سیدمحمد حسینی‌زاده عضو شورای اسلامی بردخون 

لزوم «تصویب و تخصیص اعتبار متناسب با سهم درآمدی استان» در بودجه سالانه

گلایه سیدمحمد حسینی‌زاده عضو شورای اسلامی بردخون از دولت: گنج خانه‌ام را کجا می‌برند؟ چرا خودم نه!/ لزوم «تصویب و تخصیص اعتبار متناسب با سهم درآمدی استان» در بودجه سالانه.

سیدمحمد حسینی‌زاده عضو شورای اسلامی بردخون و نماینده شهرستان دیر در شورای اسلامی استان بوشهر در یادداشتی خطاب به رئیس‌جمهور نوشت:

همان‌گونه که مستحضرید، استان بوشهر سهم بسزایی در تحقق درآمد سرانۀ کشور دارد و وجود منابع و فرصت‌های اقتصادی بزرگ و متنوع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، شیلات، معادن، تأسیسات هسته‌ای، صنایع دریایی، فعالیت‌های تجاری و موقعیت استراتژیک در خلیج فارس، سبب شده است تا این استان همیشه برای دیگر حکومت‌ها و قدرت‌های دنیا از اهمیت خاصی برخوردار باشد. وجود میدان‌های نفتی و گازی و نیروگاه‌های مختلف و فراوان موجب شده است که به این استان، عنوان «پایتخت انرژی ایران» داده شود.

اما چنین استانی با چنین ظرفیت‌ها و شاخصه‌های وزین اقتصادی، زخم‌های کهنه‌ای بر پیکرۀ خود دارد که علی‌رغم تشخیص این زخم‌های کهنۀ چندین ساله، متأسفانه دولت‌مردان فقط نسخۀ وعده‌های محقق نشده برای آن تجویز نمودند که نه تنها درمانی بر آن نبوده، بلکه تکرار آن وعده‌ها روح و روان مردمانش را نیز آزرده ساخته است، و سؤالاتی به شرح ذیل در اذهان مردم فهیم این خطۀ تاریخی ایران اسلامی شکل گرفته است، که پاسخ آن در عمل به سئوال آخر می‌تواند برای افکار عمومی قانع‌کننده و راه‌گشا باشد.

آیا با خود اندیشیده‌اید تا کی باید پایتخت انرژی ایران به‌دلیل نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی بین شهری، و بین روستایی‌اش، شاهد پرپر شدن جوانان و نوجوانانش در حوادث جاده‌ای باشد و در قالب گروه‌های سه نفره و پنج نفره جان خود را از دست بدهند؟

تا کی باید جوانان تحصیل‌کرده با آن همه ظرفیت‌های شغلی که استان دارد، هنوز پشت درب‌های استخدامی ایستاده باشند که به ناحق بر روی آن‌ها بسته شده است و هنوز مصوبۀ ۵۰ درصدی استخدام نیروهای بومی در صنایع جنوب به‌طور کامل اجرا نگردیده و فقط درصد کمی از ظرفیت اشتغال به بومیان استان بوشهر تعلق گرفته است؟

تا کی باید این انتظار طولانی مدّت  صیادان یک منطقه در بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور، برای ساختن یک  اسکله، ادامه داشته باشد؟

تا کی باید استانی با این همه منابع درآمدی، همواره در محرومیت‌ها و مشکلات اولیه‌ای همچون  قطعی برق و  کم‌آبی در تابستان و  کمبود نان در زمستان بماند؟

تا کی چنین استانی با این همه ثروت در زیر زمین و روی زمین، باید درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های آن با کمبود  پزشک و تجهیزات پزشکی و  دارو دست‌وپنجه نرم کنند و بیماران آن برای درمان خود به استان‌های هم‌جوار اعزام شوند؟

تا کی مردمان استان بوشهر، در بودجه‌های سالانۀ کشور که بخش اعظمی از فصل درآمدی آن با منابع بومی خودشان محقق می‌گردد، نباید متناسب با سهم خود در فصل درآمدی بودجۀ کشور دیده شوند؟

مردمانی که نشسته به روی گنج
رواست که گویند، سخن از درد و رنج؟

این استان، با این همه ثروت خدادادی، در هر نقطه‌ای از این کرۀ خاکی می‌بود، مردمانش بهشت آن جهان را در همین زندگی دنیوی خود لمس می‌نمودند. ولی اینجا هرگز این‌گونه نبوده است و زیبنده نیست که هم‌استانی‌های نجیب ما سالیان سال با مسائل و مشکلات تکراری دست‌وپنجه نرم کنند و معضلات انباشته شده کمر مردمان استعمارستیز این سامان را خم نماید و با وجود این همه منابع خدادادی، شرمندۀ نسل‌های آیندۀ خود باشند.

مطمئن باشید برگزاری جلسات متعدد و  سفرهای استانی وزرا و معاونین، گرچه لازم است؛ ولی راه برون‌رفت از بن‌بست محرومیت این استان نیست و نخواهد بود. چرا که تاکنون تجربه ثابت نموده که این جلسات و سفرها برونْ‌دادِ مؤثری نداشته و نتوانسته است امید و اعتماد افکار عمومی را تقویت نماید، تنها راه برای رفع مشکلات این استان و برون‌رفت از وضعیت فعلی، نگاه ویژه و دستور عاجل حضرتعالی است، مبنی بر اینکه متناسب با سهم درآمدی استان در بودجۀ سالانۀ کشور، اعتبارات لازم به استان تخصیص یابد تا بتواند مرهمی بر همۀ این زخم‌های کهنه باشد، و به سطحی از رشد و پیشرفت، نه بیش‌تر، بلکه در تراز استان‌های هم‌جوار برسد.

اکنون که فرایند تدوین وتصویب برنامه هفتم توسعه آغاز گردیده است، امیدواریم استانی که بر اساس اعداد و ارقام لایحه بودجه سنوات گذشته، بیش‌ترین سهم را در رشد درآمدی کشور داشته است، در دولت سیزدهم که تنها فرصتی دو ساله برای رفع بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌ها دارد، این خواستۀ به حق دیار بلندآوازۀ کشور، یعنی «تصویب و تخصیص اعتبار متناسب با سهم درآمدی استان» در بودجه‌های سالانه کشور محقق گردد تا شاهد کاهش دردها ورنج‌های مردمان فهیم و نجیب استان بوشهر باشیم.