شود و این شهر به‌دلیل وجود صنایع در شهرک‌های آن، جمعیت غیربومی زیادی دارد لذا مشکل تأمین آب در چنین شهری بیشتر است.

حمزه‌پور اضافه می‌کند: در شهرستان عسلویه نیز با توجه به افزایش جمعیت کارگری و استقرار آنها در مناطق صنعتی، سرانه آبی که به این شرکت تخصیص داده شده متناسب با جمعیت آن نیست، لذا مشکل تأمین آب بیشتر مشاهده می‌شود. البته در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان نیز که از شهرستان‌های پرجمعیت استان هستند نیز در برخی نقاط دارای مشکل تأمین آب هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار می‌دارد: در حال حاضر ۱۶پروژه آبرسانی مهم در سطح استان در حال اجراست که تکمیل آنها نیازمند ۲۰هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. همچنین ۳پروژه مهم دیگر نیز در حوزه فاضلاب در حال اجراست که برای تکمیل و بهره‌برداری از آنها باید یکهزار و ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار صرف شود.

حذف جیره‌بندی آب در محلات جنوبی بوشهر
وی اجرای ۱۳۷کیلومتر شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در سطح استان، راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب در شهر بوشهر، بهره‌برداری از ۳۴پروژه فاضلاب شهری، بهره‌برداری از ۷۱پروژه آب در سطح روستاهای استان، اجرای۸۶۴ کیلومتر خط انتقال آب درسطح شهرها و روستاهای استان بوشهر، تکمیل ۸ مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان بوشهر و حذف طرح جیره‌بندی آب درمحلات جنوبی شهر بوشهر را از جمله فعالیت‌های انجام شده در استان عنوان می‌کند.

حمزه‌پور با بیان اینکه هم اکنون ۱۶درصد از آب شرب استان از منابع داخلی استان تأمین و شامل ۱۸۲ حلقه چاه فعال و۶ دهنه چشمه وسدهای موجود می‌شود، در خصوص وضعیت آب شیرین کن‌های استان نیز می‌گوید: طی سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های مداوم منابع تأمین آب در کازرون و در بخش‌های محلی استان، ظرفیت آب شیرین کن‌های موجود در استان از سال ۹۷ تاکنون افزایش داشته است. همچنین این شرکت به حفر ۲۵ حلقه چاه جدید در سطح استان و۳ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۵۰هزار مترمکعب اقدام کرده است.

وی می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان از سال۹۱ ساخت و مطالعه آب شیرین کن‌ها در سطح استان را آغاز کرد به گونه‌ای که هم اکنون ۱۷ آب شیرین کن در حال بهره برداری، اجرا یا در مرحله مناقصه و انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد. از این تعداد ۴آب شیرین کن شهرهای بوشهر، کنگان، نوارساحلی شهرستان دشتی و شهر سعدآباد با ظرفیت ۳هزار و ۱۰۰متر مکعب در شبانه روز در حال بهره‌برداری است.

حمزه‌پور ادامه می‌دهد: طرح ۸ آب‌شیرین کن نیز با ظرفیت ۱۰۴هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز در حال اجراست که حدود ۴۰هزار مترمکعب آب آنها تا پایان سال‌جاری و ۶۴هزار و ۵۰۰مترمکعب نیز تا پایان سال آینده به طور شبانه روزی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و فقط هزینه ۳ طرح از این آب شیرین کن‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد ریال در حال اجراست. همچنین پروژه ۵آب‌شیرین کن نیز با ظرفیت شبانه روزی ۴۵هزار مترمکعب در مرحله تهیه اسناد مناقصه یا ابلاغ قرارداد پروژه قرار دارد.وی افزایش ظرفیت تأمین آب از طریق آب شیرین کن‌ها و رفع موانع موجود تسهیلات سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری سریع‌تر از آب شیرین کن‌های موجود را از راهکارهای رفع مشکل تأمین آب در استان بوشهر عنوان و اضافه می‌کند: افزایش اعتبارات توسعه و بازسازی با هدف ترمیم شبکه‌های آبرسانی و اختصاص ردیف‌های اعتباری در مجتمع‌های دارای اولویت در بخش روستایی از دیگر راهکارهاست.