صادرات خرما به روسیه

خط کشتیرانی ایران – روسیه راه‌اندازی شود/ لزوم توسعه صادرات خرما

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران - روسیه گفت: باید ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای صادرات خرما استفاده شود.

به گزارش جنوب استان ،ابراهیم رضایی ظهر پنجشنبه در همایش ملی خرما در بوشهر اظهار داشت: برگزاری این همایش نقش مهمی در آشناسازی مسئولان و مردم با اهمیت خرما دارد. توجه لازم به حوزه خرما نشده است و باید ویژه‌تر به خرما نگاه شود.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای شناخت مسائل و مشکلات حوزه نخل و خرما و تلاش برای رفع آن تصریح کرد: برگزاری این همایش کمک می‌کند تا این مسئله در مسئولان ایجاد شود که ضمن شناسایی چالش‌های این حوزه، برای رفع آن تلاش کنند.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خرما مسائل و مشکلات فراوانی دارد و یکی از این مسائل مهم مربوط به صادرات خرما است که باید به این سمت برویم.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر باید به دنبال جایگزینی خرمای مجول به جای دیگر گونه‌های خرما برویم، تصریح کرد: این جایگزینی بخش زیادی از مسائل و مشکلات ما را حل می‌کند و نیاز است که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

رضایی بر اجرای فعالیت‌های پژوهشی برای جایگزینی گونه‌های اقتصادی خرما در استان تاکید کرد و افزود: طرح تحول نخیلات از برنامه‌های مهمی است که انتظار داریم مسئولان استان محکم و قوی پای کار باشند تا این طرح اجرا شود.

وی با اشاره به برخی تصمیم گیری‌ها در وزارت صمت لطمات شدیدی را به کشاورزان وارد کرده است، افزود: متواضعانه و ملتمسانه از این دوستان می‌خواهیم که کاری برای خرما نکنند ولی کارشکنی هم نکنند.

مشکل آب کشاورزی حل شود

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: چالش اصلی ما در همه جای کشور و خصوصاً استان بوشهر مسئله آب است و باید مسئله آب نخیلات شهرستان دشتستان علاج شود. خیلی از اراضی کشاورزی ما به خاطر بی آبی رها شده است.

وی توجه به مسئله صادرات را ضروری دانست و افزود: انتظار می‌رود همه مسئولان پای کار باشند و با تقویت روابط با دیگر کشورها زمینه را برای توسعه صادرات فراهم کنند.

رضایی بیان کرد: یکی از مقاصد خرمای ما روسیه و کشورهای آسیای میانه است. باید روابط خود را در این زمینه تقویت کنیم و زیرساخت‌ها برای صادرات فراهم شود.

وی اتصال مستقیم ایران به روسیه را ضروری دانست و با تاکید بر ایجاد خط کشتیرانی بین ایران و روسیه تاکید کرد: اینها وظیفه دولت است که باید جدی‌تر دنبال شود.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرکنندگان خرمای ما در حجم پایینی اقدام به صادرات می‌کنند افزود: دولت روسیه آماده ایجاد کریدور سبز برای صادرات است ولی باید شرکت‌های بزرگ صادراتی باید پای کار باشند.

وی تاکید کرد: باید کنسرسیومی از شرکت‌ها تشکیل شود و یا اینکه یکی از بنیادهای بزرگ متولی شود تا زمینه توسعه صادرات فراهم شود.

رضایی با بیان اینکه باید بازارهای دیگر کشورها را به محصولات تولیدی خودمان وابسته کنیم، تاکید کرد: این وابستگی به نفع کشور ما خواهد بود.

3976912.jpg (620×413)