تلاش بی فرجام برای تکذیب واقعیت!

عسلویه جزو گرم ترین مناطق کشور قرار گرفت / اما دریغ از تعطیلی کارگران پارس جنوبی

در یکی از مهم‌ترین مناطق کارگری در کشور، حقوق کارگران به شدت نادیده گرفته می‌شود؛ دریغ از آنکه صدای کسی درآید؛ از وزیر کار و سازمان تامین اجتماعی گرفته تا متولیان سلامت، نمایندگان مجلس و... این را می‌شود از سکوت فراگیر در پی رقم خوردن این وضعیت طاقت فرسا در عسلویه ، تلاشی نافرجام و عجیب برای تکذیبش بوده که در نهایت به تایید ماجرا منجر شده است!

کبری رفیعی،کارشناس سازمان هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوا در شهر بستان خوزستان به ۵۱.۴ درجه سانتیگراد رسید و برازجان در استان بوشهر هم با دمای ۴۸ درجه به عنوان گرم ترین منطقه کشور قرار دارد.

به گفته کارشناس هواشناسی، آبادان، اهواز، شوش، ماهشهر، رامهرمز، مهران و آغاجاری هم دمای ۵۰ درجه‌ای را تجربه کردند. دمای هوا در جم توحید و عسلویه در بوشهر ۴۴ درجه است که جزو گرم ترین مناطق کشور به شمار می رود .


چهارشنبه و پنجشنبه سراسر کشور،بجز عسلویه به علت گرمای هوا تعطیل شد

رویدادی که در کمال ناباوری حتی موجب ایجاد وقفه‌های استراحت (مشابه کولینگ بریک‌هایی که در فوتبال اجرا می‌شود!) در زمان کار کارگران پرشمار و دیگر پرسنل شاغل در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، پروژه‌های در دست احداث و… هم نشد، در حالی که سخنگوی دولت از تعطیلی سراسری خبرداده بود.

آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، عسلویه به رغم فعالیت شرکت‌های پرشمار ایمنی و بهداشت و حضور متخصصان بسیار در این زمینه، فاقد هرگونه نهاد ارزیاب و تصمیم گیر در خصوص این دست وقایع است.


یکی از کارگران اظهار داشت: اسم‌مان کارگر پارس جنوبی است؛ عنوان بزرگی که از درون خودمان را کشته و از بیرون دیگران را. ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شویم و در نوبت سرویس بهداشتی و حمام کمپ گاهی ساعت‌ها باید منتظر بمانیم. از وضعیت موجود ناراضی هستیم؛ نه تنها ناراضی که عصبانی و شعله‌وریم، درست مثل شعله‌ی مشعل‌های گازی که در عسلویه می‌سوزند…

اینها تنها حرف‌های یک نفر از هزاران کارگر پروژه‌ای در  عسلویه و کنگان است که بر خلاف تصور عامه که گمان می‌کنند این کارگران نان‌شان در روغن است، نان را به نرخ جان می‌خورند. کارگرانی که چند روز است تصاویر متعددی از گرمازدگی و شرایط سخت کاری‌شان تمام تصاویر ذهنی مردم از کارگران مرفه‌ نفتی را تغییر داد.

پای درددلشان که بنشینی می‌بینی که زندگی‌شان نه‌تنها تفاوت چندانی با روزمرگی‌های سایر کارگران ندارد که به‌مراتب شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند؛ کار بدون خانواده و سر کردن در کمپ‌های پرازدحام و شلوغ کارگری که به عقیده‌ برخی از آنها تحملش برای یک روز هم سخت است.

این روزها نیز که مردم در ساعت‌ اوج گرما قرارِ زیر کولرگازی را به هر گزینه دیگری ترجیح می‌دهند، کارگران پروژه‌ای در صنایع استان بوشهر که در بیشتر موارد از سایر استان‌ها هستند،‌ چاره‌ای ندارند جز اینکه برای امرار معاش نفس به نفس آفتاب تیز و شرجی تابستان عسلویه و کنگان کار کنند.

یکی دیگر از کارگران شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند: روزانه بسیاری از همکاران ما گرمازده و به بهداری منتقل می‌شوند. به‌ویژه آنهایی که در ارتفاع کار می‌کنند.


یکی از کارگران دیگر در  این صنعت گفت: کشور بخاطر شدت گرمای بالا تعطیل، آیا مسولین محترم میدونند که چه کسانی زیر تیغ آفتاب ۵۰ درجه و شرجی ۹۰ درصد عرق میریزند و کار میکنند؟ الان همه اداره جات که اکثراً کارشون زیر کولر هست تعطیل شده ،تنها قشری که تعطیل نیست کارگر زحمت کش هست ،چون حامی نداره ،چون اعتبار شغلی نداره ،(اعتبار شغلی نداره چون چرخه صنعت تو دستش هست) نمیدونم با چه زبونی و چطوری میشه به گوش مسولین برسانیم که ما کارگرها هم انسانیم کارگری از عسلویه روزی سه بار بخاطر شدت گرما و رطوبت بالا، خیس عرق میشیم ومجبوریم لباس می شوریم ودوش میگیریم، هر روز تعدادی از همکاران حالشون بد میشه و راهی بهداری میشن کارگر بی پناه ترین قشر جامعه ما هست و اصلی ترین مهره صنعت.