آخرین راه حل؛ وزارت نفت بدون دخالت علوم پزشکی بوشهر، متولی بیمارستان ورشکسته کنگان شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان گفت: بیمارستان ۱۹۲ تخت خوابی امام خمینی کنگان بیمارستانی که از آن به واسطه حجم خدمات و منطقه وسیعی که پوشش می دهد، به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر یاد می شود. این بیمارستان به شهرستان هایی مثل خود کنگان ، دیر ، جم ، عسلویه در استان بوشهر و شهرستانهایی از استان فارس و استان هرمزگان هم خدمات دهی و سرویس دهی می کند.

 

 

حسین پور عضو هیات رییسه شورای شهر کنگان و رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان به هفته نامه استانی ثلاث جنوب گفت: بیمارستان ۱۹۲ تخت خوابی امام خمینی کنگان بیمارستانی که از آن به واسطه حجم خدمات و منطقه وسیعی که پوشش می دهد، به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر یاد می شود. این بیمارستان به شهرستان هایی مثل خود کنگان ، دیر ، جم ، عسلویه در استان بوشهر و شهرستانهایی از استان فارس و استان هرمزگان هم خدمات دهی و سرویس دهی می کند.

بیمارستانی با این نام و با این ظرفیت که همه مسئولین از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گرفته تا جاهای دیگر، هر فردی که مسئولیت مرتبط دارد، اسم این بیمارستان را به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر معرفی می کند . اما آیا واقعا این بیمارستان ، قطب درمان هست؟ بیمارستانی که محل رجوع مردم ، محل درمان مردم و بیماران هست ، آیا خودش نیاز به درمان ندارد ؟ امروز باید به صراحت اذعان کنیم که بیمارستان ما در وهله ی اول، با توجه به شرایط بسیار اسفناک مالی و مشکلات در حوزه های دیگر ، خود نیاز به یک جراحی و درمان ریشه ای دارد.

نتیجه کم توجهی های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بدهی سنگین بیمارستان کنگان است

مسئولین محترم استانی و کشوری!! سالهاست که این بیمارستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. امروز بدهی بیمارستان امام خمینی بیش از   ۲۷ میلیارد تومان ( تا به امروز) رسیده است. در سر فصل های  مختلف این بیمارستان به شدت تا زیر گلو بدهکار و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

باید بگویم گلایه مان فقط از حوزه صنعت نیست؛ گلایه ما ابتدا از دانشگاه علوم پزشکی است ؛ از ماست که بر ماست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، معاون توسعه جناب آقای دکتر بیژنی( و زیر مجموعه ایشان) ، دوستانی که در دانشگاه علوم پزشکی بوشهرهستید، آیا سهم بیمارستان کنگان از تخصیص های آبان ماه دانشگاه علوم پزشکی باید فقط ۳۶۰ میلیون تومان باشد ؟ در حالی که درآمد آن بالاتر از ۲ میلیارد تومان بوده است ، این مبلغ حتی نمی تواند یک پنجم هزینه های بیمارستان امام خمینی را جبران کند. تکلیف بیمارستان کنگان با مابقی هزینه های ماهانه چیست؟  مشخص است که با این روال معیوب و کسری شدید بودجه در هر ماه ، این بیمارستان باید تا گلو، زیر قرض و بدهی برود و عملا در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گیرد.

طبق گزارشی که خود دانشگاه علوم پزشکی سالانه منتشر می کند ،  فقط در حوزه درمان سرپایی ۲۸ درصد کل مراجعین سرپایی به بیمارستان های سطح استان بوشهر مربوط به همین بیمارستان امام خمینی کنگان بوده در حالی که بیمارستان هایی که بعضا مورد توجه ویژه برخی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی است در این آمار حتی به ۱۰ درصد هم نمی رسند. چرا این حجم از خدمات و ایجاد رضایتمندی مراجعین در توزیع اعتبارات دیده نمی شود ؟ این آمارها و خدماتی که در بیمارستان کنگان به جامعه پیرامونی ارائه می شود به عنوان عملکرد مدیران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مرکز کشور ارسال می گردد و امتیازات شخصی آن هم که برای آقایان است  واقعا چرا باید سهم مورد نیاز  بیمارستان کنگان نادیده گرفته شود؟

به عقیده من، اول ظلم و اجحافی که در حال انجام است از ناحیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می باشد؛ از ناحیه خود وزارت بهداشت است؛ بالاخره این بیمارستان ، بیمارستان دولتی می باشد؛ زیر نظر دولت اداره می شود؛ لازم است که  در ابتدا آن ها خدمات دهی و سرویس دهی و تامین اعتبار کنند.

واقعا زیبنده است بخشی از کارکنان بیمارستان کنگان بعضا با ۷ ماه تاخیر حقوق دریافت می کنند؟ این افراد چگونه باید زندگی کنند؟ با چه روحیه ای می توانند کار کنند؟ آیا واقعا حقوق خودتان اگر یک هفته دیر پرداخت شود نیز همین گونه آرام و بی خیال خواهید بود؟  ما شاهدیم که روزانه برخی از نیروهای بیمارستان کنگان که واقعا در این شرایط سخت اقتصادی دچار مشکلات عدیده ای هستند به ما رجوع می کنند و از ما تقاضای مایحتاج اولیه زندگی مانند برنج و غیره می نمایند. وقتی پای صحبت هایشان می نشینیم متوجه می شویم که تا چه حد زندگی سختی دارند و هر آن احتمال دارد زندگی خانوادگی آنها حتی از هم بپاشد و خدایی ناکرده دچار طلاق و معضلات بعد از آن شوند. آیا صدای دعواهای درون این خانواده ها را نمی شنوید؟ اینکه مدیران دانشگاه علوم پزشکی عنوان کنند دست ما نیز خالی است یا اینکه بیش از این نمی توانیم به بیمارستان کنگان کمک کنیم، دلیل منطقی نیست زیرا وظیفه شما به عنوان متولی این است که مشکلات این مرکز درمانی بزرگ را ببینید و نسبت به رفع موثر آن اقدام عاجل نمایید.

 

انتظار میزبانان صنعت در شهرستان کنگان، توجه ویژه به بیمارستان امام خمینی(ره) است

 نکته دوم در خصوص صنعت است. خواه و ناخواه ،  به طور مستقیم و یا غیر مستقیم ، عمده خدمات و سرویس هایی که این قطب درمانی در حال ارائه آن است ، به صنعت مستقر در جنوب استان یعنی شهرستان های کنگان و عسلویه باز می گردد؛ حتی اگر بگوییم بیشتر خدمات بیمارستان کنگان به صنعت ارائه می گردد، سخن به گزاف نگفته ایم، به دلیل اینکه شاغلین در  صنعت و خانواده های این عزیزان و یا کسانی که متاثر از تبعات صنعت در حوزه های حوادث، سوانح، آلایندگی، ترافیکی و…هستند ، برای دریافت خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی به  بیمارستان کنگان مراجعه می نمایند.

در کنار این دلایل باید دوری شهرهای جنوب استان از شهر بوشهر و وجود امکاناتی مانند ام ار آی، سی تی اسکن، جراحی مغز، جراحی ارتوپدی، جراحی چشم، جراحی کلیه و مجاری ادراری، جراحی عمومی، بخش ان آی سی یو، بخش آی سی یو ، سی سی یو، اطفال، زنان، بخش های ویژه کوید ۱۹،  وجود بیش از ۴۰ متخصص در بیمارستان کنگان نیز اضافه کرد که البته همه این موارد نیاز به نگهداری و ماندگاری و هزینه دارد.

دوستان و مدیران محترم صنعت، واقعا برای این بیمارستان چه اقدام اساسی انجام داده اید؟ ما منکر کمک ها نیستیم ، اما واقعا آیا بیمارستان امام خمینی کنگان ، بیمارستانی که سالها از مصوبه بر زمین مانده معین نفتِ آن میگذرد ، حقش این است ؟ و شایسته مردم کنگان و مردم استان بوشهر و مردم جنوب این هست که به این وضعیت اسفبار دچار شود؟ امروز شاهدیم که بیمارستان کنگان با بدهی های آنچنانی ، اصلا در بازار دیگر اعتباری ندارد و در کوچکترین و جزئی ترین مسائل و نیازهای خود مانده است.  من از مردم  شرمنده ام که این کلمه را استفاده می کنم ، اما بعضا بیمارستان کنگان برای جزئی ترین نیازمندی های خود در فضای مجازی به سوی مردم دست دراز می کند.  آیا این موضوع زیبنده ی شان مردم این منطقه است ؟ از مسئولین استانی و کشوری تقاضا دارم، عاجزانه خواهش می کنم به این معضل به شکل عاجل رسیدگی کنند. جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم ، حضرت آقا راجع به مسئله عدالت همین چند روز گذشته صحبت کردند؛ عدالت با مساوات متفاوت است، اما دوستان مسئول ( در استان بوشهر) مساوات را هم رعایت نمی کنند.

جناب آقای رئیس جمهور، اگر صدای ما را می شنوید،  من عاجزانه از حضرتعالی خواهش می کنم، مردم به شما امید بسته اند، چشم انتظارند که با آن نگاه عدالت محوری که شما دارید، یک نیم نگاهی به شهرستان کنگان در حوزه های مختلف از جمله حوزه درمان که واقعا نیاز به جراحی دارد ، داشته باشید.

وزیر محترم بهداشت ، وزیر محترم نفت از شما خواهش می کنم که به فریاد مردم شهرستان کنگان برسید؛ درد این جوان ها را ، درد این مردم را بفهمید و بشنوید ؛ خواهشمندم اکیپی را اعزام بفرمایید  تا یک اقدام عملی انجام شود. از شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس که در منطقه  مستقر است تقاضا دارم که به تعهداتشان در قبال مسئولیت های اجتماعی که دارند  عمل کنند؛ واقعا تا کنون تا چه حد به  مسئولیت های اجتماعی خود در قبال کنگان عمل کرده اند؟

به هر حال صبر مردم هم حدی دارد. به عنوان کسی که وکیل صد و بیست و پنج هزار نفر شهروند در این شهرستان هستم ، استدعا دارم از مسئولینی که در دولت انقلابی صدای مردم شهرستان کنگان را می شنوند، برای حل اساسی مشکلات بیمارستان کنگان، آستین همت را بالا بزنند.

 

راه حل اساسی ، این است :

در پایان دو پیشنهاد معروض می دارم؛ یک: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یا وزارت بهداشت نسبت به بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان که زیر مجموعه خودشان و یک مرکز درمانی دولتی است به شکل ویژه اقداماتی انجام دهند. به هر حال آن ها مکلف هستند که در بحث تخصیص ها، بیمارستان امام خمینی کنگان را ویژه تر ببینند و اگر هم کمبودهایی دارد با یک عزم جدی آن را رفع نمایند تا این بیمارستان از شکل کنونی که بیشتر شبیه یک بیمارستان ورشکسته است، خارج شود.

بالاخره این کمبود ها را در ابتدا باید متولی بیمارستان کنگان جبران کند و برای رفع معضلات کنونی گام موثر بردارد.

پیشنهاد دوم: در این پیشنهاد که مردم شهرستان کنگان تماما به دنبال آن هستند، بحث بیمارستان معین نفت با یک سری اصلاحات اجرایی شود؛ یعنی اینکه مجموعه وزارت نفت کلا بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان را تحویل بگیرد. سرویس دهی ، خدمات دهی و پشتیبانی از این بیمارستان را خود وزارت نفت عهده دار شود. این حداقل خواسته همه مردم شهرستان کنگان است.   بالاخره بحث «معین نفت» مصوب شده است و چندین مرحله را گذرانده  است، هم مصوبه و تفاهم نامه هایی که بین چندین وزارت خانه از جمله: نفت و بهداشت و رفاه در ادوار مختلف در واقع منعقد شده است، نیز وجود دارد و باید با یک سری اصلاحات به روز شود.

 

از استاندار محترم و هم از نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر، که هر دو بزرگوار  نیز پیگیر این مسئله مهم هستند ، استدعا دارم که موضوع بیمارستان کنگان را در راس امور و پیگیری های خود قرار دهند و البته از عزیزانی که دستشان میرسد که این درخواست مردم شهرستان کنگان را اجرایی کنند نیز عاجزانه درخواست پیگیری این معضل را داریم. این حداقل حقوق مردمی است که میزبان ۶۰ درصد از میدان بزرگ پارس جنوبی (بعنوان قلب تپنده انرژی و اقتصاد کشور) می باشد.

..

یادآوری می شود که معضلات بیمارستان امام خمینی کنگان فقط با همت نماینده مجلس و دولت حل می شود در غیر این صورت، شرایط این مرکز درمانی به مراتب از چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم، وخیم تر خواهد شد.