معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بهترین راهکار ایمن کردن کودکان تزریق واکسن است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باتوجه به بازگشایی مدارس و حضوری شدن کلاس های درس بهترین راهکار برای حضور ایمن کودکان در فضای مدرسه تزریق واکسن است .

به گزارش جنوب استان، دکتر قاسم برجویی فرد روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از کودکان واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در این استان واکسینه شده اند که انتظار می رود خانواده ها نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود با حساسیت بیشتری اقدام کنند.

وی یادآورشد:باتوجه به اینکه تا پیش از عید بستری‌های ناشی از کرونا به زیر ۴۰ نفر رسیده بود اما بعد از تعطیلات نوروزی روند بستری‌ها به ۷۴ نفر و شمار بستری ها در مراقبت‌های ویژه نیز از هشت به ۱۲ نفر رسیده است.

برجویی فرد با اشاره به اینکه بدلیل حجم مسافرت‌ها انتظار چنین اتفاقی می رفت اضافه کرد: با توجه به بازگشایی مدارس از خانواده ها درخواست می‌شود در صورتی که کودک آنها علامت دار شد از حضور در مدرسه جلوگیری کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارداشت:تاکنون یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۳ دُز واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شده است.

وی گفت: تاکنون ۸۱۴هزار و ۱۰۰ نفر معادل ۸۴.۸ درصد در استان نوبت اول، ۷۳۷هزار و ۶۶۱ نفر معادل ۷۸.۳ درصد نوبت دوم و ۲۹۴هزار و ۳۱۲ نفر معادل ۳۴.۹ درصد نیز نوبت سوم واکسن خود را در استان تزریق کرده اند.

برجویی فرد بیان کرد: باتوجه به شیوع و طغیان سرخک در کشور افغانستان و هم مرز بودن و همسایگی ایران با این کشور مجموعه وزارت بهداشت و درمان در خصوص شیوع این بیماری و لحاظ کردن نکات بهداشتی و به خصوص تزریق واکسن هشدارهایی داده است.

برجویی فرد با بیان اینکه تاکنون  مورد مثبتی در این زمینه  در بوشهر گزارش نشده است اضافه کرد: نکته ای که باید به خانواده‌ها صادقانه گوشزد کرد بحث واکسن سرخک است و خانواده های دارای کودکان ۱۲ و ۱۸ ماه باید نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کودکان زیر یکسال سرخک نمی‌گیرند به همین دلیل است که واکسن سرخک برای کودکان یک و یک و نیم سال در کشور قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کرونا و برخی مسافرت‌ها امکان دارد برخی از خانواده ها فرصت تزریق واکسن سرخک کودک خود را نداشته اند انتظار می‌رود در راستای تامین سلامتی کودک خود خانواده ها نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: بهترین راهکار ایمن کردن کودکان تزریق واکسن است

برجویی فرد اضافه کرد: ایران جز کشورهایی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی حذف سرخک اعلام شده و اگر همچنان واکسیناسیون بالای ۹۵ درصد باشد از نظر علمی احتمال شیوع و طغیان بیماری سرخک به طور تقریبی به کمترین میزان می‌رسد به همین دلیل خانواده ها باید نسبت به تزریق واکسن فرزندان خود با حساسیت بیشتری اقدام کنند.

وی اظهار کرد: سرخک یک بیماری عفونی است که در اثر آن نوعی ویروس ایجاد می‌شود اما با واکسن می‌توان از آن پیش‌گیری کرد.

به گفته برجویی فرد تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلو درد، چشم‌های ملتهب و بثورات پوستی از جمله نشانه های بیماری سرخک است که ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطره‌های تنفسی است .

واکسن سرخک در ایران در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، سرخچه و اوریون است استفاده می‌شود این واکسن در ۲ نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.