معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

ایجاد پایگاه سنجش سلامت باید اولویت صنایع مستقر در عسلویه قرار گیرد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: صنایع مستقر در عسلویه باید مسئولیت اجتماعی خود را بسیار فراتر از آن چیزی ببینند که امروز انجام می‌دهند و ایجاد پایگاه پایش سلامت را در اولویت خود قرار دهند.

به گزارش جنوب استان اکرم فرهادی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در باره تاثیر آلاینده‌های صنایع نفت و گاز بر سلامت مردم جنوب استان بوشهر، اظهار کرد: اهمیت و نقش آلاینده‌های صنعتی بر سلامت مردم موضوعی نیست که دانشگاه علوم پزشکی، سازمان محیط زیست و صنعت بتوانند آن را انکار کنند چرا که مطالعات متعدد و معتبر جهانی آن را به اثبات رسانده است اما مطالعات روی عسلویه در سطح اولیه است.

وی افزود: بیست سال است که صنایع به طور فراگیر و گسترده در عسلویه مستقر شده‌اند و در چند سال اخیر اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات بهداشت محیط زیستی و انرژی مطالعاتی را در زمینه‌های بند ناف و شیر مادر ساکنان شهرستان عسلویه انجام داده‌اند.

فرهادی اذعان کرد: هنگامی که در قالب تحقیق و پژوهش سخنی مطرح می‌شود دقت و اهمیت آن بسیار مهم است و از آنجا که مطالعات انجام شده هنوز در مرحله مطالعات اولیه است، دانشگاه علوم پزشکی از اعلام فراگیر نتایج آنها خودداری کرده است چرا که اظهار نظر قطعی نیازمند مطالعات جمعیتی حجم وسیعتر و روش‌های جدیدتر است که به طور حتم انجام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: پیش از تاسیس و بهره برداری از صنایع در این منطقه باید ایستگاه پایش سلامت ایجاد می‌شد که نشده است و هر چند با تاخیری بیست ساله اما اکنون باید انجام شود چرا که این ایستگاه می‌توانست برای ارائه نتایج قوی‌تر و قابل بیان داده‌های ارزشمندی در اختیار محققان بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به طور مکرر این تقاضا را از صنایع داشته باشند، اظهار کرد: صنعتی که در یک منطقه مستقر می‌شود برای پایداری خودش باید مراقب ساکنان پیرامونی باشد و راهی جز این ندارد که پیوست سلامت خود را اجرا و پایش مستمر سلامت مردم را انجام دهد.

فرهادی اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نظر نیروی متخصص آمادگی کامل برای انجام مطالعات سنجش تاثیر آلایندگی صنایع مستقر در عسلویه بر سلامت مردم این منطقه دارد اما این مطالعات بار هزینه ای بسیار بالایی را تحمیل می‌کند که تامین آن بر عهده صنعت است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این صنایع باید پیش از هر اقدام دیگری مانند ساخت مدرسه و زمین چمن، به عنوان ادای مسئولیت اجتماعی خود یک مرکز تحقیقاتی پایش سلامت را ایجاد کنند.

فرهادی ادامه داد: ایجاد چنین مرکزی تنها برای تحقیقات صرف نیست بلکه با پایش افرادی که در منطقه ساکن یا کارگر فصلی هستند، کمک می‌کند تا در صورت مشخص شدن اینکه همجواری با آلاینده‌ها سلامت آنها را به خطر انداخته، اقدام بموقع دریافت کنند.

وی عنوان کرد: مطالعه در این زمینه باید در سطح جمعیتی بالا، مدت زمان حداقل ۲۰ ساله انجام شود و با استفاده از بیوبانک‌هایی انجام شود تا بتوان نمونه‌های زیستی افراد در جایی مطمئن ذخیره و آزمایش‌هایی دقیق را روی آنها انجام داد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اجرای پیوست سلامت صنایع مستقر در بوشهر به عنوان مسئولیت مهم آنها از سوی مردم و رسانه مطالبه شود و در اولویت نخست صنعت قرار گیرد.

پیشتر فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرده است که فلرسوزی پالایشگاه‌های گازی مهمترین آلاینده هوای عسلویه است.