مدیرکل حفاظت محیط زیست استان

وضعیت قرمز در سایت‌های دفع پسماند استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در برخی شهرستان‌های استان با وضعیت نامناسبی از نظر جایگاه دفع پسماند مواجه هستیم بنابراین نیاز است در کارگروه پسماند استانی برای ساماندهی و یا در صورت نیاز، جابجایی برخی سایت‌ها اقدام شود.

عبدالرحمن مراد‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت نامطلوب برخی جایگاه‌های دفع پسماند اظهار داشت: در شهرستان‌های دیلم، گناوه، بوشهر و کنگان با وضعیت نامناسبی از نظر جایگاه دفع پسماند مواجه هستیم و نیاز است در کارگروه پسماند استانی برای ساماندهی و یا در صورت نیاز، جابجایی برخی سایت‌ها اقدام شود.

وی افزود: در استان بوشهر، به جز چند شهرستان، بقیه‌ جایگاه‌ها مجوز زیست محیطی ندارند.

این مقام مسؤول که پیش از این، از یک شرکت دانش‌بنیان بازدید کرده بود، از مجوز گرفتن آن شرکت در زمینه‌ بازیافت پسماندهای پلاستیکی خبر داد و ادامه داد: این شرکت دانش بنیان، مجوزی در خصوص استقرار از سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارش ارزیابی دریافت کرده و در حال حاضر برای خارج شدن از مرحله آزمایشی، نیازمند حضور سرمایه‌گذاران است.

مراد‌‌زاده شعار هفته‌ محیط زیست امسال را «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» عنوان و تأکید کرد: تحقق این شعار، نیازمند مسؤولیت‌پذیری و همکاری آحاد مردم و مسؤولان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، با اشاره به قدمت لوله‌های نفتی در دریا، سوراخ‌شدگی و نشت نفت به دلایل مختلف را از عوامل مهم آلودگی دریا و زیست‌گاه‌های جانوری دانست و اعلام کرد: در این خصوص پرونده‌های مختلفی ایجاد شده که یکی از این پرونده‌ها مربوط به یکی از شرکت‌های نفتی استان است.

مرادزاده بیان داشت: این پرونده پس از رسیدگی در مراجع قضایی به نهاد حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است.

وی بر اهمیت بازسازی و نوسازی تجهیزات صنایع نفت و گاز استان تأکید و اضافه کرد: اگر مبدأ آلودگی‌ها قطع نشود، به‌طور مرتب شاهد این آلودگی‌ها خواهیم بود و اگر مشکلات از دریا به ساحل برسند برطرف کردن آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این مقام مذکور با اشاره به اینکه شرکت‌های مختلفی حامی گونه‌های حیات‌وحش استان هستند ابراز کرد: زیستگاه مهم لاک‌پشت دریایی در خلیج نایبند در خطر انقراض بوده که یک شرکت در راستای مسؤولیت اجتماعی خود، حامی این گونه‌ جانوری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان هشت منطقه‌ تحت مدیریت استان، شامل پارک ملی نایبند و دیر(نخیلو)، کوه نمک و جزیره خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ، سه منطقه‌ حفاظت شده حله، مُند و کوه بیرمی و همچنین چهار منطقه‌ شکار ممنوع با محدوده مشخص، افزود: مناطق تحت مدیریت، ٧/۵ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند و قرار است یک منطقه‌ دیگر به مناطق حفاظت شده‌ استان اضافه شود.

مراد‌زاده در خصوص خروج آهوها از جزیره خارگ توضیح داد: در حال حاضر، یک‌هزار رأس آهو در این جزیره وجود دارند، در حالی که ظرفیت جزیره خارگ، ٢٠٠ رأس است. پیش از این، افزایش جمعیت آهو در این جزیره، باعث تلفات بسیار زیاد از یک‌هزار رأس به ٨٠ رأس شده بود که برای احیای مجدد این گونه، زحمات فراوانی انجام شده‌ است.

وی در خصوص فلرها عنوان کرد: در زمینه‌ کاهش فلرینگ اقداماتی انجام شده اما نیازمند پیگیری‌های جدی‌تر است؛ نبود اعتبار و ورود تجهیزات به کشور از عوامل اجرا نشدن کامل مصوبه‌ فلرها است.

به گزارش فارس، ۲ هفته قبل، جلسه تخصصی‌ای برای کاهش فلرینگ و آلاینده‌های محیط زیست در عسلویه با حضور شرکت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی و نفت و گاز پارس تشکیل شده بود.