گوجه‌فرنگی خارج از فصل بوشهر زودتر وارد بازار شد

برداشت گوجه خارج از فصل در استان بوشهر چند روزی زودتر از سال‌های پیش آغاز شد.

به گزارش جنوب استان؛ خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر: برداشت محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل از هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان جم و بخش ارم و بوشکان شهرستان دشتستان آغاز شده است.
وی ادامه داد: برداشت این محصول هر سال نیمه دوم آبان شروع می‌شد اما امسال چند روز زودتر و در نیمه نخست این ماه آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون سطح برداشت زیاد نیست، ورود محصول این استان به بازار در قیمت گوجه‌فرنگی تاثیر چندانی ندارد.

عمرانی ادامه داد: امسال در ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان گوجه‌فرنگی کاشته شده است و پیش‌بینی می‌شود۶۰۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

او گفت: اوج تولید محصول در استان بوشهر از اواخر آذر شروع می‌شود و ما نگران آن زمان هستیم که شرایط بازار به گونه‌ای نباشد که کشاورزان دچار مشکل شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه برای آبیاری گوجه‌فرنگی از چاه کشاورزی استفاده می‌شود در زمان حاضر مشکلی برای تامین آب وجود نداشته، اما به هر حال بارش‌ها در بهبود شرایط چاه‌ها موثر است.

عمرانی افزود: طبق پیش‎بینی‌ها بارش پاییزی کمی داریم، اما زمستان در شرایط عادی خواهد بود.

او معتقد است با توجه به برچیده‌شدن ممنوعیت صادرات به عراق و برنامه‌ریزی برای صادرات به کشور‌های دیگر از جمله روسیه، قطر و پاکستان، بازار گوجه‌فرنگی بوشهر خوب باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: شواهد نشان می‌دهد که کارخانه‌های تولید رب نیز محصولاتشان را صادر کرده‌اند بنابراین به مواد اولیه نیاز دارند و به سراغ گوجه‌کاران خواهند آمد.

عمرانی عنوان کرد: ۶۰ درصد از محصول برداشت شده از مزرعه‌های گوجه‌فرنگی استان به صورت تازه خوری و ۴۰ درصد فرآوری شده مصرف می‌شود.

زمان برداشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر از آبان هر سال تا اردیبهشت سال بعد آن است. پارسال از ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار مزرعه در این استان ۵۶۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت شد.