رئیس شورای اسلامی شهر جم

علت عدم پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی، ذینفع نبودن مرکز استان است

رئیس شورای اسلامی شهر جم انتقاد کرد: علت عدم پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی، ذینفع نبودن مرکز استان است.

سید علیرضا سجادی رئیس شورای اسلامی شهر جم با انتقاد شدید از عدم واریز عوارض آلایندگی به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان گفت: چون بیشترین دریافتی از این محل به جنوب استان بوشهر می رسد، هیج حمایتی در این زمینه از سمت مدیران ارشد استانی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به مصاحبه معاون کشور افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان سهم استان بوشهر از عوارض آلایندگی در حالی پرداخت نمی شود که بسیاری از شهرداری ها و دهیاری در پرداخت هزینه های جاری خود نیز دچار مشکل می باشند .

سجادی افزود: با تزریق این اعتبار می توان مشکلات شهرها و روستاها در حوزه های مختلف مرتفع کرد.

سجادی زاده در ادامه تشریح کرد: مستند به ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست حدود مجاز و استاندارد های زیست محیطی را رعایت نمی کنند و در مهلت قانونی مقرر نیز نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام نمی نمایند ، می بایست بر اساس معیارهایی نظیر شدت ، مدت ، نوع و مکان آلایندگی با نرخ های نیم درصد ، یک درصد و یک و نیم درصد به مأخذ فروش کالا یا خدمات مشمول عوارض شوند.

از ۳ ماه پایانی ۱۴۰۰ تاکنون ، علیرغم تشخیص محیط زیست استان ، متأسفانه این عوارض توسط اداره کل امور مالیاتی استان وصول نشده است . دلایل متعدد برای این عدم وصول و واریز وجوه وجود دارد ، علاوه بر مهمترین دلیلی که به آن اشاره کردم ، ورود مسئولین شهرستان‌ های لامرد ، مهر و پارسیان در دو استان فارس و هرمزگان یکی دیگر از دلایل این تأخیر است گرچه دلایل دیگری نیز متصور می باشد

. در اواخر دولت گذشته ، آقای نوبخت معاون وقت رئیس جمهور بعد از تشکیل جلسه در تهران، سه شهرستان فوق را جزء حوزه تأثیر پذیر از صنایع آلاینده جنوب استان قلمداد می کنند و شهرستان دیر را از حوزه تأثیر پذیر منفک و حذف می کنند . مسئولین وقت استان بوشهر نسبت به این صورتجلسه( مستندات آن موجود است ) واکنش نشان می دهند و مانع واریز عوارض به شهرستان‌ های لامرد ، مهر و پارسیان می شوند و پروسه واریز عوارض آلایندگی متوقف می شود . با این وجود، با در نظر گرفتن جمیع جهات و دلایل ، متأسفانه تاکنون عزم و اراده ای برای پیگیری این موضوع وجود ندارد و حتی مسئولین ذیربط حاضر نیستند نسبت به مکاتبات و پیگیری های مکرر اینجانب واکنش نشان داده و پاسخگو باشند . توقع و انتظار داریم ، مدیر ارشد استان جناب آقای استاندار، نمایندگان استان بویژه نماینده جنوب استان که بیشترین قدر و سهم حوزه انتخابیه ی ایشان دارد و مدیران کل محیط زیست و امور مالیاتی نسبت به این مبلغ کلان که به مرور زمان از حیز انتفاع خارج می شود ، مجدانه ورود و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند .