ساخت واحد تامین اکسیژن توسط پتروشیمی زاگرس بسیار مهم است

سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در آیین کلنگ زنی کارخانه اکسیژن پتروشیمی زاگرس گفت: منطقه ویژه پارس بزرگترین منطقه ویژه کشور است که ۷۰ درصد گاز کشور و ۴۷ درصد تولید پتروشیمی را به خود اختصاص داده است

 

سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در آیین کلنگ زنی کارخانه اکسیژن پتروشیمی زاگرس گفت:منطقه ویژه پارس بزرگترین منطقه ویژه کشور است که ۷۰ درصد گاز کشور و ۴۷ درصد تولید پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

اسدی خاطر نشات ساخت :هم اکنون بالغ بر ۲ هزار پروژه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دست اجراست که با راه اندازی این طرح ها، درصد تولید محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه پارس از ۴۷ درصد به دوبرابر افزایش می یابد و نقش مهمی در کاهش خام فروشی و وابستگی ارزی کشور دارد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس افزود:یکی از مشکلات شرکت های پتروشیمی منطقه، کمبود یوتیلیتی و سرویس های جانبی از جمله اکسیژن است که گاهی باعث خلل در تولید می شود و بحمدالله با اقدام و همت پتروشیمی زاگرس در احداث کارخانه اکسیژن، یکی از دغدغه های این شرکت در تامین سرویس های جانبی رفع می شود.


 

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در آیین کلنگ زنی کارخانه اکسیژن شرکت پتروشیمی زاگرس گفت: پتروشیمی زاگرس بزرگترین واحد تولید متانول جهان است و دو خط یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی تولید متانول را در یک مجتمع در کنار هم دارد.

مهدی عبوری اظهار داشت: مجموعه زاگرس پیش از این هم کارهای خوبی را انجام داده که زیرو فلرینگ(خاموش کردن فلرها) و برگرداندن این گازها به چرخه تولید متان یکی هم برگرداندن بخار به چرخه و تولید برق از جمله این اقدامات مهم است.

عبوری تصریح کرد: تولید اکسیژن یکی از اقدامات مهم و اساسی در پتروشیمی زاگرس است و به پایداری تولید کمک خواهد کرد و هر چه بتوانیم محصولات پتروشیمی را تولید و صادر کنیم از خام فروشی جلوگیری می شود که نگاه دولت مردمی هم کاهش خام فروشی است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های کشور موضوع تامین بنزین است و همراه و همگام با دولت، تولید بنزین در دستور کار پتروشیمی زاگرس قرار گرفته است خاطرنشان کرد: از هر ۱۰۰ واحد متانول، ۳۶ واحد بنزین به دست می آید که اگر بتوانیم از ۱۰ هزار تن تولید متانول، ۲ هزار تن را به تولید بنزین اختصاص دهیم می توانیم یک میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای ۹۵ درصد تولید کنیم.

پتروشیمی زاگرس از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان و در راس این هرم، شرکت سرمایه گذاری غدیر است.


متین دیداری مدیر عامل پتروشیمی زاگرس در آیین کلنگ زنی کارخانه اکسیژن این شرکت گفت:شرکت پتروشیمی زاگرسبیشترین میزان مصرف اکسیژن در سطح کشور را دارد و احداث واحدهای تولیدی اکسیژن، تامین سرویس های جانبی پایدار و تولید پایدار متانول را به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی زاگرس خاطر نشان ساخت :با احداث دو واحد تولید اکسیژن با ظرفیت هر کدام، ۸۶ هزار نرمال متر مکعب، نیاز زاگرس به اکسیژن مرتفع می شود.

متین دیداری افزود: اجرای این پروژه، نمونه اول در کشور است که با استفاده از توان داخلی و شرکت های دانش بنیان انجام می شود و مرجع و رفرنسی برای سایر شرکت ها هم هست.

مدیر عامل زاگرس اضافه کرد : در دو سال گذشته دچار چالش های زیادی در تامین پایدار سرویس های جانبی و افزایش قیمت ها بودیم و اجرای این طرح کمک بزرگی به رفع چالش ها خواهد بود.

وی همچنین افزود : سالیانه بالغ بر ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار هزینه سرویس های جانبی پرداخت می شود و با احداث این دو واحد تولید اکسیژن، علاوه بر پایداری تولید، صرفه اقتصادی و سودآوری را هم به دنبال دارد.