معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پویش ملی غربالگری فشارخون و دیابت در بوشهر آغاز شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پویش ملی "غربالگری دیابت و فشارخون بالا " در استان بوشهر برای کلیه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی و به خصوص بانوان باردار آغاز شد.

“قاسم برجویی” اظهار کرد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا از اهداف این پویش است.

وی افزود: دیابت و پرفشاری خون با اینکه در سطح اول پیشگیری اهمیت می‌یابند و روش‌های سالم زندگی (سبک زندگی سالم) تا حد زیادی از بروز آن‌ها پیشگیری می‌کند، اما به‌عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به‌ عنوان مادر تمامی بیماری‌ها مطرح‌ و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم‌ به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی از جمله حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از آبان ماه ۱۴۰۲ پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا را با مشارکت و تعامل معاونت بهداشت، معاونت درمان و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و دانشکده‌های پزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی و هیات‌مدیره‌های نظام پزشکی به اجرا خواهد گذاشت.

پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

این پویش امروز با حضور استاندار بوشهر و شماری از مسئولین استانی آغاز شد.