مدیرکل امورمالیاتی استان بوشهر

شهرداری‌های استان بوشهر چقدر بودجه دریافت کردند

مدیرکل امورمالیاتی استان بوشهر گفت: از محل عوارض ارزش افزوده، سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های استان، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری واریز شده است.

محمد جواد رستمی مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر استان بوشهر ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته میزان سهمیه وصول مالیات از کشور حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود اما به دلیل مشکلاتی که در اجرای قانون ایجاد شد، سازمان، سهمیه استان بوشهر را به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش داد.

وی با بیان اینکه وصولی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، افزود: در سال گذشته ۱۴۳ درصد وصول داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ به رشد ۴۳ درصد رسیدیم.

این مقام مسؤول ادامه داد: از محل عوارض ارزش افزوده، سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های استان، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری واریز شده است.

رستمی بیان کرد: سال گذشته شهرداری بوشهر ۵۷۶ میلیارد تومان، برازجان ۴۴۶ میلیارد تومان، جم ۱۳۳ میلیارد تومان، کنگان ۲۰۱ میلیارد تومان، عسلویه ۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، گناوه ۲۲۳ میلیارد تومان، دیلم ۷۴ میلیارد تومان، خورموج ۱۵۵ میلیارد تومان، دیر ۱۰۹ میلیارد تومان و اهرم ۱۵۸ میلیارد تومان بوده است.

بیشترین فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است

محمد جواد رستمی با بیان اینکه عمده گزارشات فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است، ابراز داشت: مردم در سامانه سوت‌زنی ما می‌توانند گزارشات فرار مالیاتی را اعلام کنند و حتی در صورت صحت گزارش، شخص گزارش دهنده پاداش نیز دریافت می‌کند. سال گذشته در این سامانه، ۲۳ مورد فرار مالیاتی گزارش مردمی در استان بوشهر دریافت کردیم.

این مقام مذکور تصریح کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی، به صورت زمان‌بندی شده اجرا می‌شود؛ در ابتدا شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شدند از آذر ماه سال گذشته باید معاملات الکترونیکی خود را در سامانه بارگذاری می‌کردند و سپس این قانون به شرکت‌های دولتی و سایر اشخاص حقوقی از فروردین ۱۴۰۲ ابلاغ شد به‌گونه‌ای که آنها موظف می‌شوند از آن پس از صورتحساب الکترونیک استفاده کنند.

مدیرکل امورمالیاتی استان بوشهر با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۰ صورت‌ حساب الکترونیکی ابلاغ شده است، تاکید داشت: در بحث تراکنش‌های مالیاتی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، حدود ۱۴ میلیارد فرار مالیاتی در استان بوشهر وصول شده‌است.

وی اعلام کرد: مالیات کل کشور در سال گذشته چهار هزار و ۷۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان از این مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود دو درصد وصول مالیاتی کشور می‌شود در این راستا بیش از ۴۰ درصد مالیات سال گذشته از محل مالیات بر ارزش افزوده شرکت گاز استان بوشهر بوده است.

این مقام مسئول درآمد مالیاتی امسال را بالغ بر۱۳ هزار میلیارد تومان و با افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید داخل، در بودجه سال ۱۴۰۲ نرخ مالیاتی ۷ درصد کاهش یافته است و این درحالی است که تا قبل از این امتیاز ضریب مالی‌ ۲۵ درصد بوده اما اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.

رستمی اضافه کرد: در راستای الکترونیکی سازی خدمات اگر فردی تمام اطلاعات خود را در درگاه الکترونیکی اعلام کند و سپس تیک الکترونیکی خود را فعال کند نیازی به ارائه پرونده به صورت حضوری ندارد اما در این راستا فرد باید تمام پیامک‌های فرستاده شده از سوی سامانه را رویت کنند و ما در بخشش جرایمشان نیز به آنها کمک خواهیم کرد.