روزمزدی = برده‌داری نوین

درخواست کارگران روزمزدی واحد خدمات پتروشیمی جم برای تبدیل وضعیت

شماری از کارگران روزمزد واحد خدمات پتروشیمی جم در استان بوشهر خواستار اجرای طرح تبدیل وضعیت استخدامی خود شدند.

شماری از کارگران روز مزدی مجتمع پتروشیمی جم در عسلویه خواستار برخورداری از قرارداد دائمی کار هستند.

این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری تامین نیرو در این مجتمع مشغول کارند، در توضیح مطالبات خود گفتند: حدود ۱۵۳ نفر از کارگران روزمزدی شاغل در پتروشیمی جم را کارگران واحد خدمات، تشکیل می‌دهند. آن‌ها همانند سایر همکاران روزمزدی خود که در بخش‌های تعمیرات و فنی مشغول کارند، به دلیلی ماهیت روزمزدی بودن قرارداد کار وضعیت شغلی مشخصی ندارند.

یکی از کارگران با اشاره به اینکه کارگران روزمزدی پتروشیمی جم به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود به قراردادی هستند، گفت: حقوقی که یک کارگر روزمزدی دریافت می‌کند به نسبت همکاران قراردادی ورسمی کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد.

او گفت: باوجود تشابه نزدیکی که میان حرفه ما کارگران خدماتی با برخی نیروهای قراردادی و حتی دائمی در پتروشیمی وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به کارگران روزمزدی پرداخت می‌شود به ازای کارکرد (روزانه ۸۰۰هزارتومان) است و دریافتی آن‌ها قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری قراردادی یا ثابت (که حقوق و بیمه آن‌ها به صورت ماه ۳۰ روزه محاسبه می‌شود) نیست.

او گفت: یک کارگر روزمزدی در هر ماه ممکن است ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ روز کامل کار کند. بنابراین کارفرمای شرکت پیمانکاری بر اساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را پرداخت می‌کند و این روش سالهاست به همین منوال ادامه داشته است.

این کارگر پیمانکاری پتروشیمی جم با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان و مدیران پتروشیمی جم مطرح کرده‌ایم اما جوابی نشنیده‌ایم، افزود: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد در بخش‌های مختلف که کارگران آن زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری مشغول کارند، انگیزه کار را از کارگران گرفته است. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها، بخش خدمات، فضای سبز است که کارگران آن سالهاست به صورت روزمزد مشغول کار هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: امنیت شغلی برای کارگران روزمزدی که آنهم اکثرا بومی منطقه عسلویه و استان‌های همجوارند، وجود ندارد و در صورت پیگیری مطالبات صنفی خود از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری کنار گذاشته می‌شویم.

این کارگر گفت: ما کارگران روزمزدی که در چنین شرایط شغلی کار می‌کنیم فاقد اضافه کار، حق مرخصی، پاداش و بهره‌وری و برخی مزایای دیگر هستیم.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲- رئیسی: بساط وضع فعلی شرکت‌های پیمانکار زودتر جمع شود/ دستور ‌به وزیر ‌برای ساماندهی قراردادهای کارگری (دستوراتی که اجرایی نمی شود)