استاندار بوشهر

فاز ۱۱ پارس جنوبی با تولید اولیه روزانه ۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز‌ هفته دولت افتتاح می‌شود

استاندار بوشهر از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت خبر داد و گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان فاز تمام ایرانی با تولید اولیه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز و سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلار در هفته دولت افتتاح می‌شود.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر امشب در جمع خبرنگاران از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت خبر داد و گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی بعنوان فاز تمام ایرانی با تولید اولیه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز و سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلار در هفته دولت افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به تمرکز بر سه موضوع محوری آب، درمان و راه اظهار داشت: سد دالکی با تامین آب شرب و کشاورزی دشتستان با ذخیره ۲۷۰ میلیون متر مکعب در ابتدای دولت ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با پشت سر گذاشتن موانع در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برنامه تا پایان دولت سیزدهم آبگیری خواهد شد.

وی با اشاره به آبگیری سد دشت پلنگ در منطقه دشتی در انتهای دولت سیزدهم افزود: سد باهوش اگرچه منابع مصوبی نداشته اما به دلیل نقش مهمی که در آبیاری نخلستان‌های تنگستان داشته عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۵ هزار متر مکعب آب از آب شیرین کن‌ها دریافت می‌شود گفت: به موازات تکمیل آب شیرین کن‌های قبلی، ۱۴۰ هزار متر مکعب آب شیرین کن جدید آغاز شده است که بزرگترین آن‌ها آب شیرین کن ۷۰ هزار متر مکعبی انرژی اتمی است که پیشرفت خوبی دارد؛ با افتتاح چند آب شیرین کن جدید در هفته دولت و با اتمام آنها تا سه سال آینده، استان بوشهر روزانه ۲۴۵ هزار متر مکعب آب شیرین شده از دریا خواهد داشت.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه تاکنون ۳۷ کانال زهکشی در سه ماهه اخیر انجام شده افزود: به دلیل اهمیت تالاب حله با تعیین پیمانکار و زهکشی و لایروبی مسیر منتهی به تالاب، امید می‌رود امسال با بارندگی‌های صورت گرفته این رودخانه بتواند آب قابل توجهی دریافت کند.

استاندار بوشهر با اشاره به حوزه درمان گفت: در استان بوشهر یک هزار و ٧٠٠ تخت بیمارستانی وجود داشت که ۶۰۰ تخت از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و طی مصوبه‌‌ای که در سفر اول گرفته شد، منابع دو بیمارستان نیمه کاره و یک مرکز درمان بیماری‌های خاص مصوب و تأمین شده است که با عملیاتی شدن آن‌ها ۳۴۰ تخت در حال ساخت داریم؛ همچنین مصوبه یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابه برای کنگان گرفته شده تا کمبود تخت بیمارستانی در استان تا سه سال آینده جبران شود.

محمدی‌زاده با اشاره به کریدور شمال به جنوب کشور که از چابهار تا شلمچه کشیده شده گفت: حدود ۵۴۰ کیلومتر از این کریدور در استان بوشهر قرار دارد که بخش‌هایی از آن ساخته شده و مقداری باقی مانده که در این راستا مسیرهای بندو تا بزباز در عسلویه به مسافت ۲۶ کیلومتر و مسیر بنک تا دوراهک به طول ١٣ کیلومتر در سفر دوم ریاست جمهوری افتتاح شد و پل بی بی حبش در نزدیکی کنگان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسؤول از تکمیل ورودی دیلم و کمربندی گناوه خبر داد و گفت: در خصوص کمربندی آب‌پخش به دلیل نیاز به قطع سه هزار اصله درخت نخل و به دلیل نارضایتی که از طرف مردم وجود دارد در حال تعریض این محور هستیم.

محمدی‌زاده در خصوص تعهد اشتغال عنوان کرد: سال گذشته ۳۱ هزار شغل ایجاد شده و امسال تعهد ۱۸ هزار شغل داریم که در این راستا تاکنون هفت هزار و ۶٠٠ نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند که از این میان ۶۱ مورد خبرنگاران هستند.

وی با بیان اینکه در هفته دولت یک‌هزار و هفت پروژه در استان بوشهر افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد بیان کرد: ٨٢٣ پروژه افتتاح و ۱۸۴ پروژه عملیات اجرایی با اعتبار ٢۵۴ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود، ٢١٨ پروژه فرهنگی نیز در سطح استان شامل مدرسه، مراکز فرهنگی ورزشی و مراکز خدماتی افتتاح یا کلنگ زنی خواهد شد.

استاندار بوشهر با اشاره به سرمایه‌گذاری ١٣ هزار میلیارد تومانی در حوزه عملیات اجرایی طرح‌ها در هفته دولت عنوان کرد: مرحله اول فاز ١١ پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰ میلیون فوت گاز و سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی‌زاده از آغاز تعمیرات مخازن نفت خارگ خبر داد و گفت: واحد پتروشیمی «هنگام» متعلق به هلدینگ سرمایه‌گذاری خلیج فارس با مبلغ ۵۷۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و پتروشیمی متانول گروه باختر با سرمایه‌گذاری ۲۴۳ میلیون دلار در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: طرح‌های در حوزه‌ زیرساختی کنگان و عسلویه با مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری در هفته دولت است؛ همچنین سکوی نفتی میدان رشادت با مبلغ ۱۴۳ میلیون یورو بارگیری شده و آماده حرکت به سمت دریا در هفته دولت است.

استاندار بوشهر با اشاره به معضل فاضلاب در محلات جنوبی بوشهر از پروژه یک هزار و ۵٠٠ میلیارد تومانی اجرای فاضلاب خبر داد و گفت: روزانه ۴۵ هزار پساب شهری به فاضلاب و سپس به دریا می‌ریخته که طی پیگیری‌ها در دو سال گذشته و انتخاب پیمانکار قرار است عملیات تصفیه فاضلاب بوشهر در نیمه دوم سال اجرایی شود.

محمدی‌زاده از واگذاری حداقل سه هزار واحد مسکونی زمین شهری و سه هزار زمین روستایی به واجدین شرایط در هفته دولت خبر داد و ابراز داشت: در مدار قرار گرفتن ۱۰ هزار متر مکعب آب شیرین کن سیراف جم با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی آب شیرین کن بنک کنگان با ظرفیت ۶ هزار و ۵٠٠ متر مکعب و اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان، افتتاح طرح پرورش ماهی در قفس به ظرفیت دو هزار و ٧٠٠ تن، تغییر روش آبیاری نخلستان‌های دشتستان به روش نوین به میزان ۵٠٠ هکتار و به بهره‌برداری رسیدن ١١ مدرسه به میزان ٩٩ کلاس از دیگر طرح های هفته دولت است.